Interpretacja Urzędu Celnego w Zielonej Górze
411000-PA-910-558/06/BG
z 15 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
411000-PA-910-558/06/BG
Data
2006.12.15
Referencje
Autor
Urząd Celny w Zielonej Górze
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Przepisy wstępne --> Objaśnienie pojęć
Słowa kluczowe
akcyza
nabycie wewnątrzwspólnotowe
samochód osobowy
Pytanie podatnika
Czy muszę uiścić podatek akcyzowy od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego, który to pojazd był już zarejestrowany w Polsce ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz w oparciu o art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po przeanalizowaniu wniosku złożonego w tutejszym Urzędzie w dniu 27.11.2006 r. przez Pana XXX zamieszkałego XXX, uzupełnionego w dniu 07.12.2006r., postanawiam uznać za prawidłowe stanowisko Strony w sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 27.11.2006r. UZASADNIENIE W dniu 27.11.2006 r. do Urzędu Celnego w Zielonej Górze wpłynął wniosek, w którym Pan XXX zwrócił się do tutejszego organu podatkowego „o ustosunkowanie się w sprawie auta m-ki – DAEWO ESPERO zarejestrowanego w polsce nr. nad. KLAJF19V1TB117885, nr. rej PZ 36290”. Do przedmiotowego podania Podatnik dołączył niepotwierdzoną kopię tłumaczenia z języka niemieckiego umowy kupna sprzedaży pojazdu używanego, zawartej w dniu 16.11.2006 r. W związku z faktem, iż złożony przez Stronę w dniu 27.11.2006 r. wniosek (pismo bez numeru z dnia 27.11.2006 r.) nie spełniał wymogów określonych w art. 14a § 1, § 2 ustawy Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze, pismem nr 411000-PA-910-558/06/BG z dnia 30.11.2006 r., wezwał Pana XXX do usunięcia braków formalnych przedmiotowego wniosku poprzez: 1) przedstawienia na piśmie stanu faktycznego zaistniałego w sprawie, opisanej we wniosku z dnia 27.11.2006 r., tj. głównie wskazanie: Pismo to zostało doręczone Stronie w dniu 04.12.2006 r. Wywiązując się z ww. wezwania w dniu 07.12.2006r. Pan XXX złożył w Urzędzie Celnym w Zielonej Górze pismo, w którym opisała stan faktyczny sprawy w niżej podany sposób: „Auto marki DAEWO jest samochodem osobowym zarejestrowanym na terytorium kraju o numerach rejestracyjnych PZ-36290 Auto zostało zarekwirowane przez Główny Urząd Celny Frankfurt nad Odrą i odbyła się licytacja sprzedaży z wolnej ręki pojazdu zakupione przez Auto – und Industrieverwertung GmbH Kolkwitz Gewe Auto kupiłem na terenie Niemiec i w dniu 16 11 2006 r przywiozłem do Polski. Auto zostało sprawdzone wydziale Komunikacji Zielona Góra i tam dowiedziałem się że jest zarejestrowane na terytorium Kraju”. W piśmie tym Strona określiła swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie w następujący sposób: „Moim zdaniem samochód osobowy zarejestrowany na terytorium Kraju od 1996 roku Nie podlega podatkowi Akcyzowemu dlatego nie składałem deklaracji.”. Z opisanego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż zakupiła na terytorium państwa członkowskiego używany samochód osobowy marki DAEWOO ESPERO, nr nadwozia KLAJF19V1TB117885 od firmy, która nabyła przedmiotowy samochód w drodze licytacji w Głównym Urzędzie Celnym we Frankfurcie. Wraz z dokumentem potwierdzającym zawarcie transakcji sprzedaży ww. pojazdu, kupujący otrzymał polski dowód rejestracyjny pojazdu i polskie tablice rejestracyjne. Po tym zakupie przedmiotowy samochód osobowy został przemieszczony z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Według stanowiska Pana XXX przedmiotowy w sprawie samochód osobowy nie podlega opodatkowaniu ponieważ jest zarejestrowany na terytorium kraju, a w związku z tym Strona nie ma obowiązku złożenia deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego. W przedmiotowej sprawie Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze pragnie zauważyć, co następuje. W związku z faktem, iż naczelnik urzędu celnego nie został wymieniony w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) jako organ właściwy do rejestracji pojazdów, nie jest upoważniony do merytorycznego rozpatrywania sprawy w tej kwestii. W związku z powyższym, uwzględniając stwierdzenie Strony zawarte we wniosku z dnia 07.12.2006 r., że „Auto zostało sprawdzone wydziale Komunikacji Zielona Góra i tam dowiedziałem się że jest zarejestrowane na terytorium Kraju”, Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze dla celów wydania interpretacji przyjął, iż opisany przez Stronę pojazd DAEWOO ESPERO, nr nadwozia KLAJF19V1TB117885 jest samochodem osobowym zarejestrowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Mając na uwadze stanowisko Strony oraz obecnie obowiązujące przepisy prawa w zakresie podatku akcyzowego Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze wyjaśnia, co następuje. Podstawowym aktem prawnym regulującym kompleksowo funkcjonowanie podatku akcyzowego na terytorium kraju jest ustawa z dnia z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.). Zgodnie z definicją umieszczoną w art. 2 pkt 1 ww. ustawy wyroby akcyzowe to „wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy”. Analiza wyżej przytoczonego przepisu nakazuje przyjąć, iż aby dany towar był wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy z dnia z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym winny być spełnione łącznie 2 warunki: 1) wyrób ten musi być określony w załączniku nr 1 do ww. ustawy, 2) wyrób ten musi podlegać akcyzie. Objęte kodem CN 8703 pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, zostały wykazane pod numerem 59 w „Wykazie wyrobów akcyzowych” stanowiącym załącznik nr 1 do tejże ustawy. W przedmiotowej sprawie treść wniosku Strony wskazuje na to, iż pojazd marki DAEWOO ESPERO, nr nadwozia KLAJF19V1TB117885 jest samochodem osobowym, o którym mowa w pozycji 59 wykazu wyrobów akcyzowych zawartego w ww. ustawie. Oznacza to, że przedmiotowy w sprawie towar został określony w załączniku nr 1 do ww. ustawy, a co za tym idzie należy stwierdzić, że został spełniony pierwszy z wymienionych powyżej warunków. Artykuł 80 ust.1 ww. ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W odniesieniu do przedmiotowego w sprawie pojazdu przepis art. 80 ust.1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, wyklucza możliwość wypełnienia drugiego ze wskazanych powyżej warunków, gdyż samochód osobowy zarejestrowany na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym nie podlega akcyzie. W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze stwierdza, iż samochód osobowy DAEWOO ESPERO, nr nadwozia KLAJF19V1TB117885, zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, nie jest wyrobem akcyzowym. Zatem, biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w odniesieniu do ww. pojazdu nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym. POUCZENIE Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego zaistniałego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Składając zażalenie strona zobowiązana jest załączyć opłatę skarbową w znaczkach skarbowych w wysokości 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa o opłacie skarbowej z dnia 09.09.2000 r. - tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.). Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.