Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łosicach
PDM/425-4a/06/MW
z 27 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDM/425-4a/06/MW
Data
2006.12.27



Autor
Urząd Skarbowy w Łosicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
obowiązek płatnika
pomoc bezzwrotna
zaliczka
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy stowarzyszenie powinno odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od pracowników zatrudnionych w ramach umów o pracę oraz umów zlecenia, na potrzeby realizacji projektu „Pomysł na biznes – pomysłem na przyszłość” w sytuacji gdy wynagrodzenia wszystkich pracowników są w całości finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego?


Stowarzyszenie złożyło wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, prosząc o wyjaśnienie czy powinno odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od pracowników zatrudnionych w ramach umów o pracę oraz umów zlecenia, na potrzeby realizacji projektu „Pomysł na biznes – pomysłem na przyszłość” w sytuacji gdy wynagrodzenia wszystkich pracowników są w całości finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego?

W uzasadnieniu Stowarzyszenie wskazało, że na potrzeby realizacji projektu „Pomysł na biznes – pomysłem na przyszłość” zostali zatrudnieni pracownicy w ramach umów o pracę oraz umów zlecenia:1. koordynator projektu (umowa o pracę na czas określony) – koordynacja całości projektu,2. asystent koordynatora (umowa zlecenia) – przygotowywanie dokumentacji dotyczącej wyboru firmy szkoleniowej, 3. księgowy (umowa zlecenia),4. doradcy zawodowi (umowa zlecenia) – prowadzenie szkoleń, praca w komisji rekrutacyjnej,5. doradcy indywidualni (umowa zlecenia) – świadczenie usług informacyjnych i podstawowych usług doradczych,6. doradcy specjalistyczni (umowa zlecenia) – świadczenie usług doradczych wg potrzeb zgłaszanych przez beneficjentów ostatecznych.

Wynagrodzenia są w całości finansowane ze środków otrzymywanych w ramach dotacji na realizację projektu tj. Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W powyższym stanie faktycznym powstała wątpliwość czy Stowarzyszenie powinno odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych wynagrodzeń z tytułu umów o pracę oraz umów zlecenia. Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że jest zobowiązane do odprowadzenia zaliczek.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a i b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Tak więc, aby można było mówić o zwolnieniu dochodów podatnika będącego osobą fizyczną, o którym mowa w powyższym przepisie muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki: 1. dochody muszą pochodzić ze środków bezzwrotnej pomocy, 2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przepis wyłącza zwolnienie od podatku dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podmiotem bezpośrednio realizującym cele programu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego jest Stowarzyszenie jako końcowy beneficjent otrzymanej pomocy. Nie ulega wątpliwości, że jako osoba prawna określone cele realizuje poprzez osoby, które zatrudnia w ramach różnych stosunków prawnych.

Pomijając jednak analizę form zatrudnienia poszczególnych osób przez Stowarzyszenie z punktu widzenia realizacji przyjętego programu oraz ocenę, które z tych osób w imieniu Stowarzyszenia bezpośrednio realizują cele programu należy zauważyć, że pomoc otrzymywana przez Stowarzyszanie na jego realizację nie jest bezzwrotną pomocą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych (w tym EFS) regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 – 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc realizowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz za pomocą wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy.

Niespełnienie jednej z przesłanek określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przesądza o braku możliwości zwolnienia od tego podatku świadczeń wypłacanych osobom fizycznym zatrudnionym na potrzeby realizacji programu pomocowego przez Stowarzyszenie.

Bezprzedmiotowa staje się więc analiza dalszych przesłanek warunkujących zwolnienie dochodów od podatku tj. przesłanki bezpośredniego realizowania celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy przez podatników będących osobami fizycznymi.

W powyższych okolicznościach Stowarzyszenie zatrudniające określone osoby w ramach umów o pracę bądź umów zlecenia ma obowiązek, jako płatnik, pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłacanych wynagrodzeń.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że stanowisko Stowarzyszenia jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj