Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
II US–II–443/88/2006
z 31 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US–II–443/88/2006
Data
2006.10.31



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opłaty pocztowe
refakturowanie
sprzedaż wysyłkowa
stawki podatku


Pytanie podatnika
Kwestia rozliczania podatku od towarów i usług z klientami Spółki za czynności wykonywane na zlecenie Spółki przez Pocztę Polską, według właściwej stawki podatku.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm), art. 29 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu pisma „K.” Sp. z o.o. z dn. 26.09.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, postanawia uznać:

1. Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące uprawnienia do refakturowania usług świadczonych przez Pocztę Polską i zastosowania przy tym zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług za nieprawidłowe;

2. Stanowisko Wnioskodawcy dokonującego sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju w sprawie stosowania stawki podatku od towarów i usług wynoszącej 22% do kosztów przesyłki wkalkulowanych w cenę towaru dostarczanego za pośrednictwem Poczty Polskiej, zawarte w ww. piśmie za prawidłowe.

Spółka dokonuje sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju towarów opodatkowanych 22% stawką podatku od towarów i usług. Wysyłka towarów dokonywana jest za pośrednictwem Poczty Polskiej, która pobiera od Spółki opłatę za wykonane usługi sklasyfikowane w PKWiU symbolem 64.11. Usługi te polegają na odbieraniu przesyłek z siedziby Spółki, dowożeniu ich do siedziby urzędu pocztowego oraz na doręczaniu przesyłek adresatom. Usługi Poczty podlegają zwolnieniu od opodatkowania. Z tytułu opłaty pocztowej Spółka pobiera od nabywców towarów opłatę pocztową w stałej wysokości, natomiast Poczta pobiera od Spółki opłatę w wysokości uzależnionej od wagi przesyłki, więc wysokość opłaty pocztowej bywa niższa od pobieranej od klienta opłaty zryczałtowanej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia rozliczania podatku od towarów i usług z klientami Spółki za czynności wykonywane na zlecenie Spółki przez Pocztę Polską według właściwej stawki podatku.

W sprawie powyższej przedstawiono dwie możliwości naliczania podatku VAT, przy czym wg. Wnioskodawcy, każdy z przedstawionych wariantów opodatkowania jest prawidłowy, a mianowicie:

1. Spółka jest uprawniona do refakturowania klientom usług świadczonych przez Pocztę Polską i wtedy ma prawo do zastosowania zwolnienia przewidzianego dla tego typu usług oraz stosowania zwolnienia do dodatniej wartości różnicy pomiędzy stałą opłatą za przesyłkę obciążającą klienta, a faktycznie zapłaconą Poczcie.

2. Koszt wysłania paczki powinien być wkalkulowany w cenę towaru i wówczas do usługi pocztowej należy zastosować stawkę podatku odpowiednią dla danego towaru (w przypadku Spółki – 22%).

Tut. organ podatkowy, dokonując oceny prawnej zaprezentowanego powyżej stanowiska stwierdza, co następuje:

Prawidłowy sposób opodatkowania Wnioskodawca przedstawił tylko w wariancie drugim, tj. zastosowanie do dostawy towarów łącznie z kosztami przesyłki 22% stawki podatku od towarów i usług. Fakt ten wynika z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W przypadku sprzedaży wysyłkowej na obrót, poza należnością za towar, składają się również koszty związane z przesyłką (m.in. zryczałtowany koszt usługi pocztowej), które w rozumieniu powyższego przepisu, jako element ceny, stanowią podstawę opodatkowania 22% stawką podatku od towarów i usług. Bez wpływu na wartość obrotu i obowiązującą stawkę opodatkowania pozostają różnice (ujemna bądź dodatnia) pomiędzy kwotą należną od klienta a faktycznie zapłaconą przez Spółkę Poczcie za daną usługę.

Natomiast pierwszy wymieniony wariant opodatkowania tej samej sprzedaży nie posiada umocowania w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Jak wynika z poz. 2 tego załącznika, zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają wyłącznie usługi świadczone przez pocztę państwową, sklasyfikowane symbolem PKWiU 64.11. Oznacza to, że zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, tzn. ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez pocztę państwową i nie dotyczy innych podmiotów. Spółka, nie będąc podmiotem wymienionym w załączniku nr 4, odsprzedając usługę pocztową, obowiązana jest opodatkować ją stawką 22% zgodnie z art. 41 ust. 1. ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na to, że wystąpi konieczność zmiany „stawki” podatku, jak również ze względu na fakt, że kwota, jaką Spółka pobiera za usługę pocztową od klienta nie jest tożsama z kwotą, jaką przekazuje Poczcie Polskiej za świadczone przez nią usługi, nie jest możliwe refakturowanie usługi pocztowej. Refakturowanie usługi oznacza „świadczenie” tej usługi przez podmiot refakturujący, potwierdzone fakturą w całości lub części dla udokumentowania odsprzedaży w ramach zawartych przez strony umów o współpracę, bez doliczania jakiejkolwiek marży i zmiany stawki podatku od towarów i usług.

W przypadku pobierania opłat za usługi pocztowe przez ich bezpośredniego nabywcę, (a więc Spółkę nabywającą usługi zwolnione od opodatkowania wyłącznie z powodu świadczenia ich przez Pocztę Polską) od osób trzecich (klientów Spółki) - opłaty te mogą stanowić składnik ceny wysyłanego towaru - wówczas podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla tego towaru lub poprzez ich odsprzedaż - w tym przypadku podlegają opodatkowaniu stawką 22%.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że opłatę pocztową Spółka uwzględnia w cenie sprzedawanego towaru, gdyż zapłata, którą otrzymuje od klienta obejmuje cenę towaru i zwrot stałej opłaty pocztowej (w kwocie niezależnej od faktycznie zapłaconej Poczcie za zakupioną jednostkową usługę). W świetle powołanych przepisów uznać należy, iż opłaty pocztowe stanowiące element ceny towaru będącego przedmiotem dostawy dokonywanej przez Spółkę za pośrednictwem poczty państwowej podlegają opodatkowaniu stawką właściwą dla danego towaru, a więc 22%.

Dokonując oceny prawnej wyrażonego w piśmie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie podlegania opodatkowaniu stawką 22% opłat pocztowych pobieranych od klientów – tut. organ podatkowy stwierdza, że jest ono prawidłowe, natomiast nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy dotyczące istnienia uprawnienia do refakturowania usług pocztowych i zastosowania przy tym zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj