Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/2-449/2/06
z 10 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/2-449/2/06
Data
2006.04.10



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kanalizacja
opodatkowanie
przyłączenie do sieci
stawki podatku
wodociągi


Pytanie podatnika
Kwestia opodatkowania podatkiem VAT opłat za czynności związane z wydawaniem warunków technicznych podłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 245 § 1 pkt 1 w związku z przepisami art. 240 § 1 pkt 5, art. 244 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), uchyla decyzje ostateczną Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 25.10.2005 r., znak: L.IS.II/2-4431/2/05 i uznaje, iż dla czynności polegającej na wydawaniu warunków technicznych na podłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, stawka podatku od towarów i usług wynosi 7 %.

Podatnik pismem z dnia 19.01.2005r., zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jarosławiu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Wniosek Jednostki dotyczył kwestii opodatkowania podatkiem VAT opłat za czynności związane z wydawaniem przez Zakład warunków technicznych podłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

We wskazanym wniosku Podatnik przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym wydawanie warunków technicznych jw. jest czynnością administracyjną, która podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jarosławiu postanowieniem z dnia 17.03.2005 r. wydanym w trybie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ordynacji podatkowej uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, uzasadniając, iż wymienione czynności są nierozerwalnie związane z podstawową działalnością Zakładu, jaką jest rozprowadzanie wody i gospodarowanie ściekami, w związku z czym wchodzą one w skład usług komunalnych i na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu według stawki VAT 7%, jako wymienione w jej załączniku nr 3 - poz. 138 i poz. 153. Rozstrzygnięcie to nie zostało przez Stronę zaskarżone.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie uznając, iż postanowienie rażąco narusza prawo (art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług), decyzją z dnia 9.08.2005 r., znak: IS.II.2-4430/38/05, zmienił z urzędu postanowienie organu I instancji, w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej. Stwierdzono wówczas, że odpłatne wydawanie warunków technicznych podłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową - 22%, jako odrębne od świadczenia usług komunalnych wymienionych w, poz. 138 i poz. 153 zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, czynności z zakresu administracji publicznej. Reprezentując takie stanowisko Dyrektor tut. Izby kierował się m.in. opinią Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 23.09.2004 r., znak: OK-5672/KU-200/18-7895/2004, zaliczającą odpłatne wydawanie warunków technicznych podłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez urząd gminy w formie decyzji administracyjnej do "usług administracji publicznej w zakresie mieszkalnictwa i działalności komunalnej" - mieszczących się według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 75.12.13-00.

Nie zgadzając się z takim rozstrzygnięciem Strona pismem z dnia 23.08.2005 r., znak: ZK/189/2005, wniosła odwołanie, w którym zmieniła zajmowane dotychczas stanowisko (własne) w kwestii zakwalifikowania przedmiotowych usług, uznając, iż są one związane z podstawową działalnością i według PKWiU mieszczą się w grupowaniu 41.00.20 jako usługi w zakresie rozprowadzania wody oraz w grupowaniu 90.00.11, jako usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

Organ odwoławczy nie znajdując przesłanek do wzruszenia wskazanego orzeczenia, decyzją z dnia 25.10.2005r., znak: L.IS.II/2-4431/2/05, utrzymał w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w dniu 7.03.br., wydał postanowienie (znak: IS.II/2-449/2/06) o wznowieniu z urzędu postępowania podatkowego, zakoń-czonego powołaną decyzją ostateczną.

W wyniku przeprowadzenia postępowania co do przesłanek wznowienia postępowania, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdza, co następuje:

Instytucja wznowienia postępowania ma na celu stworzenie prawnej możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i podjęcia ponownego rozstrzygnięcia sprawy zakończonej decyzją ostateczną, jeżeli postępowanie podatkowe przed organem podatkowym było dotknięte kwalifikowanymi wadami procesowymi, wyliczonymi enumeratywnie w art. 240 § 1 ordynacji podatkowej. Dyrektor tut. Izby będąc organem, który wydał w niniejszej sprawie decyzję w ostatniej instancji za podstawę wznowienia postępowania uznał wymienioną w art. 240 § 1 pkt 5 ordynacji podatkowej przesłankę ujawnienia istotnych dla sprawy nowych dowodów, które istniały w dniu wydania decyzji, lecz nie były znane organowi, który wydał decyzję. O zaistnieniu omawianej podstawy możemy mówić wówczas, gdy: wyszły na jaw nowe okoliczności lub dowody; są one istotne dla sprawy tzn. mogą mieć wpływ na jej odmienne rozstrzygnięcie; nie były znane organowi, który wydał decyzje a istniały w dniu wydania decyzji ostatecznej.

Nowym dowodem, z którym zapoznał się tut. organ - spełniającym wszystkie powyższe warunki - jest pismo Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 21.06.2005 r., znak: OK-5672/KU-3640/2005. Z treści tego pisma wynika, iż "usługami są czynności (będące końcowym efektem działalności) o charakterze usługowym, świadczone przez podmioty gospodarcze (jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności", "(.) opłaty nie stanowią kryterium klasyfikacyjnego, a wydanie zezwolenia na wykonanie przyłącza wodociągowego nie jest odrębnie klasyfikowane i mieści się w ramach działalności podstawowej jednostki".

Wspomniana podstawa (nowa klasyfikacja usług), będąca wadą postępowania zwyczajnego, miała wpływ na treść orzeczeń podjętych w przedmiotowej sprawie, gdyż właściwa klasyfikacja czynności wykonywanych przez podatnika ma zasadnicze znaczenie dla celów podatkowych, a w przedmiotowej sprawie decyduje o wysokości stawki podatkowej. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustawy, usługi (z wyjątkiem usług elektronicznych) identyfikowane są za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Klasyfikacje, o których mowa, to głównie Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, choć przepis nie wyklucza stosowania pomocniczo innych klasyfikacji, np. Polskiej Klasyfikacji Działalności. Organy podatkowe, jako nieuprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług, są w tym zakresie związane klasyfikacjami dokonywanymi przez właściwe organy.

Biorąc pod uwagę wskazaną opinię Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 21.06.2005r., Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując ponownie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie wysokości stawki podatku od towarów i usług za wydanie warunków technicznych na podłączenie do sieci wodociągowej kanalizacyjnej, zważył co następuje:

Podatnik, będący jednostką organizacyjną (zakładem budżetowym) Gminy prowadzi działalność polegającą na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. W związku z prowadzoną działalnością Jednostka pobiera opłaty m.in. za:

- wydanie warunków technicznych za podłączenie do wodociągu - w wysokości 600 zł,

- wydanie warunków technicznych za podłączenie do kanalizacji - w wysokości 2500 zł.

Przedmiotowe czynności polegają na wydaniu pisma określającego warunki, jakie wnioskodawca powinien spełnić, aby Podatnik zapewnił dostawę wody lub odbiór ścieków. Po uzyskaniu warunków technicznych podłączenia do sieci, zainteresowany podmiot, po spełnieniu obowiązków wynikających z przepisów prawa budowlanego, może przyłączyć się do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej (na własny koszt). Podstawę prawną wykonywania powyższych czynności stanowi uchwała Rady Gminy z dnia 21.12.2000 r., w sprawie wprowadzenia opłat za świadczone przez Jednostkę usługi komunalne. Podstawowa działalność prowadzona przez Jednostkę, obejmująca zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest sklasyfikowane następująco: PKWiU 41.00.20 "usługi w zakresie rozprowadzania wody" oraz PKWiU 90.00.11 "usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne". Natomiast czynności polegające na wydawaniu warunków technicznych na podłączenie do sieci kanalizacyjnej - jak wynika z powołanej już opinii Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi (z dnia 21.06.2005 r.) - nie posiadają odrębnego symbolu klasyfikacyjnego według klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, mieszczą się w działalności podstawowej Jednostki.

Stosownie do art. 41 ust 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem m.in. tegoż artykułu, zgodnie z którym to przepisem dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem nieistotnym w niniejszej sprawie. W załączniku nr 3 do ustawy pod, poz. 138 zostały wymienione usługi w zakresie rozprowadzania wody, zaś pod, poz. 153 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i usługi pokrewne.

Biorąc to pod uwagę oraz uznając, iż opinia Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 23.09.2004 r., znak: OK-5672/KU-200/187895/2004, nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie orzeka jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj