Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PP-OIO/443-187/06/ŁG/119096
z 2 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PP-OIO/443-187/06/ŁG/119096
Data
2006.11.02



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
usługi


Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się o potwierdzenie, że miejscem świadczenia usług świadczonych przez Spółkę jako usług wykonywanych przez pośrednika, działającego w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w art. 28 ust. 5 pkt 1 i 2 lit. a oraz art. 27 ust. 3, miejscem świadczenia tych usług znajduje się poza Polską (w przypadku gdy nabywca usług podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej innym niż Polska) i w związku z tym Spółka nie jest zobowiązana do rozliczenia podatku należnego VAT z tytułu tej transakcji, zachowując jednocześnie prawo do odliczenia podatku naliczonego z nią związanego, niezależnie od faktu, że usługobiorca zagraniczny zarejestrowany jest jako podatnik VAT w Polsce.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28.07.2006r. (data wpływu 01.08.2006r.) uzupełnionym pismem z dnia 30.10.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 01.08.2006r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wykonuje na rzecz firmy z siedzibą w Mediolanie usługi polegające na jej reprezentowaniu w kontaktach z jej klientami. Firma włoska jest dostawcą wyrobów hydraulicznych instalowanych w maszynach różnego rodzaju. Dnia 1 stycznia 2006r. została zawarta pomiędzy Spółką a firmą włoską umowa o świadczenie usług. Na podstawie tej umowy Spółka świadczy na rzecz firmy włoskiej następujące usługi:

  1. przygotowanie dostaw dla klientów;
  2. fakturowanie;
  3. przygotowanie dokumentów wymaganych do wysyłki towarów do klientów;
  4. kontakty z klientami, obsługa zamówień, dostarczanie informacji dotyczących zamówień/stanu dostaw.

Z uwagi na fakt, że przedstawiona powyżej usługa ma zarówno cechy usługi pośrednictwa związanej z dostawą towarów jak również usługami logistycznymi Spółka zwróciła się z wnioskiem o dokonanie wiążącej klasyfikacji tejże usługi do urzędu statystycznego. Urząd statystyczny dokonał klasyfikacji przedstawionej usługi w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości” lub w przypadku, gdy powyższe usługi wiążą się ze sprzedażą przez Spółkę wyrobów hydraulicznych w imieniu i na rzecz firmy zagranicznej to usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 51.14.12-00.90 „Usługi pośrednictwa w sprzedaży pozostałych rodzajów maszyn i urządzeń przemysłowych”. Zgodnie ze stosowaną dla celów podatkowych PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. opisane usługi mieściły się w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 „Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych” oraz jeżeli wiązały się one ze sprzedażą wyrobów w imieniu i na rzecz firmy zagranicznej w grupowaniu PKWiU 51.14.12-00.90 „Usługi pośrednictwa w sprzedaży pozostałych rodzajów maszyn i urządzeń przemysłowych”. Spółka uważa, iż z uwagi na fakt, że nie pośredniczy w sprzedaży towarów firmy włoskiej zdaniem Spółki znajduje zastosowanie jedynie pierwsza z wymienionych powyżej klasyfikacji. Spółka w piśmie z dnia 30.10.2006r. wyjaśniła, iż w przedmiotowej sprawie dostawa (wysyłka, transport) towarów odbywa się z Polski poza granice kraju na cały świat oraz z Polski do innego kontrahenta mającego siedzibę w Polsce. Ponadto sprzedaż towarów odbywa się bez ich instalacji.

Pytanie Spółki:

Spółka zwróciła się o potwierdzenie, że miejscem świadczenia usług świadczonych przez Spółkę jako usług wykonywanych przez pośrednika, działającego w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w art. 28 ust. 5 pkt 1 i 2 lit. a oraz art. 27 ust. 3, miejscem świadczenia tych usług znajduje się poza Polską (w przypadku gdy nabywca usług podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej innym niż Polska) i w związku z tym Spółka nie jest zobowiązana do rozliczenia podatku należnego VAT z tytułu tej transakcji, zachowując jednocześnie prawo do odliczenia podatku naliczonego z nią związanego, niezależnie od faktu, że usługobiorca zagraniczny zarejestrowany jest jako podatnik VAT w Polsce.

Stanowisko Spółki:

Zgodnie z artykułem 5 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. O tym gdzie usługa jest świadczona decyduje nie faktyczne miejsce jej świadczenia lecz przepisy ustawy (artykuły 27 i 28). Zgodnie z wyrażoną w art. 27 ust. 1 generalną zasadą miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi — miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. Jednakże ta generalna zasada napotyka w ustawie szereg ograniczeń.

Jednym z wyjątków od generalnej zasady przedstawionej powyżej jest dyspozycja art. 28 ustawy o VAT. Zgodnie z ustępem 5 pkt 2 b) tego artykułu w przypadku usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a tego artykułu oraz art. 27 ust. 3, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane.

Z uwagi na fakt, że zgodnie z dokonaną klasyfikacją urzędu statystycznego świadczone usługi stanowią usługi pośrednictwa komercyjnego związanego z szeroko rozumianą obsługą dostawy towarów w analizowanym przypadku określenie miejsca świadczenia usługi jest uzależnione od miejsca wykonania tej obsługi.

Jednakże w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie ze zdaniem poprzednim ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi, jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 6 ustawy o VAT).

W takim przypadku niezależnie od miejsca faktycznego świadczenia przedmiotowych usług miejscem świadczenia usługi jest państwo identyfikacji podatkowej VAT nabywcy usługi, niezależnie od tego, że firma włoska jest także zarejestrowana na VAT w Polsce.

Według Spółki po otrzymaniu włoskiego numeru VAT nabywcy usługi i wykazaniu go na fakturze sprzedaży miejscem świadczenia usług pośrednictwa, świadczonych w imieniu i na rzecz spółki włoskiej, związanych bezpośrednio z innymi usługami jest państwo włoskie.

W związku z powyższym Spółka powinna wystawić dla takiej dostawy fakturę VAT zgodnie z polskimi przepisami bez kwoty podatku VAT z adnotacją, że transakcja nie podlega podatkowi VAT w Polsce na podstawie art. 28 ust. 5 i 6 ustawy o VAT (§ 9 ust. 1 i 7 w związku z § 27 Rozporządzenia Ministra Finansów w/s zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 25 maja 2005r.). Spółka wykazuje taką dostawę w deklaracji VAT-7 w pozycji 21. Pozwala to na precyzyjne określenie kwoty VAT naliczonego związanego z dostawą usług poza terytorium kraju. Jednocześnie Spółka ma prawo zgodnie z art. 86 ust. 8 ustawy o VAT do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z dostawą towaru poza terytorium kraju. Takie stanowisko jest zgodne z Art. 17 ust. 3 a) VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych — wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/3881EEC). Stanowi on, że Państwa Członkowskie przyznają również każdemu podatnikowi prawo do odliczenia lub zwrotu podatku od wartości dodanej, o ile towary lub usługi nabyte wykorzystywane są do celów transakcji związanych z działalnością gospodarczą w innym kraju, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku, gdyby transakcje te przeprowadzono na terytorium kraju.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku świadczenia usługi należy ustalić miejsce jej świadczenia (opodatkowania) w oparciu o przepisy art. 27 oraz art. 28 ustawy o VAT.

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Spółka świadczy na rzecz firmy włoskiej usługi pośrednictwa związane z przygotowaniem dostaw dla klientów, fakturowaniem, przygotowaniem dokumentów wymaganych do wysyłki towarów do klientów, kontaktami z klientami, obsługą zamówień, dostarczaniem informacji dotyczących zamówień/stanu dostaw. Powyższe zostało potwierdzone opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 07.07.2006r., znak: OK-5672/KU-3273/2006 załączoną do wniosku z dnia 28.07.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji.

Zatem przedmiotowe usługi świadczone przez Spółkę należy określić jako usługi pośrednictwa związane bezpośrednio z dostawą towarów.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów,- z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl art. 28 ust. 6 ustawy o VAT w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Wobec powyższego określenie miejsca opodatkowania usługi pośrednictwa stosowanie do art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) i art. 28 ust. 6 ustawy o VAT uzależnione jest od określenia odpowiednio miejsca świadczenia przy dostawie towarów (art. 22 ustawy o VAT), z którymi ta usługa pośrednictwa jest związana oraz od podania przez nabywcę usługi świadczącemu numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa.

Zatem należy ustalić miejsce opodatkowania dostawy towarów, której dotyczy usługa pośrednictwa świadczona przez Spółkę.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż w przedmiotowej sprawie dostawa (wysyłka, transport) towarów odbywa się z Polski poza granice kraju na cały świat oraz do innego kontrahenta mającego siedzibę w Polsce. Ponadto sprzedaż towarów odbywa się bez ich instalacji.

Zatem w myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Wobec powyższego w sytuacji, gdy towary są wysyłane lub transportowane z terytorium Polski poza terytorium kraju oraz do innego kontrahenta mającego siedzibę w Polsce, miejscem opodatkowania tych transakcji jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zatem świadczone przez Spółkę usługi pośrednictwa związane z dostawą towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium Polski poza terytorium kraju oraz do innego kontrahenta mającego siedzibę w Polsce jest terytorium Polski, jednak z zastrzeżeniem art. 28 ust. 6 ustawy o VAT, który uzależnia miejsce świadczenia usługi od podania przez nabywcę usługi numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż kontrahent włoski jako nabywca usługi pośrednictwa podał Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Włoch, tj. terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa (Polska).

Zatem przedmiotowa usługa pośrednictwa świadczona przez Spółkę podlega opodatkowaniu na terytorium Włoch na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 zee zm.) przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1 powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 27 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Przepis § 27 ust. 3 ww. rozporządzenia stanowi, iż faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi (§ 27 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Przedmiotowe usługi jako usługi pośrednictwa na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy o VAT mieszczą się grupie usług, do których ma zastosowanie § 27 ust. 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Zatem Spółka powinna wystawić fakturę zawierającą dane określone w § 9 ww. rozporządzenia z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Przedmiotowa faktura powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 zamieszczonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545) w części C, w poz. 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. Zatem Spółka przedmiotowe usługi pośrednictwa jako usługi opodatkowane poza terytorium kraju powinna wykazać w deklaracji VAT – 7 w poz. 21.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jeżeli zatem Spółka w celu wykonania usług poza terytorium Polski, które to usługi ze względu na miejsce świadczenia nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, nabywa w kraju (w tym importuje) towary i usługi, przysługuje jej również prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi zakupami jeżeli łącznie spełnione zostaną dwa warunki:

  • Spółce przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku, gdyby usługi te były wykonane na terytorium Polski,
  • Spółka dysponuje dokumentami, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonanymi poza terytorium Polski.

Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż w przypadku określenia miejsca świadczenia przedmiotowej usługi stanowisko Podatnika jest prawidłowe, natomiast uzasadnienie prawne w tym zakresie jest nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj