Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrołęce
US15PO-II-415/19/06/KD
z 14 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US15PO-II-415/19/06/KD
Data
2006.09.14



Autor
Urząd Skarbowy w Ostrołęce


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
ulga remontowa
użytkowanie (używanie)


Pytanie podatnika
Czy w ramach ulgi na remont i modernizację, mamy prawo do odliczenia wydatków poniesionych na wykończenie budynku mieszkalnego od momentu uzyskania pozwolenia na jego użytkowanie ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.216 § 1, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa / Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09 sierpnia 2006r. uzupełnionego w dniu 16 sierpnia 2006r. dotyczącego udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko wnioskodawcy w sprawie odliczenia od podatku dochodowego w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego wydatków na wykończenie budynku mieszkalnego od momentu uzyskania pozwolenia na jego użytkowanie jako nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 09 sierpnia 2006r.(uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2006r.) Podatnicy zwrócili się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie zastosowania ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.

Z przedmiotowego wniosku wynika:

Stan faktyczny.

Po zakończeniu budowy budynku mieszkalnego parterowego z poddaszem użytkowym, którego budowa trwała 9 lat Podatnicy otrzymali od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ostrołęce decyzję z dnia 09.08.2005r. Nr PINB-7355/48/D/05, z której wynika, że udziela się pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego wybudowanego na działce nr ewid. gruntów 50847 z warunkiem, że w terminie do dnia 01.08.2007r. należy zakończyć roboty wykończeniowe tj.:

1. wykonać prace wykończeniowe schodów zewnętrznych – obłożenie,

2. wykonać prace wykończeniowe balkonów – obłożenie barierki,

3. wykonać elewację budynku.

Z uzasadnienia wniosku oraz załączonej decyzji wynika, że pomieszczenia budynku mieszkalnego są całkowicie wykończone i nadają się do zamieszkania, natomiast wykończenie pozostałych robót nie utrudni eksploatacji pomieszczeń przekazanych do użytku.

Po dniu 09.08.2005r. małżonkowie wykonali następujące prace:

- ocieplenie zewnętrzne ścian budynku,

- wykonanie i malowanie zewnętrznych tynków,

- pokrycie fundamentów mozatynkiem,

- obłożenie tynkami balkonu i tarasu,

- wymiana drzwi do pomieszczenia gospodarczego,

- wykonanie oświetlenia w punktach ścian budynku.

Zapytanie.

Wnioskujący zwracają się z zapytaniem, czy mają prawo do odliczenia poniesionych wydatków na wykończenie budynku mieszkalnego w ramach ulgi na remont i modernizację od momentu uzyskania pozwolenia na jego użytkowanie, to jest po dniu 09.08.2005r....

Stanowisko wnioskodawcy.

Zdaniem wnioskodawców prace wykończeniowe budynku mieszkalnego wymienione wyżej przeprowadzone po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego, to jest dniu 09.08.2005r. kwalifikują się do odliczenia od podatku w ramach ulgi remontowej za 2005rok, ponieważ jest to pozwolenie na całkowite, a nie częściowe użytkowanie budynku mieszkalnego.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po analizie przedstawionego stanu faktycznego w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko wnioskodawców jest nieprawidłowe i wyjaśnia.

Zgodnie z przepisem art.27a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku), podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art.27 i obniżony o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie z art.27b, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie (ust.2-15), jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów pod warunkiem, że wydatki te:

- mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. opublikowanym w Dz.U.Nr 156,poz.788(art.27a ust.17 ustawy),

- zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej – dowodem tej wpłaty (art.27a ust.6 pkt 1 ustawy),

- nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art.27a ust.7 pkt 1 ustawy) ,

- dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszczących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust.7 pkt 2 ustawy).

Na podstawie art.12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 202, poz. 1956 z późn. zm.)- wydatki, o których mowa w art.27a ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U.z 2000 roku nr14, poz.176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art.27a i art. 45 ust.3a pkt 1 updf, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.

Na mocy ww. przepisów podatnikom, którzy w 2005roku spełnili łącznie przytoczone powyżej warunki przysługuje prawo do odliczeń od podatku dochodowego ulgi remontowo-modernizacyjnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnicy otrzymali od Inspektora Nadzoru Budowlanego warunkową decyzję z dnia 09.08.2005r. pozwalającą na użytkowanie budynku mieszkalnego, pod warunkiem wykonania w terminie do dnia 01.08.2007r. prac wykończeniowych, które jak wynika z wniosku po dniu 09.08.2005r. zostały przez podatników do końca 2005 roku wykonane. Prace wykończeniowe tj. ocieplenie zewnętrzne ścian budynku, wykonanie i malowanie zewnętrznych tynków, pokrycie fundamentów mozatynkiem, obłożenie tynkami balkonu i tarasu, wymiana drzwi do pomieszczenia gospodarczego, wykonanie oświetlenia w punktach ścian budynku nie mogą być uwzględnione jako remont istniejącego budynku mieszkalnego, ponieważ dotyczyły zgodnie z decyzją Inspektora Nadzoru Budowlanego wydatków poniesionych w związku z kontynuacją – wykończeniem inwestycji budowlanej.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia remontu. W związku z powyższym, zasadne jest posługiwanie się stosownymi określeniami z ustawy z dnia 07 lipca 1994r.- Prawo budowlane (Dz.U. z 2003r. Nr 207,poz.2016 z późn.zm.) zgodnie z którymi pojęcie remontu zostało określone w art.3 pkt 8 ustawy jako „wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym”. Remont budynku mieszkalnego może być zatem przeprowadzony po uprzednim jego wybudowaniu, w przeciwnym razie nie istnieje przedmiot remontu. Nie można bowiem remontować czegoś, co nie zostało jeszcze wybudowane.

W przypadku podatników były to typowe prace wykończeniowe określone decyzją i do czasu zakończenia budowy- zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami- procesu inwestycyjnego polegającego na budowie i wykończeniu budynku mieszkalnego nie można mówić o remoncie istniejącego budynku mieszkalnego.

Reasumując, stanowisko wnioskodawców w sprawie skorzystania z ulgi podatkowej z tytułu poniesionych wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego za 2005rok należy uznać jako nieprawidłowe, ponieważ wydatki mieszkaniowe poniesione przez podatników w 2005roku są typowymi wydatkami wykończeniowymi budynku mieszkalnego i do czasu zakończenia jego budowy, nie mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo- modernizacyjnej.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce informuje, że interpretacja prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj