Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-341/12/WN
z 4 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-341/12/WN
Data
2012.07.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
operator
usługi pocztowe


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup usług pocztowych, których warunki są negocjowane indywidualnie



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 12 stycznia 2012r. Sygn. akt I SA/Rz 803/11, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011r. (data wpływu 10 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup usług pocztowych, których warunki są negocjowane indywidualnie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup usług pocztowych, których warunki są negocjowane indywidualnie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa usługi pocztowe inne niż powszechne od S.A. (dalej P). Warunki świadczenia usług pomiędzy P i Wnioskodawczynią są negocjowane indywidualnie. Usługi dotyczą przyjmowania i dostarczania przesyłek we wskazane miejsce w odpowiedzi na aktualne zapotrzebowanie Wnioskodawczyni jako podmiotu gospodarczego.

Z tytułu świadczenia przedmiotowych usług P wystawia fakturę VAT. Wnioskodawczyni chce uzyskać potwierdzenie, czy faktury takie powinny być wystawiane z podstawową stawką VAT (obecnie 23%) i w konsekwencji czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia VAT, czy też - przeciwnie - właściwe jest w tym przypadku zastosowanie zwolnienia z VAT.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy jeżeli usługi świadczone przez P na rzecz Wnioskodawczyni, których warunki są negocjowane indywidualnie, powinny być traktowane jako opodatkowane VAT według stawki podstawowej, Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia VAT pod ogólnymi warunkami...

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie ma przeszkód aby Podatnik od takich faktur (zawierających VAT według stawki podstawowej) odliczał VAT pod ogólnymi warunkami, tj. pod warunkiem istnienia związku ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Usługi pocztowe nie są wymienione w art. 88 ustawy o VAT dotyczącym wyłączeń z odliczenia, więc Wnioskodawczyni może odliczać VAT.

W szczególności nie powinien znaleźć zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Jak wynika bowiem z powyższych rozważań (por. ad. 1) usługi P negocjowane indywidualnie, a więc niemające charakteru powszechnego, powinny być opodatkowane VAT. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawczyni, ma ona prawo do odliczenia VAT naliczonego zawartego w takich fakturach.

W interpretacji indywidualnej z dnia 28 lipca 2011r. znak: IBPP2/443-566/11/WN uznano stanowisko Wnioskodawczyni za nieprawidłowe.

Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji Wnioskodawczyni, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, złożyła za pośrednictwem pełnomocnika skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 stycznia 2012r. przedmiotowej skargi, wyrokiem z dnia 12 stycznia 2012r. Sygn. akt I SA/Rz 803/11 uchylił ww. interpretację indywidualną znak: IBPP2/443-566/11/WN.

W uzasadnieniu wyroku Sąd uznał, iż zaskarżona interpretacja indywidualna Minister Finansów narusza prawo.

Zdaniem Sądu, podstaw prawnych zaskarżonego rozstrzygnięcia należy szukać w Rozdziale 1a O.p. zatytułowanym Interpretacje przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14b § 1 O.p. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Wnioskodawca obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego (art. 14b § 3 O.p.).

Interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny (art. 14c § 1 O.p.). W razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym (§ 2).

Zwrócenie się przez podatnika z wnioskiem o udzielenie interpretacji ma na celu uniknięcie w przyszłości negatywnych skutków podatkowych, na wypadek nieprawidłowego rozumienia przepisu przez samych podatników. W tym postępowaniu mają oni prawo przytoczyć przyszły stan faktyczny, w którym nie mają pewności co do należytego zachowania i mają prawo oczekiwać od organu jasnego jego rozwiązania w przyszłości.

Jak z powyższego wynika inicjatorem postępowania jest podatnik. To on zakreśla granice przedmiotowej sprawy. Jego zadaniem jest wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, zaś zadaniem organu dokonanie tej oceny wraz z jej uzasadnieniem, a w przypadku negatywnej oceny również wskazanie prawidłowego stanowiska.v

W postępowaniu interpretacyjnym ocenia się wyczerpująco przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny jako rozważany przedmiot subsumcji do przepisów prawa, których wykładni dochodzi strona postępowania, nie zaś wszystkie możliwe sytuacje.

Tymczasem, w ocenie Sądu, zaskarżona interpretacja zdaje się zmierzać w tym drugim kierunku. Organ nie bacząc na zakreślone przez wnioskodawczynię granice wniosku wypowiedział na temat problemu, który w jego ocenie wyłonił się na tle przedstawionego przez wnioskodawczynię stanu faktycznego, bez uprzedniego ewentualnego wezwania o jego doprecyzowanie przez wnioskodawcę.

Zdaniem Sądu, w rozpoznawanej sprawie skarżąca wyraźnie zarysowała we wniosku granice faktyczne i prawne przedmiotu indywidualnej interpretacji podatkowej.

Wskazała, że prowadzi działalność gospodarczą pod firmą (…) w ramach której nabywa usługi pocztowe inne niż powszechne, od SA (dalej P). Warunki świadczenia usług pomiędzy P i wnioskodawczynią są negocjowane indywidualnie. Usługi dotyczą przyjmowania i dostarczania przesyłek we wskazane miejsce w odpowiedzi na aktualne zapotrzebowanie wnioskodawczyni jako podmiotu gospodarczego z tytułu świadczenia przedmiotowych usług P wystawia fakturę VAT.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego skarżąca postawiła Ministrowi Finansów konkretnie sformułowane pytanie: czy jeżeli usługi świadczone przez P na rzecz wnioskodawczyni, których warunki są negocjowane indywidualnie, powinny być traktowane jako opodatkowane VAT według stawki podstawowej, wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT pod ogólnymi warunkami, wskazując równocześnie, że w jej ocenie nie ma przeszkód do dokonania przedmiotowego odliczenia.

Sąd stwierdził, iż w tym zakresie Minister Finansów zdaje się potwierdzać stanowisko skarżącej wskazując, że jeżeli świadczona przez jej kontrahenta usługa pocztowa faktycznie stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT, wówczas przysługiwać jej będzie prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących nabycie opisanych we wniosku usług pocztowych.

Zdaniem Sądu, w dalszej części udzielonej odpowiedzi Minister Finansów poruszył kwestie, które nie były objęte wnioskiem o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej i stwierdził, że w sytuacji, gdy kontrahent będzie do wykonywanej przez siebie usługi pocztowej doliczał podatek VAT, zaś ww. usługi pocztowe stanowić będą usługi zwolnione od podatku, wnioskodawczyni, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących ww. usługi pocztowe. Na tej podstawie ocenił stanowisko wnioskodawczyni za nieprawidłowe.

Tak wydana interpretacja, w ocenie Sądu, nie może zostać uznana za zgodną z prawem. Wydając ją organ wykroczył poza granice przysługujących mu kompetencji, przedmiotem interpretacji czyniąc nie tylko nakreślony przez skarżącą problem ale również problem, który w jego ocenie może powstać.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działania lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Mając na uwadze ocenę prawną wyrażoną w powołanym wyżej orzeczeniu WSA w Rzeszowie, jak również obowiązujący stan prawny stanowisko Wnioskodawczyni, w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie należy zauważyć, iż składając przedmiotowy wniosek z dnia 4 kwietnia 2011r. Wnioskodawczyni przedstawiła w nim dwa powiązane ze sobą pytania:

  1. Czy usługi świadczone przez P na jej rzecz, których warunki są negocjowane indywidualnie, powinny być traktowane jako opodatkowane podatkiem VAT według stawki podstawowej, czy też jako zwolnione z VAT.
  2. Czy jeżeli usługi świadczone przez P na rzecz Wnioskodawczyni, których warunki są negocjowane indywidualnie, powinny być traktowane jako opodatkowane VAT według stawki podstawowej, Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia VAT pod ogólnymi warunkami...

W kwestii dotyczącej uznania czy usługi świadczone przez P na rzecz Wnioskodawczyni, których warunki są negocjowane indywidualnie, powinny być traktowane jako opodatkowane VAT według stawki podstawowej, czy też jako zwolnione z VAT, w dniu 28 lipca 2011r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający z upoważnienia Ministra Finansów, wydał postanowienie znak: IBPP2/443-843/11/WN o odmowie wszczęcia postępowania.

Na ww. postanowienie Wnioskodawczyni złożyła skargę z dnia 4 listopada 2011r. (data wpływu 8 listopada 2011r.).

Postanowienie to pozostaje jednak w obiegu prawnym, gdyż w dniu 24 stycznia 2012r. sygn. akt I SA/Rz 853/11 WSA w Rzeszowie oddalił skargę na ww. postanowienie.

Zatem przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji pozostaje wyłącznie kwestia prawa do odliczenia podatku VAT przy nabyciu usług świadczonych przez P na rzecz Wnioskodawczyni, jednakże przy, dokonanym przez nią w pytaniu, założeniu, że przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od towarów i usług (VAT). Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

  • prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,
  • prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.”

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa usługi pocztowe inne niż powszechne od P S.A. Warunki świadczenia usług są pomiędzy P i Wnioskodawczynią negocjowane indywidualnie. Usługi dotyczą przyjmowania i dostarczania przesyłek we wskazane miejsce w odpowiedzi na aktualne zapotrzebowanie Wnioskodawczyni jako podmiotu gospodarczego.

Z tytułu świadczenia przedmiotowych usług P wystawia fakturę VAT.

W ocenie Wnioskodawczyni od takich faktur zawierających podatek wg stawki podstawowej nie ma przeszkód do odliczenia tego podatku.

Należy w tym miejscu odwołać się do zapadłego w przedmiotowej sprawie wyroku WSA w Rzeszowie z dnia 12 stycznia 2012r. sygn. akt. I SA/Rz 803/11, w którym Sąd zwrócił uwagę, że inicjatorem postępowania interpretacyjnego jest podatnik i to on zakreśla granice tego postępowania. W postępowaniu interpretacyjnym ocenia się wyczerpująco przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny jako rozważany przedmiot subsumcji do przepisów prawa, których wykładni dochodzi strona postępowania, nie zaś wszystkich możliwych sytuacji.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawczyni formułując pytanie o prawo do odliczenia podatku VAT na warunkach ogólnych, zawarła w nim hipotezę, iż świadczone przez P na jej rzecz usługi winny być traktowane jako opodatkowane VAT według stawki podstawowej.

Powyższa hipoteza wyznacza granice postępowania w przedmiotowej sprawie (na co wskazał Sąd w ww. wyroku).

Dokonując zatem poniżej oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie, tut. organ uwzględnił powyższą hipotezę Wnioskodawczyni.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych przepisów prawa jak również uwzględniając ww. wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12 stycznia 2012r. sygn. akt I SA/Rz 803/11, należy stwierdzić, że w przypadku gdy Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą, a nabywane usługi pocztowe służyć będą prowadzonej działalności gospodarczej, to Wnioskodawczyni przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie ww. usług w takiej części, w jakiej wydatki te będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, z zachowaniem zasad zawartych w art. 86 ustawy o VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy, w szczególności wskazanych w powołanym wyżej przepisie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Zatem w sytuacji gdy faktycznie, świadczona przez kontrahenta Wnioskodawczyni usługa pocztowa stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT, wówczas Wnioskodawczyni przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących nabycie opisanych we wniosku usług pocztowych, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1, oczywiście pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, a w szczególności poczynione przez Wnioskodawczynię w pytaniu założenie, że usługi o których tam mowa, powinny być traktowane jako opodatkowane oraz wykonując ww. wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12 stycznia 2012r. sygn. akt I SA/Rz 803/11 tut. organ uznał stanowisko Wnioskodawczyni za prawidłowe.

Podkreślić jednakże jeszcze raz należy, że podjęta w niniejszej interpretacji ocena prawidłowości stanowiska Wnioskodawczyni uwzględnia sformułowaną przez nią hipotezę, że przedmiotowe usługi są opodatkowane podatkiem VAT.

Dodatkowo podkreślić należy, że interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy ww. usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy zauważyć, iż wniosek w części dotyczącej zadanego pytania czy usługi świadczone przez P na rzecz Wnioskodawczyni, których warunki są negocjowane indywidualnie, powinny być traktowane jako opodatkowane VAT według stawki podstawowej, czy też jako zwolnione z VAT, zostało załatwione odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj