Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1425/021/443/51/06/IW
z 20 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1425/021/443/51/06/IW
Data
2006.11.20



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
gmina
lokal mieszkalny
lokal użytkowy
najem
obrót
opłata eksploatacyjna


Pytanie podatnika
Czy obciążeń za media najemców powinno dokonywać się w wartościach brutto, nie wydzielając VAT?


POSTANOWIENIENa podstawie: art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 21.08.2006r. przez ....dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE We wniosku z dnia 21.08.2006r. złożonym przez ....przedstawiono następujący stan faktyczny:

.....jest Gospodarstwem Pomocniczym gminy. Zgodnie ze statutem do jego obowiązków należy administrowanie i zarządzanie nieruchomościami będącymi własnością Gminy. W nieruchomościach, w których Gmina jest właścicielem części lokali, a pozostałych lokali właścicielami są osoby fizyczne, powstaje wspólnota mieszkaniowa (Dz. U. Nr 80, poz. 903 z 2000r.). Zgodnie z art. 13 i 14 ustawy, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, tj.:wydatki na remonty i bieżącą konserwację,opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,wydatki na utrzymanie porządku i czystości,wynagrodzenia członków zarządu lub zarządcy.Zgodnie z art. 15 na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca, co też obowiązuje Gminę. ......w imieniu Gminy uiszcza zaliczki wg podjętych uchwał wspólnot mieszkaniowych, tj.:zaliczka na bieżącą eksploatację,zaliczka na fundusz remontowy,zaliczka na media (zimna woda i kanalizacja, centralne ogrzewanie, centralna ciepła woda, gaz, energia elektryczna, wywóz nieczystości, winda, itp.).Z naliczanego czynszu najemcom (wysokość wg Uchwały Rady Miejskiej) pokrywane są zaliczki dla wspólnot mieszkaniowych na bieżącą eksploatację i fundusz remontowy.Natomiast wysokość opłat za media dla najemców naliczana jest zgodnie z podjętymi uchwałami wspólnot mieszkaniowych.Naliczeń najemcom, zamieszkującym w lokalach gminnych, za czynsz i media Wnioskodawca dokonuje w formie comiesięcznego przypisu na poszczególnych najemców, wydzielając z dokonanego obciążenia podatek VAT, który odprowadzany jest jako należny do Urzędu Skarbowego, zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 – art. 15 ust. 1).Reasumując, .....w imieniu właściciela – gminy – nalicza najemcom opłaty za media, które następnie w wysokości naliczonej odprowadza do wspólnoty mieszkaniowej jako zaliczkę (zgodnie z ustawą Dz. U. Nr 80, poz. 903 z 2000r.). Naliczając media najemcom powstaje obowiązek podatkowy (Dz. U. Nr 54, poz. 535). W takim przypadku brak jest pokrycia na podatek należny VAT, który odprowadzany jest do Urzędu Skarbowego. Zdaniem Wnioskodawcy obciążeń za media dla najemców zamieszkujących w budynkach w których powstała wspólnota mieszkaniowa powinno dokonywać się w wartościach brutto, nie wydzielając VAT, gdyż Pytający nie jest bezpośrednim dostawcą a tylko działa jako pośrednik pomiędzy najemcą a wspólnotą mieszkaniową. Naliczenia VAT-u dokonują firmy, które bezpośrednio wytwarzają poszczególne media i to na nich spoczywa obowiązek odprowadzania VAT-u należnego Urzędowi Skarbowemu. Wnioskodawca stawia pytanie: czy dokonując obciążenia najemców za media (w wysokości zgodnej z podjętymi uchwałami wspólnot mieszkaniowych) powstaje obowiązek wydzielenia podatku VAT, a co się z tym wiąże odprowadzania go do Urzędu Skarbowego jako podatek należny w świetle Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy). Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności m.in. dokonanie sprzedaży. Pojęcie sprzedaży, dla celów podatku VAT zostało zdefiniowane w przepisie art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi: „ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów”. W przypadku gdy stroną w zakresie dostarczenia mediów przez bezpośrednich dostawców lub pośredników jest wspólnota mieszkaniowa, wtedy opłaty eksploatacyjne wnoszone przez członków wspólnoty mieszkaniowej – właścicieli lokali mieszkalnych albo użytkowych – także więc przez gminę, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż takie rozliczenie nie stanowi dostawy w rozumieniu wyżej zacytowanego art. 5 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Natomiast przenoszenie kosztów przez .....w imieniu właściciela – gminy (członka wspólnoty) na najemców podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sposób rozliczenia zależy od zawartej umowy najmu. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W ust. 2 wyżej cytowanego art. 29, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. Natomiast w ust. 3 tegoż art. Określono, że jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zatem stanowisko podatnika, iż obciążeń za media dla najemców zamieszkujących w budynkach w których powstała wspólnota mieszkaniowa Wnioskodawca powinien dokonywać się w wartościach brutto, nie wydzielając VAT, jest nieprawidłowe.

Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia. Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj