Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
DO/443-28/06
z 22 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DO/443-28/06
Data
2006.11.22



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
nabycie wewnątrzwspólnotowe
odzież
rzeczowy majątek ruchomy
świadczenie usług
uszlachetnianie


Pytanie podatnika
Czy dostawy od dostawców unijnych surowców, zakupionych przez klienta z USA (będących jego własnością), przetwarzanych a następnie eksportowanych, stanowią dla podmiotu dokonującego ich przetworzenia wewnątrzwspólnotowe nabycie i czy winno być ono uwzględnione w deklaracjach VAT-7 i VAT-UE?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.09.2006 r. (data wpływu: 22.09.2006 r.) wraz z jego uzupełnieniem z dnia 20.11.2006 r. (data wpływu:21.11.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem złożonym w tut. Organie w dniu 22.09.2006 r., uzupełnionym pismem z dnia 20.11.2006 r. Spółdzielnia zwróciła się o udzielenie interpretacji, w odniesieniu do następującego stanu faktycznego.

Spółdzielnia w latach 2004-2006 produkowała wyroby odzieżowe dla firmy z USA, z surowca dostarczonego przez klienta, będącego jego własnością. Klient ten dokonywał zakupów surowca w różnych krajach świata, w tym w krajach UE i przysyłał do Spółdzielni do przerobu. Jak wynika z pisma uzupełniającego z dnia 20.11.2006 r. klient amerykański z chwilą zakupu surowców stawał się ich właścicielem, a na dokumentach nie posługiwał się unijnym numerem NIP.
Po przetworzeniu surowce te w postaci wyrobów gotowych (odzieży) zostały wyeksportowane do USA.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego sformułowano następujące pytanie wymagające interpretacji tut. Organu podatkowego:

czy dostawy tych surowców od dostawców unijnych stanowią dla Spółdzielni wewnątrzwspólnotowe nabycie i czy uwzględniane winno być w deklaracjach VAT-7 i VAT-UE?

Zdaniem Spółdzielni opisane wyżej dostawy spełniają wymogi definicji nabycia wewnątrzwspólnotowego i powinny być uwzględniane w w/w deklaracjach.

W oparciu o dokonaną analizę stanu prawnego w przedmiotowym zakresie, tut. Organ zauważa:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1, 3, 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a także import towarów i wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1) nabywcą towarów jest:
a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowaw lit. az zastrzeżeniem art. 10;
2) dokonującym dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W myśl cytowanych wyżej przepisów, w opisanej sytuacji, tj. w przypadku wysyłania przez kontrahenta amerykańskiego we własnym imieniu surowców będących jego własnością - nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez Spółdzielnię.
Nie wystąpi także, w przypadku Spółdzielni, import towarów, gdyż stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż Spółdzielnia w ramach zawartej umowy wykonuje świadczenie o charakterze usługi zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy.
Zważyć należy, iż sposób opodatkowania na terytorium kraju czynności usług uzależniony jest od zidentyfikowania miejsca ich świadczenia wg reguł rozdziału 3 ustawy.
W przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym (rozumianych jako naprawa rzeczy ruchomych, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z rzeczami ruchomymi, instalacja, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie i uszlachetnianie), zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy - miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Jednak z racji, iż jak wynika z treści pisma uzupełniającego z dnia 21.11.2006 r. kontrahent amerykański nie podał Spółdzielni numeru, pod którym byłby zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju – brak podstaw do przeniesienia miejsca opodatkowania świadczonych prze Spółdzielnię usług na terytorium państwa członkowskiego stosownie do reguł art. 28 ust. 7 ustawy.

Podkreśla się, iż w przypadku usług na rzeczowym majątku ruchomym, dla których miejsce świadczenia reguluje art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d, stawka podatku wynosi 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Należy jednak zauważyć, iż do opisanego stanu faktycznego może mieć zastosowanie regulacja zawarta w art. 83 ust. 1 pkt 24, zgodnie z którym stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów.

Zgodnie ust. 9-11 w/w przepisu, w brzmieniu obowiązującym od 1.06.2005 r., przez usługi, o których mowa w ust. 1 pkt 24, rozumie się również usługi polegające na przerobie, uszlachetnianiu lub przetworzeniu, świadczone na zlecenie podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, w przypadku gdy:
1) wykonywane przez podatnika usługi dotyczą towarów nabytych lub zaimportowanych w tym celu na terytorium Wspólnoty,
2) podatnik posiada dowód, że należność za usługę została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju,
3) podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, którego usługa dotyczy.

Przepis ust. 9 stosuje się pod warunkiem, że podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, nie później jednak niż 40-go dnia, licząc od daty wykonania usługi; otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego w złożonej deklaracji podatkowe, w której wykazano usługę.

Jeżeli towar, który powstał w wyniku czynności, o których mowa w ust. 9, został zbyty na terytorium kraju, podatnicy, którzy dokonali tych czynności, są obowiązani do zapłacenia podatku wg stawki właściwej dla dostawy tego towaru, przy czym podatek ustala się od wartości towaru obliczonej na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.

W związku z powyższym otrzymanie surowców przez Spółdzielnię celem wykonania usług na ruchomym majątku nie powinno być wykazywane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w deklaracji VAT-7 i VAT-UE.

W świetle przedstawionych okoliczności Naczelnik tut. Organu stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

1. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
2. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie:

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Tarnowie, za pośrednictwem tut. Organu, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj