Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-185/06/JW
z 25 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-185/06/JW
Data
2006.08.25



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek naliczony
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT na podstawie faktury wystawionej z tytułu nabycia usługi polegającej na organizacji imprezy integracyjnej w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.).


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 22.05.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.05.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT na podstawie faktury wystawionej z tytułu nabycia usługi polegającej na organizacji imprezy integracyjnej w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik planuje zorganizować imprezę integracyjną dla pracowników z okazji 10-lecia istnienia Spółki. W programie imprezy znajdzie się przemówienie Prezesa Zarządu, podsumowujące dotychczasową historię Spółki, jej dokonania oraz prezentujące plany na przyszłość. W skład imprezy wchodzą również usługi muzyczne, cateringowe, strojenia pomieszczeń oraz noclegi dla zamiejscowych pracowników i innych gości. Na imprezę zostaną zaproszeni wszyscy pracownicy Spółki wraz z osobami towarzyszącymi oraz najlepsi klienci Spółki. Impreza finansowana jest ze środków bieżących Spółki. Impreza została zamówiona w specjalistycznej firmie usługowej, która wystawi jedną fakturę VAT za organizację całej imprezy.

Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie faktury wystawionej z tytułu organizacji tej imprezy.

Zdaniem Podatnika, Spółka ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT na podstawie faktury wystawionej przez firmę organizującą imprezę, ponieważ wydatki na tę imprezę stanowią - w opinii Podatnika - koszt uzyskania przychodu.

Ponadto Podatnik stoi na stanowisku, iż w analizowanej sprawie nie znajdą zastosowania ograniczenia wymienione w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, ponieważ Spółka nie nabywa tylko usług hotelowych i gastronomicznych, ale całą imprezę integracyjną, w której skład wchodzą jeszcze inne usługi i Podatnik nie jest w stanie wyodrębnić z faktury wystawionej za usługę organizacji imprezy, wartości usług noclegowych i gastronomicznych.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik nabywa od specjalistycznej firmy usługowej, usługę polegającą na zorganizowaniu imprezy integracyjnej dla pracowników. Na imprezę zostaną zaproszeni wszyscy pracownicy Spółki wraz z osobami towarzyszącymi oraz najlepsi klienci Spółki.

W skład imprezy wchodzą m.in. usługi muzyczne, cateringowe, strojenia pomieszczeń oraz noclegi dla zamiejscowych pracowników i innych gości. Usługodawca (specjalistyczna firma usługowa) wystawi jedną fakturę VAT za organizację całej imprezy.

W ustawie o VAT, zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego określone zostały w Dziale IX w art. 86-95. Z ogólnej zasady zawartej w tych przepisach (art. 86 ust. 1) wynika, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast kwotę podatku naliczonego - z zastrzeżeniem ust. 3-7 - stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

W art. 88 ustawy o VAT ustawodawca określił przypadki, w których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

I tak zgodnie z ust. 1 pkt 2 tego artykułu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jak stwierdzono w postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku nr DP/423-0083/06/AK z dnia 18 sierpnia 2006r., wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizowanych dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych stanowią koszt uzyskania przychodów, ponieważ są związane z prowadzoną przez Podatnika działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności ich pracy.

A zatem, w opinii tut. Organu, Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tego tytułu.

Również wydatki dotyczące uczestnictwa w imprezie z okazji 10-lecia istnienia Spółki klientów Spółki oraz osób towarzyszących pracownikom można traktować jako działalność reprezentacyjną Spółki. Wydatki, w tej części (dotyczącej kontrahentów Spółki oraz osób towarzyszących pracownikom) są kosztem uzyskania przychodu w kategorii reprezentacji w ramach limitu (0,25% przychodu), o ile impreza organizowana jest w celu stworzenia pozytywnego wizerunku firmy wśród jej otoczenia, lepszego ułożenia stosunków handlowych i przyszłościowego zwiększenia przychodów.

W miejscu tym należy zwrócić uwagę, iż w art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.) zostały wymienione koszty, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. I tak zgodnie z ust. 1 pkt 28 tegoż artykułu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Natomiast w ustawie o VAT ustawodawca wprowadził zakaz obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w stosunku do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (cyt. powyżej art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, iż powyższa zasada dotyczy wydatków, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zaś wydatków, które nie mogą (co do zasady) być zaliczone do takich kosztów.

Istotny jest zatem charakter ponoszonych wydatków oraz potencjalna możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów, a nie faktyczne zaliczenie ich do takich kosztów.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w przypadkach, gdy ze względów obiektywnych przedmiotowe wydatki nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (np. ze względu na brak związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i dążeniem do uzyskania przychodu).

Natomiast wydatki (dotyczące uczestnictwa w imprezie z okazji 10-lecia istnienia Spółki klientów Spółki oraz osób towarzyszących pracownikom), które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z powodu przekroczenia norm określonych w przepisach o podatku dochodowym, są wydatkami, które mogłyby zostać zaliczone do tych kosztów. Zatem podatek zawarty w takich wydatkach nie jest objęty wyłączeniem na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż wydatki te mogłyby być zaliczone do kosztów, a nie zostały faktycznie zaliczone z powodu przekroczenia określonego limitu.

Poniesione w celu osiągnięcia przychodu wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną, co do zasady, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jednak tylko w ramach limitu 0,25% przychodów zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednakże fakt, iż przedmiotowe wydatki nie mieszczą się w tym limicie nie oznacza, że nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyby Podatnik osiągnął wyższy przychód.

Mając powyższe na uwadze tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż w odniesieniu do wydatków (dotyczących uczestnictwa w imprezie z okazji 10-lecia istnienia Spółki klientów Spółki oraz osób towarzyszących pracownikom), przekraczających limit 0,25% przychodów, Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, pod warunkiem, że przedmiotowe wydatki mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyby Podatnik osiągnął wyższy przychód w podatku dochodowym.

Ponadto, stosownie do treści art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w skład imprezy wchodzą m.in. usługi muzyczne, cateringowe, strojenia pomieszczeń oraz noclegi dla zamiejscowych pracowników i innych gości.

Jednakże usługodawca (specjalistyczna firma usługowa) wystawia jedną fakturę VAT za organizację całej imprezy. Podatnik nie nabywa tylko usług noclegowych i gastronomicznych, ale całą imprezę integracyjną, w skład której wchodzą jeszcze inne usługi i Podatnik nie jest w stanie wyodrębnić z faktury za usługę organizacji imprezy, wartości usług noclegowych i gastronomicznych.

Z zaprezentowanego stanu faktycznego wynika zatem, że przedmiotem zakupu jest, co do istoty, jedna usługa, na którą w rzeczywistości składają się poszczególne elementy, m.in. usługi muzyczne, cateringowe, strojenia pomieszczeń oraz noclegi dla zamiejscowych pracowników i innych gości. Usługi te z uwagi na ich specyfikę stanowią integralną część usługi zorganizowania imprezy integracyjnej - w ramach jednego świadczenia ma więc miejsce sprzedaż jednej usługi, o tym samym przeznaczeniu.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż powyższe znajduje potwierdzenie w wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości sygn. C-349/96, zgodnie z którym w celu ustalenia dla celów VAT, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść przepisu artykułu 2(1) VI Dyrektywy, z którego wynika, że każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne oraz fakt, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Przy klasyfikowaniu określonego świadczenia jako jednej usługi, powinno się skupić na funkcjonalności sprzedawanej usługi, a nie czysto fizycznych jej cechach, w szczególności na tym, czy usługa składa się z kilku elementów, czy też nie. W sensie fizycznym oferowana usługa składa się z kilku elementów: usługi muzyczne, cateringowe, strojenia pomieszczeń oraz noclegi dla zamiejscowych pracowników i innych gości, lecz w konsekwencji usługa/świadczenie jest jedno i w takiej postaci jest ono oferowane.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem tut. Organu podatkowego wszystkie wymienione powyżej czynności, są elementami składowymi jednej kompleksowej usługi nabywanej przez Podatnika, której efektem końcowym jest właśnie zorganizowanie imprezy integracyjnej.

A zatem w analizowanej sprawie nie znajdą zastosowania ograniczenia wymienione w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj