Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423-16/06/59385
z 21 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423-16/06/59385
Data
2006.07.21



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
reprezentacja
wizytówka


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem czy Spółka wykonanie imiennych wizytówek firmowych należy zaliczyć do pozostałych kosztów jako zużycie materiałów czy do kosztów reprezentacji i reklamy niepublicznej?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.) w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, na wniosek Strony z dnia 26.05.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.05.2006 r.) dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza,że stanowisko przedstawione w zapytaniu jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem czy wykonanie imiennych wizytówek firmowych należy zaliczyć do pozostałych kosztów jako zużycie materiałów czy do kosztów reprezentacji i reklamy niepublicznej. Wizytówki zawierają logo firmy, dane adresowe przedsiębiorstwa, dane personalne pracownika, zajmowane stanowisko oraz kontakt (nr telefonu, e-mail). Zdaniem Spółki zużycie wizytówek firmowych jest zużyciem materiałów a nie kosztem reprezentacji i reklamy.

Odnosząc się do zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób pranych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). natomiast w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy nie uważa się za koszt uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
W związku z brakiem definicji w przepisach podatkowych pojęć "reprezentacja" i "reklama" przyjąć należy wykładnię gramatyczną. I tak za "reklamę" uważa się "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś" zaś pojęcie "reprezentacja" oznacza "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną" (Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 1981 r.).
Wizytówki co do zasady mają charakter informacyjny i zawierają dane niezbędne do ewentualnego nawiązania kontaktu w celach handlowych. W opisanym przypadku zawierają logo firmy i informują o danych adresowych przedsiębiorstwa, danych personalnych pracownika, jego stanowisku oraz formach kontaktu w postaci numeru telefonu i poczty elektronicznej. Zatem sama wizytówka nie zawiera elementów zachęcających do kupna lub też wartościujących towary, nie stanowi również o okazałości czy wytworności w działalności Spółki. Samo umieszczenie na wizytówkach logo firmy zdaniem Naczelnika tut. Organu nie zmienia charakteru jaki spełnia wizytówka, tj. nośnika informacji ułatwiającego kontakt z przedstawicielami Spółki. Oznacza to, iż wydatki poniesione przez Spółkę na wykonanie przedmiotowych wizytówek są wydatkiem związanym z bieżącym funkcjonowaniem jednostki, który może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w wysokości faktycznie poniesionej na podstawie w/w art. 15 ust. 1 w/w ustawy.
Wobec powyższego, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

- zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę;
- stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj