Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
1438/DF-1/415-184/292/06/AG
z 22 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1438/DF-1/415-184/292/06/AG
Data
2006.11.22



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody w konkursach
zryczałtowany zwrot podatku


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy zasad opodatkowania wygranych /nagród w konkursie.


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa(Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.08.2006r.(data wpływu do organu podatkowego 22.08.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacjico do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie, w kwestii opodatkowania wygranych/nagród w konkursie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko wyrażonewe wniosku - za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Wnioskiem z dnia 16.08.2006r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 22.08.2006r.) wystąpiono o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w kwestii opodatkowania wygranych/nagród w konkursie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż celem Stowarzyszenia jest popularyzacja gier planszowych, karcianych i innych gier towarzyskich traktowanych jako rozrywka, która jednocześnie pozwala rozwijać osobowość gracza w zakresie rozwoju zdolności podejmowania decyzji strategicznych, współdziałania w grupie, asertywności, ćwiczenia pamięci. Formy prowadzenia działań stowarzyszenia polegać będą na inicjowaniu, koordynowaniu, organizowaniu i prowadzeniu spotkań towarzyskich i masowych o podłożu rywalizacji sportoweji turniejowej. Stowarzyszenie będzie realizować swoje cele poprzez:

- inspirowanie, wspomaganie i koordynację wszelkich działań związanych z grami planszowymii stolikowymi;

- promocję rekreacji, sportu i turystyki;

-prowadzenie i stałe wzbogacanie centrum informacyjnego i archiwum poturniejowego;

-opracowywanie i realizację własnych programów autorskich, oraz wspomaganie innych programów autorskich;

-współpracę z organizacjami, fundacjami, instytucjami i firmami zajmującymi się podobną działalnością;

-organizowanie imprez turniejowych, towarzyskich i sportowo-rekreacyjnychoraz interaktywnych;

-organizowanie zajęć pozaszkolnych dla młodzieży przejawiającej trudności w nauce, domów kultury oraz świetlic dla dzieci wymagającej szczególnej troski, jak i dla dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach;

-współdziałanie z państwem polskim dla dobra człowieka i dobra wspólnego;

-zachęcanie do spędzania wolnego czasu w gronie rodziny i znajomych.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Na fundusze Stowarzyszenia składają się: składki członkowskie, wpływy z działalności własnej (wpłaty sponsorskie, wpłaty uczestników imprez masowych), dotacje, darowizny (w gotówce, w naturze - gry planszowe, karty), zapisy. Oprócz tego sponsorzy przekazują nagrody dla uczestników konkursów organizowanychw czasie imprez. W niektórych przypadkach Stowarzyszenie zobowiązuje się do przeznaczenia umówionej kwoty z wpłaty sponsorskiej na nagrody dla uczestników. Uzyskane fundusze przeznacza się na realizację celów statutowych. Imprezy organizowane przez Stowarzyszeniesą w głównej mierze finansowane przez sponsorów.

Dla zwycięzców konkursów w imprezach otwartych Stowarzyszenie przewiduje nagrody rzeczowe, pieniężne lub w postaci bonów towarowych. Wartość pojedynczych nagród będzie się wahać od kilku do kilku tysięcy złotych. Nagrodzonych osób Stowarzyszenie nie będzie obciążać podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, wnioskodawca zwrócił się o wyjaśnienie kto winien ponieść koszt płaconego za uczestników konkursu 10% podatku od nagród: sponsorzy czy Stowarzyszenie?

Według oceny wnioskodawcy, od nagród ufundowanych przez sponsorów podatki winien odprowadzić sponsor, od nagród ufundowanych przez Stowarzyszenie winno odprowadzić Stowarzyszenie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznegoi stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku o podatku dochodowymod osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52ai 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle zapisu art 10 ust. 1 pkt. 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła, za które uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężnez ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenianie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokryciaw ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 30 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6ai 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt, 2, 4, 4a, i 13, pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania (art. 30 ust. 3tej ustawy).

Art 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy stanowi, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związkuz prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychódz tej działalności. W przypadku gdy wartość wygranej w zorganizowanym konkursie z dziedziny sportu przekracza jednorazowo kwotę 760zł - nagroda ta podlega w całości opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy o których mowa w art. 41 ust. 1, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjneoraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej - podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (konkursów), które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1 - są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonego m.in. w art. 30 ust. 1 pkt. 2,z zastrzeżeniem ust. 5. Natomiast, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowaw art. 30 ust. 1 pkt. 2, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem (wydaniem) wygranej - art. 41 ust. 7 ww. ustawy. Tak więc do pobrania zryczałtowanego podatku od wygranych lub nagród, nie objętych zwolnieniem, obowiązany jest płatnik dokonujący wypłaty należności czy wydania rzeczy,czyli organizator konkursu.

Jednocześnie stosownie do art. 42 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnik, jest obowiązany przekazać kwotę zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8A).

Mając na uwadze powołane powyżej uregulowania prawne oraz przedstawionystan faktyczny, tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko wyrażone we wnioskuza nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj