Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie
IS.IX/3-443/177/06
z 19 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.IX/3-443/177/06
Data
2006.10.19



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
opodatkowanie
podstawa opodatkowania
sprzedaż krajowa
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy spółka powinna pomijać kwotę zawieszonej akcyzy zarówno przy rozliczaniu WNT jak i przy sprzedaży krajowej?


Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 29 ust. 1 i ust. 20, art. 31 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 10.08.2006 r. znak: PUS.II.443/42/06/MR w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego tj. czy R. S.A. powinna pomijać kwotę zawieszonej akcyzy zarówno przy rozliczaniu WNT jak i przy sprzedaży krajowej i uznaje stanowisko Strony, odnośnie uznania, iż w przypadku WNT kwota zawieszonej akcyzy powinna zostać włączona do podstawy opodatkowania dla potrzeb VAT, przedstawione we wniosku z dnia 8.06.2006 r. za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 10.05.2006 r. R. S.A. zwróciła się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik produkuje i sprzedaje w kraju oraz nabywa w krajach Unii Europejskiej wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszonej akcyzy. Ponadto z pisma Podatnika wynika, iż Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem uprawnionym do dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Spółka zwróciła się o wyjaśnienie cyt. "Czy R. S.A. powinna pomijać kwotę zawieszonej akcyzy zarówno przy rozliczaniu WNT jak i przy sprzedaży krajowej, w przedstawionym wyżej stanie faktycznym".

Zdaniem Podatnika w przypadku sprzedaży dokonanej w kraju kwota zawieszonej akcyzy nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Kwota zawieszonej akcyzy jest umieszczana na fakturze VAT w celach informacyjnych.

Z kolei w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, kwota zawieszonej akcyzy jest włączona do podstawy opodatkowania zgodnie z przepisem art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Uwzględniając wartość zawieszonej akcyzy w podstawie opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów Podatnik cyt. "deklaruje podatek należny VAT zarówno od wartości netto produktu jak i od kwoty zawieszonej akcyzy, a następnie w tym samym okresie rozliczeniowym odlicza jako podatek naliczony od tak obliczonej podstawy".

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe, co wyraził w postanowieniu znak: PUS.II.443/42/06/MR z dnia 10.08.2006 r.

Działając w oparciu o przepis art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie dokonuje z urzędu zmiany przedmiotowej interpretacji w części dotyczącej uznania, iż w przypadku WNT kwota zawieszonej akcyzy powinna zostać włączona do podstawy opodatkowania dla potrzeb VAT i w tej kwestii uznaje stanowisko Spółki za nieprawidłowe. Podstawą takiego rozstrzygnięcia są następujące okoliczności faktyczne i prawne.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 ustawy. Z kolei obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą i świadczeniem usług. Stosownie do przepisu art. 29 ust. 20 ustawy w przypadku dostawy przez podatnika towaru podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podstawą opodatkowania objęta jest również kwota tego podatku.

Przy dostawie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w dziale II, rozdział 1 ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) tj. w ramach procedury w której pobór akcyzy jest zawieszony, kwota należna od kontrahenta z tytułu sprzedaży towaru nie zawiera w sobie kwoty zawieszonego podatku akcyzowego (nabywca nie jest zobowiązany do zapłaty akcyzy na rzecz dostawcy). Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy oznacza, że na warunkach określonych w ustawie, mimo powstania obowiązku podatkowego (wobec wykonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu) nie powstaje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje poprzez wygaśnięcie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym (po spełnieniu określonych warunków) lub poprzez powstanie obowiązku podatkowego z tytułu akcyzy. W pierwszym przypadku kwota podatku akcyzowego nie stanie się w ogóle elementem kwoty należnej z tytułu dostawy towarów stanowiącej podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w przypadku natomiast powstania obowiązku podatkowego w akcyzie Podatnik (sprzedawca) obowiązany będzie do dokonania stosownej korekty podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast, zgodnie z zapisem art. 31 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Zgodnie z przepisem art. 31 ust. 2 ustawy podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1 obejmuje:

    1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
    2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawce od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zatem, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podstawą opodatkowania, zgodnie z ww. art. 31 ust. 1 ustawy o VAT jest kwota jaką nabywający obowiązany jest zapłacić, a więc zgodnie z ust. 2 tego artykułu jest to również podatek płacony w związku z nabyciem towaru. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, kwota jaką nabywający obowiązany jest zapłacić nie obejmuje zawieszonego podatku. Tak więc podstawa opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru nie obejmuje tego podatku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj