Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/137/06/AT
z 31 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/137/06/AT
Data
2006.10.31



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku


Słowa kluczowe
bank spółdzielczy
odliczenia od podatku
podatek dochodowy od osób prawnych
pomoc publiczna


Pytanie podatnika
Dotyczy określenia wysokości pomocy de minimis przysługującej bankowi na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 137, poz. 1303 ze zm.).


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia wysokości pomocy de minimis w podatku dochodowym od osób prawnych za 2005 r., przysługującej na podstawie przepisów art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 137, poz. 1303 ze zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.

W dniu 31.07.2006 r. wpłynął wniosek Banku z dnia 28.06.2006 r. uzupełniony pismem z dnia 27.10.2006 r., w sprawie wyjaśnienia wątpliwości związanych z pomocą de minimis zastosowaną jako odliczenie od należnego podatku dochodowego od osób prawnych za 2005 r., na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim. Przedstawiając stan faktyczny Bank podał, że na koniec 2005 r. fundusze własne wynosiły 3.804.964,38 zł, co stanowiło równowartość 985.793,14 euro wg kursu na dzień 31.12.2005 r. - 3,8598 zł. Ze względu na fakt, iż fundusze własne były niższe niż 1.000.000 euro Bank wystąpił do Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z wnioskiem o udzielenie pomocy de minimis w kwocie 145.283,93 zł, wyliczonej na podstawie przepisów art. 3 ust. 1 w.w ustawy w następujący sposób:
1. fundusze własne na dzień 31.12.2005 r. - 3.804.964,38 zł
2. fundusze podstawowe na dzień 31.12.2005 r. - 3.305.665,99 zł
3. średnia arytmetyczna średnich ważonych stóp rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych - 4 ,395 %
4. kwota dochodu, jaką Bank może odliczyć od należnego podatku dochodowego od osób prawnych za 2005 r. (2 x 3) - 145.283,93 zł.
Podatek dochodowy od osób prawych za 2005 r. zadeklarowany przez Bank w zeznaniu CIT-8 stanowi kwotę 145.644,00 zł.

Wątpliwości Banku dotyczą określenia wysokości pomocy de minimis, czy można odliczyć kwotę 145.283,93 zł, czy też kwotę 54.835,64 zł stanowiącą uzupełnienie funduszy własnych do wysokości 1.000.000 euro. Zdaniem wnioskodawcy wysokość przysługującej ulgi stanowi kwotę 145.283,93 zł.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 137, poz. 1303 ze zm.) "do czasu uzyskania przez banki spółdzielcze zwiększenia sumy funduszy własnych do równowartości 1.000.000 euro, przeliczone na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok osiągnięcia progu kapitałowego, banki spółdzielcze odliczają od kwoty należnego podatku dochodowego od osób prawnych kwotę równą kwocie dochodu, jaki uzyskałyby z nabycia, za kwotę odpowiadającą ich funduszom podstawowym, 52-tygodniowych bonów skarbowych."Art. 3 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że "odliczenie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy banków spółdzielczych, które:

  1. w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy nie spełniały wymogu określonego w art. 172 ust. 3 pkt 3 ustawy - Prawo bankowe oraz
  2. przekazały na zwiększenie funduszu zasobowego co najmniej 80 % wypracowanego zysku netto ustalonego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości - w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się uchwały walnego zgromadzenia w sprawie przeznaczenia tych środków finansowych, w tym przypadku podatek oraz zaliczki uprzednio zapłacone za dany rok podlegają zwrotowi w terminie 30 dni od dnia złożenia korekty zeznania.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis bankom spółdzielczym (Dz. U. Nr 267, poz. 2684) "do ustalenia wartości pomocy de minimis w ramach ulgi podatkowej przyjmuje się wartość funduszy podstawowych, określonych zgodnie z art. 127 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.), na koniec danego roku podatkowego oraz średnią arytmetyczną średnich ważonych stóp rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na czterech ostatnich przetargach, które odbyły się do końca roku, którego dotyczy należny podatek dochodowy od osób prawnych."Treść powyższych norm wskazuje, iż prawo do ulgi de minimis mają banki, spełniające określone tymi normami warunki (w tym fundusze własne poniżej 1.000.000 euro), natomiast wysokość ulgi jest uzależniona od dwóch czynników:

- wysokości funduszy podstawowych,
- rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych.

Iloczyn tych dwóch wielkości wyznacza kwotę, jaką podatnik może odliczyć od należnego podatku dochodowego od osób prawnych - przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty należnego podatku.
W świetle powyższych unormowań, w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, maksymalna wielkość odliczenia od podatku dochodowego od osób prawnych za 2005 r., jaką Bank może zastosować w ramach pomocy de minimis, stanowi kwotę 145.283,93 zł.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznał za prawidłowe stanowisko Banku przedstawione we wniosku i postanowił, jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj