Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sopocie
PDOP/423-6/06
z 7 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDOP/423-6/06
Data
2006.06.07



Autor
Urząd Skarbowy w Sopocie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
oferta
przychód
rabaty
reklama


Pytanie podatnika
Czy w przypadku udzielenia rabatów do wysokości 99% wartości świadczenia w odniesieniu do reklam umieszczanych np. w ofercie "last minute", należy doliczyć do przychodu opodatkowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pdop, wartość cennikową danego modułu, czy też wartość po obniżeniu o udzielony rabat?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu wniosku spółki z o.o. z siedzibą w Sopocie z dnia 27.03.2006 r. uzupełnione pismem z dnia 21.04.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie:

Czy w przypadku udzielenia rabatów do wysokości 99% wartości świadczenia w odniesieniu do reklam umieszczanych np. w ofercie "last minute", należy doliczyć do przychodu opodatkowanego, zgodnie z art. 12.1 ustawy o pdop, wartość cennikową danego modułu, czy też wartość po obniżeniu o udzielony rabat?

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie:

Spółka z o.o. jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi pełną rachunkowość.

Działalność podstawowa jaką do tej pory prowadziła podlegała na świadczeniu usług reklamowych (PKD 7440Z) oraz marketingowych na terenie kraju. Od 03 kwietnia 2006 r. rozpoczęła dodatkową działalność wydawniczą (PKWiU 22.13.10-00.21) tytuł, który jest wydawany przez Spółkę nabyto na podstawie faktury VAT w dniu 29.09.2005 r. Pełne prawa do tytułu, zgodnie z postanowieniami umowy spisanej w formie aktu notarialnego z dnia 23.09.2005 r. Spółka otrzymała w dniu 3 kwietnia 2006 r.

Pierwszy numer gazety wydawany przez Spółkę (14 z 2006 roku) ukazał się 03 kwietnia 2006 r. Czasopismo jest tygodnikiem o zasięgu ogólnopolskim zarejestrowanym w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych pod numerem ISSN 0860-7613.

Pismo poświęcone jest tematyce finansowej, bankowej, ubezpieczeniowej i samorządowej. Zawiera aktualne informacje o innowacjach, najnowszych usługach, technologiach a także ludziach i wydarzeniach oraz komentarze znanych ekonomistów i menedżerów. Prezentuje również analizy ekonomiczne dotyczące światowej i polskiej gospodarki. Nie zalicza się jednak do grupy pism specjalistycznych. Planowany nakład - 8 000 egzemplarzy tygodniowo. Zakładana powierzchnia reklamowa nie przekroczy 67 %.

Tygodniowy cykl realizowanej działalności wydawniczej przedstawia się następująco:

  1. wydawnictwo przekazuje zlecenie wydruku do drukarni (podmiot obcy) z terenu Polski,
  2. zgodnie z dyspozycją Wydawcy (tzw. nadziałem) drukarnia rozdysponowuje nakład, w taki sposób, że:
  • część egzemplarzy trafia do poszczególnych firm kolporterskich, z którymi Wydawnictwo zawarło umowy o dostawę prasy;
  • część nakładu zostanie przekazana do wskazanego urzędu pocztowego w celu rozesłania egzemplarzy gazety do poszczególnych prenumeratorów redakcyjnych;
  • każdorazowo część egzemplarzy w ilości ok. 150 szt. będzie trafiała do Wydawnictwa w celach archiwalnych, jako obowiązkowe egzemplarze biblioteczne, dowodowe dla reklamodawców lub przekazywane na cele reprezentacji i reklamy.

Sposoby rozliczania sprzedaży związanej z działalnością wydawniczą:

  • przewiduje się trzy rodzaje rozliczeń:
  1. sprzedaż powierzchni reklamowej w Gazecie,
  2. sprzedaż gazet do firm kolporterskich,
  3. sprzedaż prenumeraty redakcyjnej.

Wszelkie rozliczenia związane z powyższymi rodzajami sprzedaży będą prowadzone wyłącznie za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego dla potrzeb działalności wydawniczej Spółki. Dostawa do prenumeratorów redakcyjnych będzie dokonywana wyłącznie drogą pocztową. Wydawnictwo nie będzie prowadziło sprzedaży bezpośredniej opłacanej gotówkowo.

Przewiduje się:

  1. możliwość otrzymywana przedpłat (zaliczek):
    - z tytułu umieszczania reklam w Gazecie;
    - z tytułu wykupu prenumeraty redakcyjnej;
  2. rozliczanie faktycznej sprzedaży po wykonaniu usługi (reklama w Gazecie) lub dostawy towarów (sprzedaż gazety):
    - w odniesieniu do sprzedaży powierzchni reklamowej - data sprzedaży, zgodnie z umową, jako data emisji lub miesiąc emisji (w przypadku cyklu reklam, w kilku numerach)
    - w odniesieniu do sprzedaży gazet do firm kolporterskich przewiduje się dwie kategorie umów:
    1. rozliczanie sprzedaży po otrzymaniu protokołu - w terminie przewidzianym w umowie, zostaniezafakturowana ilość faktycznie sprzedanych egzemplarzy
    2. rozliczanie sprzedaży po wydaniu gazety - tygodniowo lub miesięcznie, zostanie wystawiona faktura sprzedaży, a po rozliczeniu protokołem sprzedaży w terminie przewidzianym w umowie, Wydawca wystawi fakturę korygującą na faktyczną ilość sprzedanych egzemplarzy.Umowy z kolporterami przewidują każdorazowo, iż niesprzedane egzemplarze (tzw. zwroty), nieodebrane przez Wydawcę w określonym umową terminem, stają się własnością dystrybutora. Nieodebranie zwrotów w terminie uprawnia dystrybutora do przekazania ich na makulaturę. Umowa określa również, iż kwota uzyskana ze sprzedaży makulatury jest przychodem dystrybutora.
  3. przekazywanie egzemplarzy nieodpłatnie jako:
    - część nakładu rozdanego wśród studentów dowolnych uczelni;
    - wyłożona w miejscu ogólnodostępnym część nakładu np. w holu biurowca, gdzie znajduje się siedziba Wydawcy lub też w poszczególnych punktach (oddziałach) podmiotów na terenie całej Polski;
    - rozsyłane imienne, do potencjalnych przyszłych klientów, egzemplarzy reklamowych w celu zapoznania się z zawartością i tematyką pisma przed ewentualnym zakupem prenumeraty;
    - darmowa prenumerata przyznawana wybranym kontrahentom w celach utrzymania dobrej współpracy i zachęcenia do zamówienia większej ilości gazet lub prenumerat stałych.
  4. umieszczanie reklam przed zamknięciem numeru gazety, o obniżonej cenie cennikowej o rabat do 99 %, w przypadkach dysponowania wolną powierzchnią reklamową, w celu zapełnienia numeru; lub też umieszczanie reklam darmowych o treści charytatywnej na rzecz podmiotów wpisanych na listę pożytku publicznego lub organizacji religijnych;
  5. umowy barterowe o wzajemne świadczenie usług polegający z naszej strony na udostępnianiu powierzchni reklamowej w Gazecie w zamian za usługi reklamowe w portalach internetowych oraz innego typu usługi świadczone na naszą korzyść, o wartościach ekwiwalentnych po zastosowaniu wzajemnych (różnych procentowo lub takich samych) rabatów z tytułu stałej współpracy (do 99 %)
    - zgodnie z warunkami umowy lub innymi dokumentami opisującymi podstawę udzielenia rabatu.

Nabywcami gazet będą dowolne podmioty, jak również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Według Spółki - Przychodem opodatkowanym dla Wydawcy jest przychód wynikający z faktury sprzedaży danej usługi reklamowej ustalony już po odjęciu udzielonych rabatów.

Stanowisko Naczelnika:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Ustęp 3 tego artykułu stanowi, iż za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu.

Rabat stanowi zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie (według Słownika języka polskiego PWN, W-wa 1996). W praktyce handlowej w ostatnich latach rabat upowszechnił się również w rachunkach z tytułu dostaw i usług. Zamiennie rabat jest określany jako bonifikata lub upust. W rezultacie rabat (bonifikata, opust) jest obniżeniem przez sprzedawcę ceny sprzedaży, przyznawanym nabywcom towarów. Jako opust z ceny jest realizowany najczęściej przy zakupach hurtowych, tj. przy ilościach nabywanych przez kontrahentów towarów. W niniejszym postanowieniu uwzględnia się tylko te rabaty (bonifikaty, opusty), które powodują powstanie obowiązku podatkowego, a zatem dotyczące zakupów uprzednio udokumentowanych fakturami VAT, tj. wymienione w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (jt. Dz. U. Nr 54, poz.535 z póżn. zm.).

Tak więc, przychodem spółki ze sprzedaży towarów są "otrzymane pieniądze" albo należne przychody, których wielkość ustala się na podstawie kwoty należnej od klienta, a więc kwoty uwzględniającej udzielony opust.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przychodem opodatkowanym dla spółki jest przychód wynikający z faktury sprzedaży danej usługi reklamowej ustalony już po odjęciu udzielonych rabatów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj