Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sopocie
PDOP/423-6/06
z 7 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDOP/423-6/06
Data
2006.06.07
Autor
Urząd Skarbowy w Sopocie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
oferta
przychód
rabaty
reklama
Pytanie podatnika
Czy w przypadku udzielenia rabatów do wysokości 99% wartości świadczenia w odniesieniu do reklam umieszczanych np. w ofercie "last minute", należy doliczyć do przychodu opodatkowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pdop, wartość cennikową danego modułu, czy też wartość po obniżeniu o udzielony rabat?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu wniosku spółki z o.o. z siedzibą w Sopocie z dnia 27.03.2006 r. uzupełnione pismem z dnia 21.04.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: Czy w przypadku udzielenia rabatów do wysokości 99% wartości świadczenia w odniesieniu do reklam umieszczanych np. w ofercie "last minute", należy doliczyć do przychodu opodatkowanego, zgodnie z art. 12.1 ustawy o pdop, wartość cennikową danego modułu, czy też wartość po obniżeniu o udzielony rabat? stwierdzam, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Uzasadnienie: Spółka z o.o. jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi pełną rachunkowość. Działalność podstawowa jaką do tej pory prowadziła podlegała na świadczeniu usług reklamowych (PKD 7440Z) oraz marketingowych na terenie kraju. Od 03 kwietnia 2006 r. rozpoczęła dodatkową działalność wydawniczą (PKWiU 22.13.10-00.21) tytuł, który jest wydawany przez Spółkę nabyto na podstawie faktury VAT w dniu 29.09.2005 r. Pełne prawa do tytułu, zgodnie z postanowieniami umowy spisanej w formie aktu notarialnego z dnia 23.09.2005 r. Spółka otrzymała w dniu 3 kwietnia 2006 r. Pierwszy numer gazety wydawany przez Spółkę (14 z 2006 roku) ukazał się 03 kwietnia 2006 r. Czasopismo jest tygodnikiem o zasięgu ogólnopolskim zarejestrowanym w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych pod numerem ISSN 0860-7613. Pismo poświęcone jest tematyce finansowej, bankowej, ubezpieczeniowej i samorządowej. Zawiera aktualne informacje o innowacjach, najnowszych usługach, technologiach a także ludziach i wydarzeniach oraz komentarze znanych ekonomistów i menedżerów. Prezentuje również analizy ekonomiczne dotyczące światowej i polskiej gospodarki. Nie zalicza się jednak do grupy pism specjalistycznych. Planowany nakład - 8 000 egzemplarzy tygodniowo. Zakładana powierzchnia reklamowa nie przekroczy 67 %. Tygodniowy cykl realizowanej działalności wydawniczej przedstawia się następująco:
Sposoby rozliczania sprzedaży związanej z działalnością wydawniczą:
Wszelkie rozliczenia związane z powyższymi rodzajami sprzedaży będą prowadzone wyłącznie za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego dla potrzeb działalności wydawniczej Spółki. Dostawa do prenumeratorów redakcyjnych będzie dokonywana wyłącznie drogą pocztową. Wydawnictwo nie będzie prowadziło sprzedaży bezpośredniej opłacanej gotówkowo. Przewiduje się:
Nabywcami gazet będą dowolne podmioty, jak również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej. Według Spółki - Przychodem opodatkowanym dla Wydawcy jest przychód wynikający z faktury sprzedaży danej usługi reklamowej ustalony już po odjęciu udzielonych rabatów. Stanowisko Naczelnika: Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Ustęp 3 tego artykułu stanowi, iż za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu. Rabat stanowi zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie (według Słownika języka polskiego PWN, W-wa 1996). W praktyce handlowej w ostatnich latach rabat upowszechnił się również w rachunkach z tytułu dostaw i usług. Zamiennie rabat jest określany jako bonifikata lub upust. W rezultacie rabat (bonifikata, opust) jest obniżeniem przez sprzedawcę ceny sprzedaży, przyznawanym nabywcom towarów. Jako opust z ceny jest realizowany najczęściej przy zakupach hurtowych, tj. przy ilościach nabywanych przez kontrahentów towarów. W niniejszym postanowieniu uwzględnia się tylko te rabaty (bonifikaty, opusty), które powodują powstanie obowiązku podatkowego, a zatem dotyczące zakupów uprzednio udokumentowanych fakturami VAT, tj. wymienione w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (jt. Dz. U. Nr 54, poz.535 z póżn. zm.). Tak więc, przychodem spółki ze sprzedaży towarów są "otrzymane pieniądze" albo należne przychody, których wielkość ustala się na podstawie kwoty należnej od klienta, a więc kwoty uwzględniającej udzielony opust. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przychodem opodatkowanym dla spółki jest przychód wynikający z faktury sprzedaży danej usługi reklamowej ustalony już po odjęciu udzielonych rabatów. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.