Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/448-366/06/MF
z 2 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/448-366/06/MF
Data
2006.11.02
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
rolnik ryczałtowy
Pytanie podatnika
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona w 1998r. dokonała zakupu kas rejestrujących, które zostały dopuszczone do obrotu decyzją Ministra Finansów PP7-7253/904/98. Producent kas jest w posiadaniu tej decyzji. Zakupione kasy rejestrujące, będące do dziś własnością Strony, nigdy nie zostały zafiskalizowane, a w chwili obecnej mają różne zastosowanie, np. są użytkowane w trybie niefiskalnym, niektóre z nich są składowane w magazynach.
W związku z powyższym Strona wniosła zapytanie, czy może obecnie dokonać fiskalizacji kas zakupionych w 1998r. oraz ewidencjonować przy ich zastosowaniu sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
P O S T A N O W I E N I E
W związku z powyższym Strona wniosła zapytanie, czy może obecnie dokonać fiskalizacji kas zakupionych w 1998r. oraz ewidencjonować przy ich zastosowaniu sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zdaniem Strony fakt, iż przedmiotowe kasy nigdy nie zostały sfiskalizowane, może determinować - w świetle § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) - brak możliwości ich zastosowania, gdyż ustawodawca w przepisie tym użył sformułowania "mogą być nadal stosowane" Zgodnie z § 5 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, podatnicy mogą stosować do ewidencji wyłącznie kasy lub system kasowy, które posiadają, z zastrzeżeniem ust. 7, decyzję ministra właściwego do spraw finansów publicznych, o której mowa w § 7 ust. 1. W myśl tego przepisu szczegółowe warunki i kryteria techniczne oraz warunki niezbędne do stosowania kas rejestrujących określone zostały odpowiednio w § 3 i § 4 w/w rozporządzenia Ministra Finansów. Na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia kasy nabyte przez użytkownika w okresie obowiązywania decyzji wydanych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia mogą być nadal stosowane do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego. Jak wynika z cyt. przepisów wolą prawodawcy było (jest), aby kasy rejestrujące stosowane przez podatników do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych spełniły określone wymagania. Jednocześnie wymagania te, ze względu na rozwój stosunków gospodarczych oraz postęp technologiczny, są zmienne w czasie (por. wcześniejsze rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników). Za optymalny z tego punktu widzenia uznać należy stan, w którym wszystkie użytkowane przez podatników kasy spełniają aktualnie obowiązujące warunki i kryteria techniczne. Niemniej z przyczyn praktycznych (dodatkowe koszty, ograniczenia techniczno-organizacyjne) racjonalny prawodawca za stosowne uznał, aby do ewidencjonowania używane były również kasy nabyte przez podatników na podstawie decyzji o dopuszczeniu ich do obrotu wydanych pod rządem poprzednio obowiązujących przepisów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące. Należy w tym miejscu wskazać, iż § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. ma zatem charakter wyjątku od reguły i jako taki przepis ten powinien być interpretowany ściśle, przede wszystkim zgodnie z jego literalnym brzmieniem, w myśl zasady exceptiones non sunt extendendae. W związku z tym zgodzić należy się ze Stroną, iż kluczowe znaczenie dla interpretacji omawianego przepisu ma użyte w jego tekście słowo "nadal". W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego wskazuje ono jednoznacznie, iż pomimo zmiany stanu prawnego w dalszym ciągu - także mimo niespełniania aktualnych warunków i kryteriów technicznych - mogą być użytkowane kasy rejestrujące nabyte przez podatników w okresie obowiązywania decyzji o dopuszczeniu do obrotu wydanych pod rządami poprzednio obowiązujących przepisów. Przy tym, a co również wynika wprost z brzmienia § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r., chodzi tu o dalsze stosowanie tych kas do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, a więc o realizację obowiązku określonego w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 50 ze zm.), a wcześniej w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), a nie jakiekolwiek ich użytkowanie. Przepis ten zakłada więc kontynuację wcześniej rozpoczętej (tj. przed wejściem w życie rozporządzenia z dnia 4 lipca 2002 r., które miało miejsce w dniu 17 lipca 2002 r.) ewidencji sprzedaży przy użyciu takich kas, tj. w trybie fiskalnym w rozumieniu § 5 ust. 1 pkt 15 w związku z § 1 pkt 11 w/w rozporządzenia. W rezultacie stwierdzić należy, iż w ramach odstępstwa określonego w § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. nie mieści się samo posiadanie lub użytkowanie w trybie innym niż fiskalny. Przemawiają za tym, obok argumentów językowych, również względy wykładni systemowej i celowościowej. Z punktu widzenia prawodawcy oraz założonych przez niego celów w zakresie ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych pożądane niewątpliwie jest, aby kasy wprowadzane obecnie przez podatników do użytkowania w celu ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży na rzecz w/w osób odpowiadały aktualnie obowiązującym warunkom i kryterium technicznym. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż status prawny Strony jest w świetle w/w przepisów prawa obojętny i nie miał wpływu na treść udzielonej interpretacji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.