Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PP-OIO/443/182/06/ŁG/113665
z 20 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PP-OIO/443/182/06/ŁG/113665
Data
2006.10.20



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
miejsce świadczenia usług
montaż
rzeczowy majątek ruchomy


Pytanie podatnika
1.Czy prefabrykację, wstępny montaż, cynkowanie rurociągów oraz montaż urządzeń (pomp, wymienników itp.) z czego rurociągi i urządzenia są przekazane przez Zamawiającego, należy uznać jako usługę wykonaną na powierzonym majątku ruchomym i miejscem świadczenia tych usług będzie kraj, który wydał nabywcy ten numer? Po wykonaniu tych usług towary te w ciągu 30 dni od wykonania zostaną wywiezione poza terytorium Polski.2. Czy wykonanie konstrukcji stalowej wraz z usługami towarzyszącymi (cynkowanie, badanie nieniszczące) przez Spółkę z materiałów zakupionych w Polsce należy traktować jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów stosując VAT 0% po spełnieniu warunków wymaganych ustawą?3.Czy wykonywany w Danii montaż rurociągów i konstrukcji stalowych należy traktować jako świadczenie usług na ruchomym majątku rzeczowym zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3d ustawy o VAT i potraktować to jako czynność niepodlegającą polskiej ustawie VAT dokonując adnotacji na fakturze VAT, że podatek od wartości dodanej będzie uregulowany przez nabywcę usługi.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19.07.2006 r. (data wpływu 21.07.2006 r.) znak: DK/451/2006, uzupełnionym pismem z dnia 04.10.2006 r. znak: KK/540/2006, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 21.07.2006 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła umowę na prefabrykację i montaż rurociągów i konstrukcji z kontrahentem unijnym, który podał swój numer VAT UE nadany mu przez władze duńskie.Zakres robót do wykonania w Polsce:

  1. Prefabrykacja i wstępny montaż rurociągów z materiałów powierzonych przez Zamawiającego,
  2. Prefabrykacja i wstępny montaż konstrukcji stalowej z materiałów Spółki (18 ton konstrukcji stalowej),
  3. Wykonanie, prefabrykacja, wstępny montaż,
  4. Cynkowanie konstrukcji stalowych oraz rurociągów,
  5. Montaż urządzeń (pomp, wymienników itp.) otrzymanych od Zamawiającego na elementach konstrukcji stalowej wykonanej przez Spółkę,
  6. Wykonanie dokumentacji technicznej warsztatowej, obliczeń statystycznych konstrukcji stalowej,
  7. Badania nieniszczące,
  8. Transport wykonanej konstrukcji i sprefabrykowanych elementów rurociągów do Danii.

Zakres robót w Danii:

  • Montaż rurociągów i konstrukcji stalowych (3 tygodnie).

Jednocześnie Spółka wskazuje, iż transport wszystkich urządzeń, rurociągów i konstrukcji może być wykonywany do Danii przez Spółkę lub we własnym zakresie przez kontrahenta duńskiego co wynika z zawartej umowy.

Spółka w piśmie z dnia 04.10.2006 r. wyjaśniła, iż materiały powierzone przez Zamawiającego nie stanowią własności Spółki. Konstrukcja stalowa będzie się składała z kilku modułów wysyłkowych, a do wywozu przewidziano wynajęcie 7 sztuk ciężarówek o długości 13m. Cynkowanie, badania nieniszczące, wykonanie dokumentacji technicznej, warsztatowej, obliczenia statystyczne stanowią integralną część konstrukcji stalowej oraz rurociągów. Faktury będą wystawiane dla danej dostawy:

  1. prefabrykację i wstępny montaż rurociągów oraz konstrukcji stalowej wykonany na terytorium kraju,
  2. roboty montażowe w Danii,

Spółka nie posiada oddziału w Danii.

Pytania Spółki:

1. Czy prefabrykację, wstępny montaż, cynkowanie rurociągów oraz montaż urządzeń (pomp, wymienników itp.) z czego rurociągi i urządzenia są przekazane przez Zamawiającego, należy uznać jako usługę wykonaną na powierzonym majątku ruchomym i miejscem świadczenia tych usług będzie kraj, który wydał nabywcy ten numer? Po wykonaniu tych usług towary te w ciągu 30 dni od wykonania zostaną wywiezione poza terytorium Polski.

2. Czy wykonanie konstrukcji stalowej wraz z usługami towarzyszącymi (cynkowanie, badanie nieniszczące) przez Spółkę z materiałów zakupionych w Polsce należy traktować jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów stosując VAT 0% po spełnieniu warunków wymaganych ustawą?

3. Czy wykonywany w Danii montaż rurociągów i konstrukcji stalowych należy traktować jako świadczenie usług na ruchomym majątku rzeczowym zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3d ustawy o VAT i potraktować to jako czynność niepodlegającą polskiej ustawie VAT dokonując adnotacji na fakturze VAT, że podatek od wartości dodanej będzie uregulowany przez nabywcę usługi.

Stanowisko Spółki:

Ad. 1) Zdaniem Spółki spełnione są wszystkie przesłanki, aby miejscem opodatkowania świadczonych usług na ruchomym majątku rzeczowym, których zakres jest wykonywany w Polsce częściowo z materiałów powierzonych, a częściowo z własnych (konstrukcja stalowa będzie służyła jako wsporcza podtrzymujące rurociągi i urządzenia) była Dania, gdyż reguluje to art. 28 ust. 7 i 8 ustawy VAT. Kontrahent duński podał bowiem numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, a towary po wykonaniu ww. usług będą niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni wywiezione poza terytorium Polski, co udokumentuje potwierdzeniem odbioru towaru przez kontrahenta unijnego.

Ad. 2) Spółka uważa, iż nie zachodzi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów natomiast czynność powinna być opodatkowana w miejscu montażu rurociągów i konstrukcji stalowej czyli w Danii.

Ad. 3) Co do zakresu robót wykonywanych w Danii to jest usługa nie podlegająca polskiej ustawie VAT i podatek od wartości dodanej będzie płacił duński kontrahent.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Ad. 1) Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku świadczenia usługi należy ustalić miejsce jej świadczenia (opodatkowania) w oparciu o przepisy art. 27 oraz art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakże ustawodawca przewidział szereg wyjątków od tej zasady. I tak zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone z zastrzeżeniem art. 28.

Zatem usługi na ruchomym majątku rzeczowym podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym są faktycznie świadczone, pod warunkiem, że nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 28 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie zaś do przepisu art. 28 ust. 7 ustawy, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

W przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju (art. 28 ust. 8 ustawy).

Przepisy powołanej ustawy nie definiują pojęcia "ruchomy majątek rzeczowy”. W tej sytuacji należy odnieść się do definicji wynikających z przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Kodeks ten w sposób precyzyjny określa w art. 46 kategorię nieruchomości, nie wprowadza natomiast pozytywnej definicji rzeczy. Tradycyjnie posługujemy się zatem zasadą, że to co jest rzeczą w rozumieniu art. 45 Kodeksu cywilnego, a nie jest nieruchomością, uznane będzie za rzecz ruchomą. W myśl powołanego art. 45 rzeczami w rozumieniu kodeksu cywilnego są tylko przedmioty materialne. Rzecz taka musi charakteryzować się następującymi cechami: jest przedmiotem materialnym, stanowi przedmiot wyodrębniony, może samodzielnie występować w obrocie. Powyższą definicję można odnieść również do “ruchomego majątku rzeczowego”, mimo, iż pojęcie to nie jest tożsame z pojęciem “rzeczy ruchomej”.

Wobec powyższego należy przyjąć, iż usługi na ruchomym majątku rzeczowym są to wszelkiego rodzaju usługi, których przedmiotem są towary niebędące nieruchomościami, a więc dotyczące towarów – rzeczy ruchomych. Zatem za usługi na ruchomym majątku rzeczowym przykładowo należy uznać uszlachetnianie, naprawianie, montaż, a także wytwarzanie towarów z materiałów powierzonych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Spółka wykonuje usługi na powierzonych przez kontrahenta elementach będących rzeczami ruchomymi. Po wykonaniu usług towary zostaną w ciągu 30 dni od wykonania na nich usług wywiezione poza terytorium Polski. Ponadto kontrahent podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz przepisy prawa należy stwierdzić, iż w danym przypadku mamy do czynienia z usługą na ruchomym majątku rzeczowym. Miejsce świadczenia przedmiotowej usługi należy określić w oparciu o art. 28 ust.7 w zw. z ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym przedmiotowa usługa na ruchomym majątku rzeczowym wykonywana przez Spółkę na rzecz kontrahenta podlega opodatkowaniu na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi (kontrahentowi) ten numer, a więc na terytorium Dani.

Ad. 2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do przepisu art. 13 ust. 3 ustawy, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.

Przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3 przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz (art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Tak więc w przypadku dostawy towarów montowanych (instalowanych) przez dostawcę lub podmiot działający na jego rzecz, miejscem dostawy jest miejsce montażu (instalacji) towaru. Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż umowa została zawarta na wykonanie konstrukcji stalowej wraz z usługami towarzyszącymi (cynkowanie, badania nieniszczące) oraz jej montaż.

Oznacza to, że w momencie wysyłki konstrukcji stalowej znane jest jej przeznaczenie, tj. wiadomo, że konstrukcja zostanie przez Spółkę zamontowana na terytorium Dani. Zatem w przedmiotowym przypadku znajduje zastosowanie przepis art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego wywóz konstrukcji stalowej z terytorium kraju w wykonaniu dostawy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego (Dania) w przypadku, gdy konstrukcja ma być montowana w Danii nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, natomiast miejscem dostawy (opodatkowania całej transakcji) jest miejsce, w którym towary są montowane, tj. terytorium Dani.

Ad. 3) Odpowiedź na pytanie nr 3 w zakresie miejsca opodatkowania montażu konstrukcji stalowych, których dostawy dokonuje Spółka została udzielona w pkt 2 niniejszego postanowienia.Natomiast w przypadku montażu przez Spółkę rurociągów na terytorium Danii należy stwierdzić co następuje.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż montowany przez Spółkę rurociąg będzie podtrzymywany przez wbudowaną w grunt konstrukcję stalową. Zatem należy stwierdzić, iż rurociąg będzie związany z gruntem.

Stosownie do art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.Wobec powyższego montaż rurociągów przez Spółkę na terytorium Danii należy uznać za usługę związaną z nieruchomością.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.Zatem należy stwierdzić, iż montaż przez Spółkę na terytorium Danii rurociągów powinien być opodatkowany zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, na terytorium kraju, w którym położony jest rurociąg (terytorium Danii).

Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

P O U C Z E N I E

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj