Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-318/06/AR
z 6 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-318/06/AR
Data
2006.11.06
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
Pytanie podatnika
Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż świadczone na jej rzecz przez podmiot zagraniczny usługi nie powinny być traktowane jako usługi związane z nieruchomością, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ale jako usługi określone w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z powyższym miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług jest miejsce, gdzie Strona (nabywca usług) posiada siedzibę, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. A także, że podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu importu usług jest Strona jako ich usługobiorca, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
P O S T A N O W I E N I E
Wobec powyższego Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż świadczone na jej rzecz przez podmiot zagraniczny usługi nie powinny być traktowane jako usługi związane z nieruchomością, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ale jako usługi określone w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z powyższym miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług jest miejsce, gdzie Strona (nabywca usług) posiada siedzibę, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. A także, że podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu importu usług jest Strona jako ich usługobiorca, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z regułą ogólną wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczącą określania miejsca świadczenia usług, miejsce to określa się według miejsca, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Legi speciali w stosunku do ust. 1 stanowią przepisy ust. 2 - 7 art. 27 ustawy, które wprowadzają odmienne zasady określania miejsca świadczenia w odniesieniu do wymienionych w nich rodzajów usług. I tak na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jaki usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Z kolei zgodnie z ust. 3 w/w artykułu ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy usługi , o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz: 1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub 2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
W ust. 4 w pkt 3 wymienione m.in. zostały usługi prawnicze, rachunkowo - księgowe, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1). Skoro zatem świadczone przez podmiot zagraniczny na rzecz Strony usługi, zgodnie z przedstawionym przez Nią opisem oraz dokonanym zaklasyfikowaniem, zaliczają się do usług prawniczych, rachunkowo - księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1), miejsce ich świadczenia, a co za tym idzie i opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, winno być ustalane - z uwagi na spełnienie warunków określonych w art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy - według miejsca, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W rezultacie na Stronie jako nabywcy tych usług ciąży obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu ich świadczenia, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z ust. 2 in fine oraz ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są także podmioty będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. W przypadku usług określonych w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikiem jest zawsze ich usługobiorca. Przesądza o tym art. 17 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. W konsekwencji wystąpi import usług rozumiany zgodnie z art. 2 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług jako świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości, na pisemny wniosek podatnika (płatnika, inkasenta) ma obowiązek udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Nie jest natomiast właściwy w ramach interpretacji w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa do weryfikacji poprawności dokonanego przez podatnika zaklasyfikowania towarów lub usług. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, do zaklasyfikowania usług lub wyrobów (wg PKWiU) zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem należy zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego urzędu statystycznego. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przestawionym stanie faktycznym podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług w przypadku omówionych powyżej usług będzie Strona. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.