Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim
1414/DP/415-1/07/BL
z 10 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1414/DP/415-1/07/BL
Data
2007.01.10



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet państwa
dotacja
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
rehabilitacja niepełnosprawnych
warsztat


Pytanie podatnika
Czy założona księga przychodów i roczhodów jest prawidłową ewidencją do księgowania zdarzeń gospodarczych w jednostce, która otrzymuje dofinansowanie kosztów utworzenia i prowadzenia warsztau terapii zajęciowej z budżetu jednostek samorządu terytorialnego?


P o s t a n o w i e n i e


Na podstawie art. 216, art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Maz. po analizie wniosku z dnia 12.10.2006r. o interpretację przepisów prawa podatkowego


p o s t a n o w i ł
uznać przedstawione stanowisko za prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dofinansowania Warsztatów Terapii Zajęciowej,za nieprawidłowe w części dotyczącej prowadzenia księgi przychodów i rozchodów


U z a s a d n i e n i e


W dniu 12.10.2006 r. do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Podatnik uruchomił Warsztaty Terapii Zajęciowej jako odrębną organizacyjnie i finansowo placówkę do prowadzenia zajęć przygotowujących niepełnosprawnych ludzi do podjęcia zatrudnienia. Szczegółowy zakres rzeczowy i finansowy zadań związanych z utworzeniem warsztatu dla osób niepełnosprawnych określa umowa zawarta dnia 22.12.2005 r. Nr 159/05 pomiędzy Zarządem Powiatu Nowodworskiego, a Podatnikiem. Zarząd Powiatu zobowiązał się do pokrycia ze środków PFRON, kosztów związanych z utworzeniem i działalnością Warsztatu. Do dysponowania środkami finansowymi pozostającymi na wyodrębnionym rachunku dla potrzeb Warsztatu jest upoważniony Podatnik, który jest zobowiązany do wykorzystania przyznanego dofinansowania zgodnie z przeznaczeniem. Przedsiębiorca jest zobowiązany do ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych i rozliczania się z Centrum Pomocy Rodzinie. Operacje gospodarcze, Podatnik ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów założonej odrębnie dla nowo utworzonego Warsztatu.Zdaniem podatnika uzyskane dofinansowanie i wydatkowane na cele Warsztatów, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,/ art.21 ust.1 punkt 27 a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Dz.U. z 2000 r. nr 14 poz.176 ze zm./, a zaprowadzona podatkowa księga przychodów i rozchodów jest urządzeniem księgowym prawidłowym do ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych obejmujących nowy Warsztat Terapii Zajęciowej.

Pytanie podatnika :
Czy założona księga przychodów i rozchodów jest prawidłową ewidencją do księgowania zdarzeń gospodarczych w jednostce, która otrzymuje dofinansowanie kosztów utworzenia i prowadzenia warsztatu terapii zajęciowej z budżetu jednostek samorządu terytorialnego? W odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Maz. wyjaśnia : Stosownie do art.2 ust.1pkt 7 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) przepisy ustawy o rachunkowości, stosuje się do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jednostek nie wymienionych w pkt 1-6, jeżeli otrzymują one na realizację zadań zleconych dotacje lub subwencje z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych - od początku roku obrotowego, w którym dotacje lub subwencje zostały im przyznane. W punktach 1-6 art.2 ust.1 nie wymieniono osób fizycznych, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wynosiły mniej niż równowartość w walucie polskiej 800.000 euro.

Przepis ten nie wyłącza przedsiębiorców, będących osobami fizycznymi.Fakt, że przedsiębiorca prowadzi działalność we własnym imieniu i na własny rachunek nie wyklucza możliwości realizacji przez niego zadań publicznych. Na te zadania przyznano przedsiębiorcy środki na dofinansowanie kosztów utworzenia, działalności warsztatów z funduszu PEFRON za pośrednictwem zarządu powiatu. Zadania powiatu zostały określone w art.35 a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz.U. z 1997 r. nr 123 , poz.776 ze zm./. Zadania wymienione we wniosku Pana w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej są realizowane w ramach zadań zleconych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego /powiatu/. Wobec powyższego należy uznać, że osoba fizyczna korzystająca z dofinansowania kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej zobowiązana jest do założenia ksiąg rachunkowych bez względu na wysokość zrealizowanych przychodów w poprzednim roku obrotowym. Jeżeli jednostka podejmuje działalność w ciągu roku obrotowego, wówczas z dniem podjęcia tej działalności stosuje się przepisy ustawy o rachunkowości.

Zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 27 lit. a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są otrzymane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Tutejszy organ podatkowy informuje: iż przedmiotowa interpretacja ma zastosowanie wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i została wydana według stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art.14b § 1 i 2 w/w ustawy - Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie określonym w § 5 tego artykułu. Zgodnie z art. 236 § 1 i 2 pkt 1, w związku z art.14 a § 4 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim w terminie siedmiu dni od daty jego doręczenia. W myśl art.222, w związku z art.239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj