Interpretacja Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim
PPE3/443-20/06
z 6 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPE3/443-20/06
Data
2006.12.06
Autor
Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne
Słowa kluczowe
limit
obrót
umowa cywilnoprawna
uzyskanie przychodów
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do określenia limitu obrotów, którego przekroczenie powoduje utratę prawa do zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Na podstawie art.216 § 1 w związku z art.14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U.z 2005 roku Nr 8, poz.60 z późn.zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w złożonym w dniu 27.09.2006 r. wniosku w zakresie określenia limitu obrotów warunkującego zwolnienie podmiotowe w podatku od towarów i usług za nieprawidłowe z obowiązującym stanem prawnym. Uzasadnienie Pismem z dnia 27.09.2006 roku Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do określenia limitu obrotów, którego przekroczenie powoduje utratę prawa do zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług w rozumieniu treści art.113 ust.1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn.zm.). Przedstawiając stan faktyczny Podatnik poinformował, że realizuje zadania zarządcy drogi, którym jest Zarząd Powiatu zadania z zakresu budowy, modernizacji, utrzymania, ochrony dróg jak również prowadzenie właściwej gospodarki zadrzewieniem w pasie drogowym tj. ochrona, pielęgnacja, kwalifikowanie drzew do wycinki, wycena itp. Drzewo opałowe, uzyskane z planowanej wycinki zostaje zagospodarowane poprzez ogłoszenie przetargu publicznego, a kwota uzyskana z rozstrzygnięcia przetargu zostaje wpłacona na konto Podatnika, a następnie odprowadzona do Starostwa Powiatowego. W związku z powyższym Podatnik ma wątpliwości, czy należy wliczyć kwotę uzyskanego przychodu do limitu zwalniającego z podatku od towarów i usług. Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Podatnik uważa, że dla określenia kwoty upoważniającej dla korzystania ze zwolnienia od podatku VAT przychód uzyskany z tytułu usuwania drzew z pasa drogowego nie podlega włączeniu do wyliczenia limitu obrotu, którego przekroczenie powoduje utratę prawa do zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług. Udzielając interpretacji w zakresie wyrażonym we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim stwierdza: W art.15 ust.6 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.nr 54 poz.535 z późn.zm.) ustawodawca postanowił, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że uzyskane z wycinki drzewo jest przedmiotem sprzedaży, a wyłonienie nabywcy następuje w drodze przetargu. Należy zatem przyjąć, iż obrót drzewem jest realizowany na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie na podstawie decyzji administracyjnej. W świetle cytowanego wyżej przepisu Wnioskujący nie może być więc wyłączony z kręgu podatników. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.nr 97, poz.970 z późn.zm.) w § 8 ust.1 pkt 13 jako zwolnione od podatku VAT zostały wymienione czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Skoro zatem w art.113 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług postanowiono, że do wartości sprzedaży określonej w ust.1 (warunkującej zwolnienie od podatku) nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, oraz czynność, o której mowa we wniosku Podatnika nie została też wymieniona w treści innych przepisów ustawy i rozporządzenia jako zwolniona od podatku VAT, przychody z tej czynności należy zaliczyć do wartości sprzedaży, o której mowa w art.113 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, oraz nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim. W przypadku składania zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł. od zażalenia oraz 50 gr. od każdego załącznika. Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art.222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.