Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-98/06/ŁK/2
z 9 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-98/06/ŁK/2
Data
2006.10.09



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
numer


Pytanie podatnika
Strona wnosi o wyjaśnienie, czy dostawa środków inscenizacji dla firmy z Francji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa(Dz.U. 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 07.07.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 07.07.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 07.07.2006r. w zakresie pytania nr 2 - sprzedaży środków inscenizacji pochodzących ze starego repertuaru firmie z Francji - za prawidłowe.


Uzasadnienie


Strona dokonała sprzedaży środków inscenizacji pochodzących ze starego repertuaru firmie z Francji, która podała numer podatnika VAT-UE. Teatr wystawił fakturę, na której nie naliczył podatku należnego Numer VAT-UE podany przez francuskiego kontrahenta okazał się błędny. Środki inscenizacji wykonane zostały przez pracownie teatralne w 1991r. Strona wnosi o wyjaśnienie,czy dostawa środków inscenizacji dla firmy z Francji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Zdaniem Strony w przedmiotowej transakcji nie powinien zostać naliczony podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 w/w ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że nabywca towarów jest:1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt. 1 w/w ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów.

W związku z faktem, iż dostawa towarów została dokonana na rzecz podatnika posługującego się błędnym numerem identyfikacyjnym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, to w przedmiotowej sprawie nie został spełniony warunek o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy, a zatem przedmiotowej transakcji nie można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W związku z powyższym należy potraktować ją jako krajową dostawę towarów z zastosowaniem właściwej stawki podatku od towarów i usług. W świetle art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2) eksport towarów;3) import towarów;4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytoriumkraju;5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 2 w/w ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umówo podobnym charakterze; W myśl art. 43 ust. 2 pkt 1 w/w ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Biorąc pod uwagę powyższe, tut. organ podatkowy stwierdza, iż dla zastosowania prawa do zwolnienia od podatku, uregulowanego w art. 43 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:1)dostawa dotyczy towarów używanych;2)dokonującemu dostawy towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.Przedmiotowe środki inscenizacji zostały wykonane w 1991r., a więc stanowią towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy. Ponadto w 1991r. Stronie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia w/w środków. W związku z powyższym tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, iż dostawa przedmiotowych środków inscenizacji, stanowiących towar używany, podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj