Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sopocie
PDOP/423-25/06
z 31 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDOP/423-25/06
Data
2006.10.31



Autor
Urząd Skarbowy w Sopocie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
przychód
strona internetowa
wykonanie usługi
zaliczka


Pytanie podatnika
Czy wartość sprzedaży wynikająca z faktury wystawionej w trakcie trwania usługi polegającej na wykupieniu liczby odsłon reklamy w portalu internetowym można zaliczyć do przychodów podatkowych w momencie wystawienia faktury ze względu na to, iż data zakończenia usługi nie jest znana?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu wniosku Sp. z o.o. z dnia 22.08.2006 roku (wpływ do tut. Organu 24.08.2006r.) uzupełniony 14.09.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t.Dz.U.z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie:

Czy wartość sprzedaży wynikająca z faktury wystawionej w trakcie trwania usługi polegającej na wykupieniu liczby odsłon reklamy w portalu internetowym można zaliczyć do przychodów podatkowych w momencie wystawienia faktury ze względu na to, iż data zakończenia usługi nie jest znana?

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Spółka pytająca jest Spółką z o.o. czynnym podatnikiem VAT, prowadzi pełną rachunkowość. Działalność podstawowa jaką do tej pory prowadziła polegała na świadczeniu usług reklamowych (PKD 7440Z) oraz marketingowych na terenie kraju. Od 03 kwietnia rozpoczęła dodatkową działalność wydawniczą (PKWiU 22.13.10-00.21).

Podstawowym celem działalności Spółki, jako agencji reklamowej, jest tworzenie i realizacja kampanii marketingowo-reklamowych Kasy Krajowej, koordynacja działań PR systemu SKOK oraz realizacja pojedynczych kampanii reklamowych i marketingowych dla Kas i innych podmiotów systemu SKOK.

Usługi, które świadczy firma SKOK, polegające na przeprowadzaniu kampanii reklamowych w prasie, radiu, telewizji oraz w portalach internetowych, są często prowadzone na przełomie dwóch miesięcy kalendarzowych lub na przełomie roku. Umowy zawierane z kontrahentami "Spółki pytającej" określają szczegółowy zakres usług oraz sposób płatności i fakturowania danego zlecenia. Przykładowe koszty dotyczące danej usługi wynikają z faktur za umieszczenie reklam otrzymanych od stacji telewizyjnych i radiowych, portali internetowych lub też poszczególnych wydawców prasy. Dodatkowo Spółka pośredniczy jako agencja reklamowa w produkcji filmów i zdjęć reklamowych dla kontrahentów "Spółki pytającej".

Sytuacja rzeczywista- schemat usługi:

Umowa na przeprowadzenie internetowej kampanii reklamowej, polegającej na wykupieniu określonej liczby odsłon w portalu internetowym. Faktura kosztowa z portalu internetowego wystawiona z góry na liczbę odsłon. Faktura dokumentująca sprzedaż wystawiona przez "Spółkę pytającą" zgodnie z postanowieniami umowy, w trakcie trwania usługi również na liczbę odsłon.

Według Spółki - wartość sprzedaży wynikająca z faktury wystawionej w trakcie trwania usługi, lub przed jej rozpoczęciem, polegającej na wykupieniu liczby odsłon reklamy w portalu internetowym można zaliczyć do przychodów podatkowych w momencie wystawienia faktury, gdyż data zakończenia realizacji usługi nie jest znana i nie jest możliwe jej określenie przez firmę Pytającą

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, co następuje:

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t.Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym co do zasady jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem zaś jest, z pewnymi zastrzeżeniami, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art.12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu.

Jednocześnie w treści art. 12 ust. 3a ww. ustawy ustawodawca sprecyzował moment wystąpienia przychodu związanego z działalnością gospodarczą uzależniając ten moment od rodzaju czynności prawnej, z której dany przychód wynika.

I tak zgodnie z obecnie obowiązującym przepisem art.12 ust.3a ustawy z dnia 15.02.1992r., za moment uzyskania przychodu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą uznaje się dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:

  1. wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
  2. wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
  3. otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia- w pozostałych przypadkach.

W ocenie Naczelnika tut. Organu wartość sprzedaży wynikająca z wystawionej przez Spółkę pytającą faktury w trakcie trwania usługi lub przed jej rozpoczęciem, polegającej na wykupieniu liczby odsłon reklamy w portalu internetowym powinna być zaliczona do przychodów na podstawie art. 12 ust. 3a pkt 2, stosownie do którego za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowiło wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka pytająca nie zna daty zakończenia realizacji usługi.

Mając na uwadze powyższe, jeżeli Spółka pytająca wykonała usługę reklamową w postaci odsłon reklamy w portalu internetowym nie wystawiając w tym zakresie faktury, momentem uzyskania przychodu będzie ostatni dzień miesiąca, w którym wykonano tę usługę, będą to więc poszczególne odsłony reklamy. A jeżeli do poszczególnych odsłon reklamy w portalu internetowym wystawiane są faktury sprzedaży, datą uzyskania przychodu będzie dzień wystawienia faktury.

Mając na uwadze powyższe stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj