Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PP-OIO/443-200/06/ŁG/119315
z 2 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PP-OIO/443-200/06/ŁG/119315
Data
2006.11.02



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
usługi serwisowe


Pytanie podatnika
Czy przedmiotowe usługi serwisowe są usługami nie opodatkowanymi żadną stawką VAT ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2006r., znak: 0901/NB/2006/5177 (data wpływu 10.08.2006r.), uzupełnionym pismami z dnia 30.08.2006r., znak: 0901/NB/2006/5177, 13.10.2006r. znak: 0901/NB/5221/2006 i 13.10.2006r. znak: 0901/NB/5221/2006, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 10.08.2006r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi serwisowe poza granicami kraju, tj. w USA, Niemczech i innych krajach. Są to głównie usługi gwarancyjne i pogwarancyjne związane z tokarkami wyprodukowanymi przez Spółkę. Należność za powyższe usługi w całości jest wartością sprzedaży usług. Usługi powyższe Spółka ujmuje w deklaracji VAT – 7 w poz. 21. Spółka w piśmie z dnia 13.10.2006r. wyjaśniła, iż Spółka nie posiada numeru nabywcy usług, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, nie ma więc zastosowania art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Spółka wyjaśniła, iż jest podatnikiem VAT na terenie kraju i nie jest zarejestrowana jako podatnik poza granicami Polski i nie płaci tam podatku.

Pytania Spółki:

Czy przedmiotowe usługi serwisowe są usługami nie opodatkowanymi żadną stawką VAT ?

Stanowisko Spółki:

Spółka uważa, iż powyższe usługi winny być opodatkowane przez firmę dla której świadczone są powyższe usługi czyli przez klienta zagranicznego oraz powinny zostać ujęte w deklaracji VAT – 7 w poz. 21.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku świadczenia usługi należy ustalić miejsce jej świadczenia (opodatkowania) w oparciu o przepisy art. 27 oraz art. 28 ustawy o VAT.

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone z zastrzeżeniem art. 28.

Zatem w myśl powyższego przepisu usługi na ruchomym majątku rzeczowym podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym są faktycznie świadczone, jednakże pod warunkiem, że nie wystąpią przypadki wymienione w art. 28 ustawy o VAT.

Stosownie do przepisu art. 28 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Za usługę na ruchomym majątku rzeczowym niewątpliwie należy uznać usługę serwisową. Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż usługi faktycznie świadczone są na terytorium kraju kontrahenta poza granicami Polski. Spółka jest zarejestrowana tylko w Polsce jako podatnik od towarów i usług. Ponadto nabywcy usług nie podają wykonującemu te usługi numeru, pod którym są zidentyfikowani na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej. Zatem przedmiotowe usługi serwisowe jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym świadczone przez Spółkę powinny być opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o VAT. Tym samym przedmiotowa usługa świadczona przez Spółkę nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju ale w miejscu, gdzie usługi są faktycznie świadczone, tj. na terytorium kraju kontrahenta.

Zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 zamieszczonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545), w części C, w poz. 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. Zatem Spółka przedmiotowe usługi serwisowe jako usługi na ruchomym majątku opodatkowane poza terytorium kraju powinna wykazać w deklaracji VAT – 7 w poz. 21.

Należy również uwzględnić status kontrahenta będącego odbiorcą świadczonych usług, bowiem od statusu usługobiorcy, będzie zależało na kim ciąży obowiązek zapłaty podatku w kraju faktycznie wykonywanych usług serwisowych. W zależności od statusu kontrahenta, polski podatnik świadczący przedmiotowe usługi na terytorium innego państwa, nie będzie miał obowiązku rejestracji na terytorium tego państwa lub będzie do tego zobowiązany. W tym przypadku konieczne jest zapoznanie się z właściwymi przepisami obowiązującymi w państwie siedziby usługobiorcy.

Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.

Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj