Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/154/06/MJS
z 6 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/154/06/MJS
Data
2006.10.06



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
faktura
miejsce świadczenia usług
nieruchomości
powierzenie materiału
usługi montażowe
usługi na majątku rzeczowym


Pytanie podatnika
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, usług montażu domów drewnianych z materiałów powierzonych, wykonywanych na terytorium Hiszpanii oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi usługami.


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 06.07.2006 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 07.07.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 10.08.2006 r. (data wpływu 16.08.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonym w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) usług montażu domów drewnianych z materiałów powierzonych, wykonywanych na terytorium Hiszpanii oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi usługami, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wraz z pismem uzupełniającym wynika, iż Spółka wykonuje na terytorium Hiszpanii, na rzecz kontrahenta będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w Hiszpanii, usługi montażu domów z materiałów powierzonych przez kontrahenta. Spółka nie wyklucza możliwości użycia do montażu domów, obok materiałów powierzonych przez kontrahenta, również niektórych materiałów pomocniczych stanowiących własność Spółki, np. gwoździ zakupionych przez Spółkę.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik zadał pytanie, czy w/w usługi montażu domów z materiałów powierzonych (z ewentualnym wykorzystaniem materiałów pomocniczych stanowiących własność Spółki), wykonywane na terytorium Hiszpanii, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce oraz, czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem tych usług.

Zdaniem Spółki, usługi montażu domów drewnianych z materiałów powierzonych, wykonywane na terytorium Hiszpanii, nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem ich świadczenia jest Hiszpania. W opinii Spółki, na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia przedmiotowych usług montażu, jako usług na ruchomym majątku rzeczowym, jest Hiszpania. Podatnik wskazuje, iż opisane usługi podlegają opodatkowaniu na terytorium Hiszpanii, według zasad obowiązujących w tym państwie. Usług tych, zdaniem Podatnika, nie wykazuje się deklaracji VAT-7. W opinii Spółki wykonanie tych usług należy dokumentować przez wystawienie faktury VAT (na podstawie art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług), która powinna zawierać dane wskazane w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798), z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Faktura ta, zdaniem Podatnika, powinna zwierać numer pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Hiszpanii. Spółka uważa, iż choć przepis § 9 ust. 15 w/w rozporządzenia nie wymienia usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 ustawy, również w przypadku opisanych we wniosku usług montażu domów z materiałów powierzonych na wystawionej fakturze zamiast danych dotyczących stawki, kwoty podatku i kwoty należności z podatkiem, należy zamieścić adnotację, iż podatek rozlicza nabywca, lub że podatek Spółka rozlicza w Hiszpanii. Zdaniem Spółki, mimo, że opisane usługi montażu domów pozostają poza zakresem opodatkowania polskim podatkiem od towarów i usług, to przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów służących wykonywaniu tych usług za granicą (na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Warunkiem umożliwiającym odliczanie jest posiadanie dokumentów, z których wynika związek podatku naliczonego z tymi czynnościami.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 27 ust. 1 w/w ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Jednakże na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustaw, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Natomiast zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Według Słownika Języka Polskiego PWN "nieruchomości" to dobra materialne nieruchome, nieprzenośne, jak place, budynki, lasy, majątki ziemskie. Art. 46 § 1 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 293 ze zm.) stanowi, iż nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Z powyższego wynika, iż z nieruchomością mamy do czynienia zarówno w przypadku samych gruntów (obszarów ziemskich, terenów), jak i budynków (budowli) w potocznym rozumieniu tego słowa, czyli wytworów działalności budowlanej, których cechą jest wyodrębnienie w przestrzeni i połączenie z gruntem w sposób trwały. Za usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, można więc uznać takie usługi, których charakter wymaga wykonywania ich w ściśle określonym miejscu w przestrzeni - w miejscu, gdzie położony jest dany teren lub budynek (budowla). Do usług tych należą przede wszystkim wszelkiego rodzaju usługi związane z procesem inwestycyjnym, w tym usługi budowlane, remontowe. W konsekwencji, jeśli Podatnik dokonuje opisanego we wniosku montażu domów drewnianych z materiałów powierzonych w ściśle określonej lokalizacji, w taki sposób, iż zmontowany dom staje się częścią składową danej nieruchomości, jako budynek (budowla) trwale związany z gruntem w obrębie tej nieruchomości (a więc w istocie wykonuje usługi budowlane), to przedmiotowe usługi montażowe są usługami związanymi z nieruchomościami i podlegają opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości (na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Natomiast, jeśli domy montowane przez Spółkę z materiałów powierzonych nie są trwale związane z gruntem, czy daną nieruchomością (efektem usługi jest wytworzenie domu, który jako całość staje się towarem, który można przemieszczać w przestrzeni), usługi wykonywane przez Spółkę należy zaliczyć do kategorii usług na ruchomym majątku rzeczowym, podlegających opodatkowaniu w miejscu faktycznego świadczenia (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług). Usługi na ruchomym majątku rzeczowym z założenia prowadzą do przekształcenia cech towarów będących ich przedmiotem (powierzonych przez zleceniodawcę, a więc nie stanowiących własności usługodawcy) po to, by nadać im nową postać, czy wręcz wytworzyć z nich nowy towar - zgodnie z zamówieniem zleceniodawcy. A zatem, obejmują również usługi polegające na zmontowaniu z materiałów powierzonych domu drewnianego.

Należy przy tym podkreślić, iż fakt wykorzystania przy montażu domów z materiałów powierzonych niektórych materiałów pomocniczych stanowiących własność Spółki (np. gwoździ zakupionych przez Spółkę) nie wpływa na możliwość zaliczenia wykonywanych czynności do usług związanych z nieruchomością (usług budowlanych) lub usług na ruchomym majątku rzeczowym, pod warunkiem, że zarówno przedmiotem umowy z kontrahentem, jak i ekonomiczną istotą czynności Spółki będzie wykonanie usług montażu domów z materiałów powierzonych, a wykorzystanie materiałów własnych Spółki będzie miało jedynie charakter pomocniczy (zasadniczą substancję gotowych domów będą stanowiły materiały powierzone przez kontrahenta, a materiały Spółki będą je tylko uzupełniały, jako materiały, za pomocą których wykonuje się czynności montażowe). Wykorzystanie materiałów pomocniczych będących własnością Spółki nie wpłynie na zasady opodatkowania wykonywanych czynności, jeśli owe materiały będą służyć do wykonania usług montażowych i wartość tych materiałów będzie stanowić element ceny kompleksowej usługi montażu domów.

Jednakże w przypadku wykorzystywania przez Spółkę do montażu domów w Hiszpanii, materiałów pomocniczych nabytych przez Spółkę w Polsce i wywiezionych z terytorium Polski do Hiszpanii, u Spółki wystąpi przypadek przemieszczenia towarów, który na mocy art. 13 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego. W takiej sytuacji, Podatnik byłby zobowiązany do rozliczenia w Polsce takiej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia tych towarów pomocniczych w Hiszpanii.

Podsumowując, w obliczu powyższego należy stwierdzić, iż usługi montażu domów z materiałów powierzonych (z ewentualnym wykorzystaniem materiałów pomocniczych należących do Spółki), wykonywane przez Spółkę na terytorium Hiszpanii, na zlecenie kontrahenta będącego podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Hiszpanii, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, gdyż miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług nie jest Polska (na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 27 ust. 2 pkt 1 lub art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług - zależnie od tego, czy gotowe domy są trwale związane z konkretną nieruchomością). Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej na terytorium Hiszpanii, czyli tam, gdzie położona jest nieruchomość, na której Podatnik montuje dany dom trwale związany z tą nieruchomością (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy) lub tam, gdzie usługi montażowe są faktycznie wykonywane (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy).

Co do zasady to Spółka, jako wykonawca opisanych usług montażowych, jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia w Hiszpanii - według zasad obowiązujących w tym państwie - podatku należnego od wykonanych usług, w którym to celu Spółka powinna zarejestrować się w Hiszpanii jako podatnik podatku od wartości dodanej. Aby możliwe było rozliczenie podatku należnego od przedmiotowych usług przez usługobiorcę, będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w Hiszpanii, rozwiązanie takie muszą przewidywać przepisy obowiązujące na terytorium Hiszpanii. Wówczas Spółka nie miałaby obowiązku zarejestrowania się w Hiszpanii dla podatku od wartości dodanej, a obowiązek rozliczenia podatku od wartości dodanej od usług porządkowych obciążałby hiszpańskiego kontrahenta.

Zgodnie bowiem z art. 21 (1) (a) VI Dyrektywy Rady z dnia 17.05.1997 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC), w ramach systemu wewnętrznego do zapłaty podatku od wartości dodanej zobowiązany jest podatnik dokonujący opodatkowanych dostaw towarów lub świadczenia usług (...), jeśli jednak opodatkowana dostawa towarów lub świadczenie usług dokonywana jest przez podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium kraju, Państwa Członkowskie mogą postanowić, przy spełnieniu określonych przez nie warunków, że do zapłaty podatku zobowiązana jest osoba, na rzecz której dokonywana jest opodatkowana dostawa towarów lub świadczenie usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Na podstawie art. 106 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Na podstawie § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. 

W związku z brzmieniem powyższych przepisów należy stwierdzić, iż usługi montażu domów z materiałów powierzonych, wykonywane na terytorium Hiszpanii, a zatem podlegające opodatkowaniu poza terytorium kraju, Podatnik ma obowiązek dokumentować przez wystawienie faktury VAT, o której mowa w art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jedynie wówczas, gdy nie jest zarejestrowany w Hiszpanii dla celów podatku od wartości dodanej. Wbrew twierdzeniom Podatnika, nie jest jednak dopuszczalne wystawienie polskiej faktury VAT dla udokumentowania usług montażu domów, od których podatek Spółka rozlicza w Hiszpanii, jako zarejestrowany tam podatnik podatku od wartości dodanej.

Na podstawie § 27 ust. 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r., faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.  Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4 (§ 27 ust. 3 rozporządzenia). Zgodnie z § 27 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi. Natomiast § 9 ust. 15 rozporządzenia stanowi, iż faktury wystawiane przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, świadczących usługi określone w art. 27 ust. 3 lub w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca.

W fakturze wystawionej dla udokumentowania usług montażu domów, wykonanych w Hiszpanii i na rzecz hiszpańskiego kontrahenta, nie należy zamieszczać stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (na podstawie cyt. § 27 ust. 2 rozporządzenia). Brak jest jednak przepisów, które nakazywałaby umieszczenie na takiej fakturze numeru, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, informacji, iż zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, a tym bardziej adnotacji, iż Spóła rozlicza podatek od tych usług w Hiszpanii. Po pierwszej, jak wskazano wyżej, faktur, o których mowa w art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie wystawia się, jeśli polski usługodawca jest zarejestrowany dla podatku od wartości dodanej w innym niż Polska państwie członkowskim w celu rozliczenia podatku należnego od wykonywanych (i opodatkowanych) tam usług, co wyklucza możliwość zamieszczania na polskiej fakturze adnotacji, iż usługodawca rozlicza podatek w innym państwie członkowskim. Ponadto, przewidziany w § 27 ust. 4 w/w rozporządzenia obowiązek zamieszczenia w fakturze numeru, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego oraz informacji, iż zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, nie znajdzie zastosowania w przypadku opisanym we wniosku, gdyż o usługach na ruchomym majątku rzeczowym (wykonywanych w państwie członkowskim, w którym zarejestrowany jest ich nabywca) i o usługach związanych z nieruchomościami mówią odpowiednio: art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d i art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a nie art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, do których odwołuje się w swej hipotezie przepis § 27 ust. 4 rozporządzenia. Dyspozycja § 9 ust. 15 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. również nie znajdzie zastosowania w opisanym przypadku, gdyż przepis ten reguluje obowiązki podatników nie mających siedziby w Polsce, a wykonujących czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Tymczasem, w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją odwrotną - z usługami opodatkowanymi poza terytorium Polski, wykonywanymi przez Spółkę mającą siedzibę w Polsce.

W myśl art.  99 ust.  1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Obowiązujące wzory deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług wraz z objaśnieniami określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19.09.2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545). Z treści załączonego do w/w rozporządzenia z dnia 19.09.2005 r. wzoru deklaracji VAT-7 wraz z objaśnieniami, wbrew twierdzeniom Podatnika, wynika, iż wartość opisanych we wniosku usług montażu domów z materiałów powierzonych, wykonywanych na terytorium Hiszpanii i w konsekwencji opodatkowanych poza terytorium kraju, należy wykazywać w deklaracji VAT-7 w pozycji 21 zatytułowanej "Dostawa towarów i świadczenie usług, poza terytorium kraju". W objaśnieniach do deklaracji VAT-7 wskazano bowiem, iż w poz. 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy (a którego zastosowanie w opisanym we wniosku stanie faktycznym zostanie omówione w dalszej części postanowienia), lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Wreszcie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W związku z powyższym Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, które są wykorzytywane do wykonywania opodatkowanych w Hiszpanii usług montażu domów drewnianych z materiałów powierzonych - na podstawie przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże należy podkreślić, iż w/w kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju podlegają odliczeniu tylko pod warunkiem, iż mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju (a więc podlegają odliczeniu z uwzględnieniem m.in. ograniczeń przewidzianych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług), a Podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Reasumując, choć twierdzenie Podatnika, iż wykonywane na terytorium Hiszpanii i na rzecz hiszpańskiego kontrahenta usługi montażu domów z materiałów powierzonych nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest prawidłowe, to należy jednak zaznaczyć, iż zależnie od tego, czy gotowy dom jest trwale związany z daną nieruchomością, podstawę do uznania usług montażowych za opodatkowane w Hiszpanii będzie stanowił przepis art. 27 ust. 2 pkt 1 (dotyczący usług związanych z nieruchomościami) lub art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług (dotyczący usług na ruchomym majątku rzeczowym), wartość tych usług co do zasady podlega wykazaniu w poz 21 deklaracji VAT-7, dla udokumentowania tych usług nie wystawia się polskich faktur VAT, jeśli Spółka jest zarejestrowana w Hiszpanii w celu ich rozliczenia oraz brak jest obowiązku zamieszczania na fakturach wystawionych dla udokumentowania takich usług numeru identyfikacyjnego nabywcy oraz adnotacji, iż podatek rozlicza w Hiszpanii nabywca lub usługodawca.

W konsekwencji, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku z dnia 07.07.2006 r., uzupełnionym pismem z dnia 10.08.2006 r., jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa, Podatnikowi przysługuje prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, za pośrednictwem Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego - w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj