Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-294/12/BJ
z 16 lipca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-294/12/BJ
Data
2012.07.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
projekt badawczy
stypendia
Istota interpretacji
Czy dochody Wnioskodawcy uzyskane z tytułu realizacji stypendium Marie Curie są w Polsce zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 lub art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 21 marca 2012 r.) uzupełnionego w dniu 12 czerwca 2012 r. i w dniu 26 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy, realizującego projekt stypendialny w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 21 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy, realizującego projekt stypendialny w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 30 maja 2012 r. i z dnia 15 czerwca 2012 r. Znak: IBPB II/1/415-294/12/BJ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 12 czerwca 2012 r. i w dniu 26 czerwca 2012 r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca bierze udział w realizacji wyjazdowego stypendium naukowo-badawczego .Projekt realizowany jest w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej i finansowany z bezzwrotnych funduszy Komisji Europejskiej. Program ten wchodzi w skład podprogramu szczegółowego People (Ludzie). W skład programu wchodzi 14 różnych rodzajów stypendiów (zwanych schematami finansowania), w ramach których finansowane mogą być wszystkie dziedziny naukowe i tematy badawcze, które mają znaczenie dla Wspólnoty Europejskiej (a nie koncentrują się na potrzebach jednego kraju). Wnioskodawca wskazał, iż działania „M” w ramach programu szczegółowego People 7 PR obejmują 5 akcji, w tym „Kształcenie przez całe życie (ustawiczne) i rozwój kariery doświadczonych naukowców poprzez stypendia przyznawane bezpośrednio na poziomie wspólnotowym oraz współfinansowanie programów regionalnych, krajowych i międzynarodowych. W ramach tego działania wyróżnić można cztery schematy finansowania, w tym C ,w realizacji którego udział bierze Wnioskodawca. Partnerem wiodącym projektu jest Europejskie Konsorcjum Badawcze E. E obecnie obsługiwane jest przez dwie organizacje: E (A) oraz E (E). Beneficjentem ostatecznym projektu jest Wnioskodawca. Umowa o dofinansowanie projektu zawarta została pomiędzy E we Francji oraz Wnioskodawcą. Stypendium trwa 12 miesięcy od 01 października 2011 r. do 30 września 2012 r. Badania naukowe prowadzone są na terenie Norwegii. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż beneficjentem bezpośrednim środków przekazywanych z funduszy Unii Europejskiej w celu realizacji projektu stypendialnego, o którym mowa we wniosku (7 Program Ramowy) jest on. Na podstawie kontraktu zawartego z Europejskim Konsorcjum Badawczym E mającym siedzibę we Francji będącym wiodącym partnerem projektu, którego cel realizowany jest bezpośrednio przez Wnioskodawcę, który otrzymuje środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy za pośrednictwem współpracującej instytucji „Centre International de Etudiants et Stagiaires” E z siedzibą we Francji. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w postaci stypendium na podstawie kontraktu zawartego z Europejskim Konsorcjum Badawczym E mającym siedzibę we Francji, będącym partnerem wiodącym projektu. Wnioskodawca wskazał, iż ww. umowa nie ma charakteru umowy o pracę zlecenia czy umowy o dzieło. W związku z prowadzonymi badaniami naukowymi Wnioskodawca wykonuje prace na terenie Norwegii. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy dochody Wnioskodawcy uzyskane z tytułu realizacji stypendium są w Polsce zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 lub art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ... Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał się na art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i stwierdził, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano podatku. Następnie Wnioskodawca powołał się na treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
Wnioskodawca stwierdził, iż zwolnienie o którym mowa w ww. przepisie jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik otrzymuje stypendium oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Wnioskodawca wskazał, iż realizowany przez niego program stypendialny (naukowo-badawczy) finansowany jest z funduszy pochodzących z Unii Europejskiej w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej. W związku z tym są to środki bezzwrotne, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) cyt. ustawy. Wyżej wymienione środki są przekazywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Wnioskodawca podkreślił, iż kwestia przekazywania środków finansowych w projektach była już rozstrzygana przez Ministra Finansów w piśmie z dnia 27 czerwca 2003 r. kierowanym do trzech Izb Skarbowych (sygn. PB5/I/IMD-033-21-1128/03), w którym stwierdzono, że nie uchybia prawu zwolnienia od podatku fakt, że ww. środki są transferowane na rachunek instytucji obowiązanej przekazać je stypendyście. Powyższe stanowisko potwierdzone zostało w wyrokach Naczelnych Sądów Administracyjnych z dnia 28 stycznia 2009 r. (sygn. akt II FSK 1573/07), z dnia 15 kwietnia 2009 r. (II FSK 58/08), z dnia 22 października 2010 r. (II FSK 1067/09), z dnia16 listopada 2010 r. (II FSK 1188/09), z dnia 08 grudnia 2010 r. (II FSK 1331/09) oraz z dnia 22 lutego 2011 r. (II FSK 1609/10). Ponadto Wnioskodawca podkreśla, iż jako podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. W opinii Wnioskodawcy stan faktyczny w niniejszej sprawie odpowiada dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, a więc dochód taki podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zasady przyznawania stypendiów w programach ramowych zostały zatwierdzone decyzją Ministra Edukacji Narodowej i Sportu DSW-2-0412-06/ZM/2004, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, zawartej w stanowisku Nr 36/2004 z dnia 22 kwietnia 2004 r. Wnioskodawca stwierdził, iż uzasadnione wobec powyższego wydaje się również stanowisko wskazujące na możliwość zwolnienia od podatku dochodowego uzyskanego stypendium na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 39 cyt. ustawy. Urzędy i Izby Skarbowe w Polsce wydały pisemne interpretacje ww. przepisów w zakresie zwolnień podatkowych przysługujących osobom fizycznym otrzymującym dochody z realizacji projektów badawczych programów ramowych, w szczególności stypendiów M. Wszystkie postanowienia Urzędów Skarbowych i decyzje Izb Skarbowych były korzystne dla podatników przyznając im prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. W chwili obecnej wielość pozytywnych orzeczeń, których sygnatury przytoczono poniżej, może stanowić podstawę do twierdzenia, iż wykładania prawa w ww. zakresie jest jednolita:
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje: Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:
Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Zatem mając na uwadze powyższe – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego wynagrodzenia osoby bezpośrednio realizującej cele programu jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia. Drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez tę osobę. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, Wnioskodawca bierze udział w realizacji wyjazdowego stypendium naukowo-badawczego .Projekt realizowany jest w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej i finansowany z bezzwrotnych funduszy Komisji Europejskiej. Badania naukowe prowadzone są na terenie Norwegii. Partnerem wiodącym projektu jest Europejskie Konsorcjum Badawcze E. E obecnie obsługiwane jest przez dwie organizacje: E(A) oraz E (E). Na podstawie kontraktu zawartego z Europejskim Konsorcjum Badawczym E mającym siedzibę we Francji będącym wiodącym partnerem projektu, którego cel realizowany jest bezpośrednio przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca otrzymuje środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy za pośrednictwem współpracującej instytucji „Centre International de Etudiants et Stagiaires” E z siedzibą we Francji. Beneficjentem ostatecznym projektu jest Wnioskodawca. Umowa o dofinansowanie projektu zawarta została pomiędzy E we Francji oraz Wnioskodawcą. Umowa nie ma charakteru umowy o pracę, zlecenia czy umowy o dzieło. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że nie została spełniona przesłanka pierwsza wskazana w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jest kilka podmiotów pośredniczących w wypłacie wynagrodzenia Wnioskodawcy co oznacza, iż wynagrodzenie Wnioskodawcy nie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską. Z wniosku wynika, że partnerem wiodącym jest Europejskie Konsorcjum Badawcze E, z którym Wnioskodawca zawarł kontrakt. Natomiast środki finansowe Wnioskodawca otrzymuje za pośrednictwem instytucji współpracującej E. Drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, który bezpośrednio realizuje cel projektu. Z uwagi jednak na to, iż w niniejszym przypadku nie zostało spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), samo spełnienie przesłanki bezpośredniej realizacji celu projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy jest niewystarczające. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 39 cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wnioskodawca twierdzi, że uzasadnione jest stanowisko, iż otrzymywane stypendium korzysta ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zasady przyznawania stypendiów w programach ramowych zostały zatwierdzone w decyzją Ministra Edukacji Narodowej i Sportu DSW-2-0412-06/ZM/2004 po zaciągnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, zawartej w stanowisku Nr 36/2004 z dnia 22 kwietnia 2004 r. W odniesieniu do powyższego stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę stypendium nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie spełnia przesłanek wymienionych w tym przepisie. Podkreślić należy, iż decyzja Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 06 lipca 2004 r. Znak: DSW-2-0412-06/ZM/2004, na którą powołuje się Wnioskodawca odnosi się do stypendiów finansowanych przez Komisję Europejską w ramach 6 Programu Ramowego. Wnioskodawca natomiast otrzymuje stypendium w ramach 7 Programu Ramowego. Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Odnosząc się natomiast do wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyrokach Naczelnych Sądów Administracyjnych, należy stwierdzić, iż orzeczenia sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Również powołane przez Wnioskodawcę postanowienia oraz interpretacja indywidualna zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące przy wydaniu przedmiotowej interpretacji. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.