Interpretacja Izby Celnej w Przemyślu
40-PA-911/I/9/3/2006
z 20 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
40-PA-911/I/9/3/2006
Data
2006.11.20



Autor
Izba Celna w Przemyślu


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Napoje alkoholowe


Słowa kluczowe
reklamacje
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość zwrotu wina do kontrahenta od którego zostało ononabyte, z uwagi na reklamację jakościową? Jaka jest procedura zwrotu takichwyrobów, przy założeniu, że firma ubiegałaby się o zwrot zapłaconegopodatku, bądź nie?


Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu działając na podstawie przepisów art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie Nr 402000-PA-911-20/2005 z dnia 20.01.2006 r., którym udzielono stronie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 07.11.2005 r. uzupełnionym pismami z dnia 08.11.2005 r. i 03.01.2006 r. XXXXXX zwrócił się do Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie procedur zwrotu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do producenta w obrocie wewnątrzwspólnotowym w ramach reklamacji jakościowej w przypadku ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego oraz bez ubiegania się o zwrot tego podatku.
Przedstawiając stan faktyczny podatnik wyjaśnił, iż prowadzi działalność gospodarzą w zakresie obrotu wyrobami alkoholowymi zajmując się między innymi odbiorem win i alkoholi mocnych – wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w obrocie wewnątrzwspólnotowym. Zdarza się, że w związku z reklamacją jakościową zmuszony jest zwrócić wino do kontrahenta – producenta win w jednym z krajów unijnych. Jego zdaniem w świetle obowiązujących przepisów prawa istnieje możliwość dokonania takiego zwrotu. Obowiązkiem podmiotu w takim przypadku jest wystąpienie z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Celnego w sprawie zwrotu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconym podatkiem akcyzowym do producenta na terytorium unijnym oraz uzyskanie zgody na zdjęcie znaków akcyzy z reklamowanego towaru. Zdejmowanie banderol odbywa się po uzyskaniu zgody Naczelnika Urzędu Celnego i w uzgodnionym terminie w obecności funkcjonariuszy urzędu celnego – szczególnego nadzoru podatkowego. Z czynności tej sporządza się protokół. Zdjęte banderole wraz z protokołem należy zwrócić do Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. Po uzyskaniu zgody Naczelnika Urzędu Celnego reklamowane wyroby bez polskich znaków akcyzy wraz z wystawionym dokumentem UDT w uzgodnionym terminie będzie można zwrócić unijnemu producentowi win. Wykonanie powyższych czynności upoważni podmiot do zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego.

Po rozpoznaniu wniosku strony Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie, postanowieniem Nr 402000-PA-911-20/2005 z dnia 20.01.2006 r. wydanym na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, uznał stanowisko strony za prawidłowe i doprecyzował je, wskazując między innymi, że „Po zdjęciu znaków akcyzy przedmiotowe wyroby akcyzowe mogą być dostarczone wewnątrzwspólnotowo z wykorzystaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego (UDT).…Potwierdzenie na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego zastępującego UDT, otrzymania przez odbiorcę z państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stanowi jedną z przesłanek umożliwiających złożenie wniosku o zwrot akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej.”

Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli rażąco narusza ono prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.
Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego, korzystając z uprawnienia jakie daje mu cytowany wyżej przepis - postanowieniem Nr 40-PA-911/I/9/1/2006 z dnia 03.11.2006 r. wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany cytowanego postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie uznając, iż postanowienie to w sposób rażący narusza prawo.W myśl art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot akcyzy następuje na wniosek podmiotu. Realizując uprawnienie wynikające z art. 60 ust. 5 ustawy Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 14.04.2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 674 z późn. zm.) określił szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy, terminy zwrotu akcyzy, minimalną kwotę zwrotu akcyzy, wzór wniosku o zwrot akcyzy oraz wykaz dokumentów dołączanych do wniosku o zwrot akcyzy. Zgodnie z § 2 cyt. rozporządzenia, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zapłaconej na terytorium kraju przysługuje podatnikowi akcyzy, który:
- dokonał na terytorium kraju zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane i posiada dokumenty potwierdzające tę zapłatę,
- dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą zgodnie z zasadami określonymi w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym,
- posiada potwierdzenie, na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 54 ust. 1 w/w ustawy, otrzymania przez odbiorcę z państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,
- posiada potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Jak stanowi § 3 cyt. rozporządzenia w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju następuje na pisemny wniosek podatnika, złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego przed dokonaniem dostawy. Do wniosku dołącza się w szczególności dokumenty potwierdzające zapłatę na terytorium kraju akcyzy na wyroby akcyzowe zharmonizowane oraz dokumenty dotyczące dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w tym kopię pierwszej karty uproszczonego dokumentu towarzyszącego bądź kopię dokumentu handlowego. W myśl § 4 ust. 1 cyt. rozporządzenia właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane w dostawie wewnątrzwspólnotowej i dokonuje zwrotu tej kwoty w terminie 30 dni od dnia przedstawienia:
- dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,
- potwierdzenia na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 54 ustawy,
- faktur i innych dokumentów potwierdzających dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Wspomniany wyżej termin może być wydłużony do 90 dni jeżeli zasadność zwrotu akcyzy wymaga dodatkowego sprawdzenia (§ 4 ust.2 cyt. rozporządzenia).

W świetle przedstawionego w niniejszej decyzji, obowiązującego stanu prawnego niedopuszczalne jest stwierdzenie, że”…Potwierdzenie na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego zastępującego UDT, otrzymania przez odbiorcę z państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stanowi jedną z przesłanek umożliwiających złożenie wniosku o zwrot akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej” sugerujące, że wniosek o zwrot akcyzy należy składać po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej. Jest ono sprzeczne z wskazanym wyżej przepisem § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, który jednoznacznie określa, że warunkiem uzyskania zwrotu akcyzy jest złożenie wniosku w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej tychże wyrobów.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez podatnika oraz obowiązujący w dniu wydania niniejszej decyzji stan prawny Dyrektor Izby Celnej w Przemyślu uznał, że postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie Nr 402000-PA-911-20/2005 z dnia 20.01.2006 r. uznające stanowisko podatnika za prawidłowe w sposób rażący narusza prawo i orzekł jak w sentencji.
Zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy – począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj