Interpretacja Urzędu Skarbowego we Włocławku
PDG/415-23/06
z 10 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDG/415-23/06
Data
2006.08.10


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy we Włocławku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
pomoc bezzwrotna
program pomocowy
środki pomocowe
zobowiązanie cywilnoprawne
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
W sprawie zaliczenia w koszty uzyskania przychodu zakupów dokonanych w związku z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej tj.: meble, sprzęt komputerowy i towary handlowe, których zakup został sfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.


Postanowienie

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.06.2006 r., w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku

postanawia

stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 20.06.2006 r. (uzupełnione w dn. 18.07.2006 r.) wpłynęło do tut. Urzędu zapytanie Pani ... zamieszkałej we ... w sprawie zaliczenia w koszty uzyskania przychodu zakupów dokonanych w związku z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej tj.: meble, sprzęt komputerowy i towary handlowe, których zakup został sfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w maju 2006 r. otrzymała Pani dotację z Europejskiego Funduszu Społecznego na zakup towarów handlowych oraz mebli i sprzętu komputerowego mającego służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z dokonanymi zakupami wystawiono na Pani nazwisko faktury VAT i rachunki.

Pani zdaniem dochody uzyskane ze sprzedaży towarów handlowych sfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej stanowią dochód do opodatkowania a zakup wyposażenia sklepu i towarów handlowych stanowi koszt uzyskania przychodu.

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku udziela interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w wyżej opisanej sprawie.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14,poz.176 ze zm.) w obecnym brzmieniu, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych jeżeli dochody te spełniają łącznie kryteria:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że omawiane zwolnienie podatkowe adresowane jest do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego ze środków pomocowych.

Dlatego warunkiem skorzystania z powyższego zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych przez podatnika realizującego program ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy jest to, aby wypłacone wynagrodzenie pochodziło ze środków pomocowych, a program był bezpośrednio realizowany przez tę osobę.

W przedstawionym stanie faktycznym uczestniczy Pani jako przedsiębiorca w projekcie finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest wsparcie przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą. Należy zatem uznać, iż uzyskując wsparcie finansowe, przedsiębiorca bezpośrednio realizuje cel programu. W konsekwencji, w świetle cyt. wyżej przepisów środki finansowe, które uzyskuje Pani w ramach w/w projektu korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób fizycznych. W odniesieniu do środków finansowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego podstawę zwolnienia stanowi przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wydatki sfinansowane przez Panią ze środków uzyskanych z bezzwrotnej pomocy unijnej, objętych omawianymi zwolnieniami, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu cyt: "nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122". W rezultacie przedmiotowych przychodów i wydatków nie uwzględnia się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, deklaracjach podatku dochodowego od osób fizycznych, ani też w rocznym zeznaniu podatkowym.

Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, iż dochody Pani osiągnięte ze środków uzyskanych z bezzwrotnej pomocy unijnej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych natomiast wydatki sfinansowane przez Panią ze środków uzyskanych z bezzwrotnej pomocy unijnej, objętych omawianymi zwolnieniami, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku nie podziela Pani stanowiska w sprawie.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania przedmiotowego postanowienia.

Ponadto informuję, że w świetle art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże ona natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pouczenie:

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, składane za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włocławku.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj