Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/448-330/06/MA
z 22 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/448-330/06/MA
Data
2006.11.22
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
Słowa kluczowe
doradztwo
miejsce świadczenia usług
terytorium państwa trzeciego
usługi
Pytanie podatnika
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona świadczy usługi doradztwa personalnego, klasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) jako 74.50 A - rekrutacja pracowników i pozyskiwanie personelu. Zdaniem Strony ww. usługi można zakwalifikować jako usługi dostarczania (oddelegowania) personelu, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, dla których w przypadku świadczenia ich na rzecz kontrahenta z siedzibą poza granicami Polski, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla której dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Tym samym w takim przypadku nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.
P O S T A N O W I E N I E
Zdaniem Strony ww. usługi można zakwalifikować jako usługi dostarczania (oddelegowania) personelu, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, dla których w przypadku świadczenia ich na rzecz kontrahenta z siedzibą poza granicami Polski, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla której dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Tym samym w takim przypadku nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), który wprowadza wyjątek od reguły ustanowionej w ust. 1 tego artykułu, w przypadku gdy usługi dostarczania (oddelegowania) personelu świadczone są na rzecz klienta - osoby fizycznej, osoby prawnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (podatników VAT) mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż Polska, tj. kraj świadczącego usługę (Strony), to miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Innymi słowy usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju. W ust. 4 w pkt 5 wymienione zostały usługi dostarczania (oddelegowania) personelu. Należy jednocześnie zauważyć, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Przy czym zgodnie z Komunikatem Prezesa GUS z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego Urzędu Statystycznego. Do dokonywania takiej klasyfikacji bądź też do oceny poprawności zaklasyfikowania dokonanego przez podatnika nie jest natomiast uprawniony (ani obowiązany) Naczelnik Urzędu Skarbowego w ramach interpretacji dokonywanej w trybie art. 14 a § 1 i nast. ustawy - Ordynacja podatkowa. Zgodnie z wspomnianym przepisem stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podatnika, ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl zaś § 2 zd. 2 ww. artykułu składając wniosek podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. W tym miejscu można zatem jedynie wskazać, iż zgodnie z objaśnieniami do Działu 74 PKWiU (wprowadzonymi rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r., Dz. U. Nr 42, poz. 264) dział ten obejmuje m.in. usługi pośrednictwa pracy i dostarczania personelu (vide pkt 1 lit. (d)), zaś w jego ramach wyodrębniona została grupa 74.5 "usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu" W ocenie Naczelnika tut. Urzędu, jeżeli przedmiotem działalności Strony jest rekrutacja i pozyskiwanie pracowników o określonych przez kontrahenta kwalifikacjach, a następnie oddelegowanie zatrudnionego przez Stronę personelu do pracy na rzecz klienta, należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi spełniają przesłanki do zakwalifikowania ich jako usługi dostarczania (oddelegowania) personelu, o którym mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze przedstawiony opis świadczonych usług oraz ich klasyfikację postanowiono jak na wstępie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.