Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PF-I/41171-0022/06/NK
z 8 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF-I/41171-0022/06/NK
Data
2006.12.08
Referencje
Autor
Izba Skarbowa w Opolu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
fundusz pomocowy
pomoc bezzwrotna
umowa o pracę
źródło finansowania
Pytanie podatnika
Kwestia zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń pracowników, współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.
DECYZJA Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 oraz 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 18 września 2006r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 11 września 2006r. Nr PDI/415-50/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń pracowników współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - utrzymuje zaskarżone postanowienie w mocy. UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia 10 lipca 2006 r., Spółka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń pracowników współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Z przedstawionego we wniosku oraz piśmie uzupełniającym z dnia 26 lipca 2006r. stanu faktycznego wynika, iż w dniu 14 lipca 2006r. została zawarta Umowa pomiędzy Urzędem Pracy jako "Instytucją Wdrażającą", a Spółką, zwaną w umowie "Beneficjentem", o dofinansowanie Projektu "Nowe kwalifikacje szansą na pracę poza sektorem rolniczym" Nr .../06 w ramach Priorytetu 2 "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" - Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 - finansowanego w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% z budżetu państwa. Z określonych w umowie warunków wynika, iż instytucja wdrażająca przekazuje beneficjentowi środki finansowe na realizację ww. projektu. Celem projektu jest przeszkolenie na kursach zawodowych rolników i członków ich rodzin zamieszkałych na wsi i w miasteczkach do 20.000 mieszkańców, które umożliwią im podjęcie zatrudnienia i wykonywanie nowego zawodu poza sektorem rolniczym, w związku z procesami restrukturyzacji rolnictwa. Ponadto we wniosku Jednostka nadmienia, że zawarte umowy dotyczą przeprowadzenia wykładów przez instruktorów zajęć praktycznych, egzaminatorów, doradców zawodowych, koordynatora oraz asystenta koordynatora projektu, obsługi księgowej, kierowników kursów oraz pracowników obsługi projektu. Zdaniem Spółki wynagrodzenia na podstawie umów o pracę i umów zlecenia dokonywane w czasie realizacji projektu, w części finansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego podlegają zwolnieniu od podatku w myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu postanowieniem z dnia 11 września 2006 r. Nr PDI/415-50/06 uznał stanowisko Spółki w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń pracowników współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym za nieprawidłowe. Zachowując ustawowy termin w dniu 19 września 2006 r., Spółka złożyła do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu zażalenie na postanowienie organu podatkowego I instancji, w którym podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie, podkreślając, iż jako "Beneficjent" realizujący bezpośrednio cel programu nie ma obowiązku dociekać skąd podmiot upoważniony do rozdziału środków z Europejskiego Funduszu Społecznego czerpie środki. Realizując projekt współfinansowany w 75% ze środków EFS, beneficjent ma świadomość, że otrzymał środki z bezzwrotnej pomocy pochodzącej z Unii Europejskiej. Mając powyższe na uwadze Spółka w zażaleniu wnosi o jednoznaczną interpretację przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wyjaśnienie komu i w którym momencie służy ten przepis. Stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
Oznacza to, że w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które:
Jednocześnie przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje wynagrodzeń i innych świadczeń pracowników zatrudnionych przez w/w podmioty, a także wynagrodzeń i świadczeń kolejnych osób, np. fizycznych, którym podmioty te, bezpośrednio realizujące cel programu - bez względu na rodzaj umowy - zlecają wykonanie określonych prac w związku z wykonywanym programem. Na wstępie wyjaśnić trzeba, że Regionalny Program Operacyjny - w ramach tego programu realizowano Projekt "Nowe kwalifikacje szansą na pracę poza sektorem rolniczym" w ramach Priorytetu 2 "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach"- to program służący realizacji Narodowego Planu Rozwoju, składający się ze spójnego zestawienia priorytetów operacyjnych i działań. W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:
Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - o czym stanowi art. 8 ust. 2 ustawy. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi w takim przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Innymi słowy finansowanie wydatków ponoszonych w ramach ZPORR dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego. Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że Spółka na podstawie umowy realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego "Nowe kwalifikacje szansą na pracę poza sektorem rolniczym" w zakresie Priorytetu II "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" Działanie: "Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa". W związku z powyższym wypłacane przez Spółkę wynagrodzenie dla pracowników podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach. Powyższe stanowisko potwierdza również wyjaśnienie Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 30 sierpnia 2006 r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412. W przedmiotowej sprawie, należy uznać rozstrzygnięcie organu I instancji za prawidłowe. Decyzja niniejsza jest ostateczna. Na podstawie art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002r. Nr 153, poz. 1270) służy Spółce prawo zaskarżenia niniejszej decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Skargę w dwóch egzemplarzach wnosi się do Sądu za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia decyzji. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.