Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-57/12/ES
z 13 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-57/12/ES
Data
2012.04.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura korygująca
faktura VAT
faktura zbiorcza
premia pieniężna
rabaty


Istota interpretacji
Sposób dokumentowania udzielonych upustów/rabatów za pomocą faktury korygującej.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2012r. (data wpływu 16 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania udzielonych upustów/rabatów za pomocą faktury korygującej – jest:

  • prawidłowe – w przypadku gdy rabat będzie dotyczyć wszystkich dostaw towarów dla jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym,
  • nieprawidłowe – w przypadku jeśli rabat będzie dotyczyć wybranych towarów lub grup towarów, tj. nie wszystkich dostaw towarów dla jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania udzielonych upustów/rabatów za pomocą faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) jest producentem wyrobów ze stali. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą sprzedaje kontrahentom krajowym oraz zagranicznym różnego rodzaju wyroby stalowe (np. pręty, walcówka, siatki, kęsy). W celu zachęcenia klientów do kupowania produktów, Spółka zamierza zawierać z kontrahentami umowy, na podstawie których udzielane będą upusty/rabaty cenowe (ilościowe, procentowe) na wybrane rodzaje/ grupy towarów. Podstawą ich przyznawania będzie osiągnięcie określonego pułapu zakupów dla danego rodzaju produktu, grupy produktów lub wszystkich zakupów wskazanych w umowie w danym okresie rozliczeniowym – rok, kwartał lub inny oznaczony przez strony okres czasu.

Udzielone upusty/rabaty cenowe będą rozliczane na podstawie zbiorczej faktury korygującej wystawionej po upływie okresu rozliczeniowego, który wynika z umowy. Zbiorcza faktura korygująca wystawiana danemu kontrahentowi, dotyczyć będzie wszystkich dostaw wyrobów danego gatunku/rodzaju, objętych upustem w danym okresie rozliczeniowym np. zakup prętów w danym kwartale/roku.

Wystawiana przez Spółkę zbiorcza faktura korygująca będzie zawierała: kolejny numer (faktura korygująca nr...), datę wystawienia zbiorczej faktury korygującej, dane nabywcy i sprzedawcy wraz z adresem i numerem NIP, kwotę i rodzaj udzielonego rabatu, kwotę zmniejszenia podatku należnego z podziałem na poszczególne stawki VAT, okres do którego odnosi się rabat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka w związku z udzielonymi upustami/rabatami cenowymi prawidłowo wystawi zbiorczą fakturę korygującą odnoszącą się do wybranych pozycji wskazanych na fakturach sprzedaży podlegających upustowi cenowemu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka prawidłowo wystawi zbiorczą fakturę korygującą, która będzie się odnosiła do wszystkich dostaw konkretnego wyrobu/grupy wyrobów objętych upustem cenowym. Jednocześnie Spółka uważa, iż wskazane w stanie faktycznym elementy zbiorczej faktury korygującej są wystarczające dla dokumentowania takich transakcji.

W przepisach podatkowych kwestię wystawiania zbiorczych faktur korygujących reguluje § 13 ust. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie faktur. Co prawda ustawodawca wprost nie posługuje się pojęciem zbiorczych faktur korygujących jednakże takie pojęcie funkcjonuje w praktyce. Pod pojęciem tym Spółka rozumie fakturę korygującą, która odnosi się do więcej niż jednej faktury korygowanej. Niewątpliwie rozporządzenie w sprawie faktur dopuszcza możliwość wystawiania tak rozumianych zbiorczych faktur korygujących, o ile zawierają one obowiązkowe elementy określone w przepisach tego rozporządzenia. Przepisy różnicują jedynie zakres danych na fakturze korygującej, w zależności od tego, czy dokumentuje ona rabat udzielany do wszystkich dostaw towarów (świadczenia usług) na rzecz danego kontrahenta w danym okresie, czy nie. Zgodnie z ich treścią, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast ust. 3 § 13 rozporządzenia w sprawie faktur odnosi się do sytuacji, kiedy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Wówczas faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2,
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W powyższych regulacjach określono minimalny i niezbędny zakres informacji, jaki powinien się znaleźć na fakturze korygującej dotyczącej kilku lub wszystkich faktur wystawionych w okresie rozliczeniowym. Oznacza to, że tych informacji może być więcej. Przepisy rozporządzenia w sprawie faktur nie zabraniają uwzględniania w treści wystawianych faktur korygujących dodatkowych informacji, które nie zostały wymienione w cytowanych przepisach, lecz uwzględnienie takich dodatkowych elementów jest prawem, nie obowiązkiem podatnika.

W szczególności w obowiązujących przepisach nie wprowadzono obowiązku odwoływania się do poszczególnych faktur sprzedaży, czyli załączanie tzw. specyfikacji do faktury korygującej. W ocenie Spółki od 1 stycznia 2011r. taki obowiązek nie istnieje.

Zatem jeśli faktura korygująca zawiera wyłącznie obowiązkowe elementy wprost wymienione w rozporządzeniu w sprawie, należy ją uznać za prawidłową.

Zbiorcze faktury korygujące wystawiane przez Spółkę będą zawierały:

  • kolejny numer (faktura korygująca nr….),
  • datę wystawienia zbiorczej faktury korygującej,
  • dane nabywcy i sprzedawcy wraz z adresem i numerem NIP,
  • kwotę i rodzaj udzielonego rabatu,
  • kwotę zmniejszenia podatku należnego z podziałem na poszczególne stawki VAT,
  • okres do którego odnosi się rabat.

Porównując zakres elementów, jakie byłyby uwzględnione w zbiorczych fakturach korygujących Spółki, z obowiązkowymi elementami faktury korygującej określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie faktur, należy stwierdzić, że format tych faktur w pełni odzwierciedlałby wymagania wynikające z tego rozporządzenia.

Przede wszystkim rozporządzenie w sprawie faktur nie daje podstaw do wywodzenia z niego obowiązku, aby w treści faktury korygującej podawane były dane pierwotne uwzględnione w poszczególnych fakturach korygowanych (tj. kwota netto, VAT, kwota brutto) oraz odpowiadające im dane ostateczne po korekcie. Jeśli chodzi o dane liczbowe dotyczące korekty, ww. przepis wymaga jedynie podania kwoty udzielonego rabatu oraz kwoty zmniejszenia podatku należnego. Nie ma jednocześnie potrzeby odnoszenia się do konkretnej pozycji (linii) na fakturze sprzedaży. W przypadku, gdy podanie tych informacji jest z punktu widzenia prawodawcy niezbędne (faktury korygujące pomyłki, o których mowa w § 14 ust. 3 rozporządzenia), warunek podania kwot przed i po korekcie został wprost sformułowany.

W związku z powyższym należy uznać, że wskazany w opisie stan jaki będzie stosować Spółka w wystawianych zbiorczych fakturach korygujących dokumentujących rabaty/upusty cenowe, jest w pełni zgodny z przepisami rozporządzenia w sprawie faktur.

Zatem Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości stanowiska wskazanego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w przypadku gdy rabat będzie dotyczyć wszystkich dostaw towarów dla jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym,
  • nieprawidłowe – w przypadku jeśli rabat będzie dotyczyć wybranych towarów lub grup towarów, tj. nie wszystkich dostaw towarów dla jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

I tak zgodnie z § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygującą powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielony rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 4 tego rozporządzenia wynika, że jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Ponadto należy nadmienić, iż w oparciu o § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyraz „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Należy zauważyć, iż regulacje zawarta w § 13 ust. 2 i ust. 3 ww. rozporządzenia, przewidują możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych jakie taka faktura powinna zawierać.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca Spółka S.A. jest producentem wyrobów ze stali. Wnioskodawca sprzedaje swoim kontrahentom różnego rodzaju wyroby stalowe (np. pręty, walcówka, siatki, kęsy). W celu zachęcenia klientów do kupowania produktów, Spółka zamierza zawierać z kontrahentami umowy, na podstawie których udzielane będą upusty/rabaty cenowe (ilościowe, procentowe) na wybrane rodzaje/grupy towarów. Podstawą ich przyznawania będzie osiągnięcie określonego pułapu zakupów dla danego rodzaju produktu, grupy produktów lub wszystkich zakupów wskazanych w umowie w danym okresie rozliczeniowym – rok, kwartał lub inny oznaczony przez strony okres czasu.

Udzielone upusty/rabaty cenowe będą rozliczane na podstawie zbiorczej faktury korygującej wystawionej po upływie okresu rozliczeniowego, który wynika z umowy. Zbiorcza faktura korygująca wystawiana danemu kontrahentowi, dotyczyć będzie wszystkich dostaw wyrobów danego gatunku/rodzaju, objętych upustem w danym okresie rozliczeniowym np. zakup prętów w danym kwartale/roku.

Jak wskazał Wnioskodawca, wystawiana przez Spółkę zbiorcza faktura korygująca będzie zawierała: kolejny numer (faktura korygująca nr...), datę wystawienia zbiorczej faktury korygującej, dane nabywcy i sprzedawcy wraz z adresem i numerem NIP, kwotę i rodzaj udzielonego rabatu, kwotę zmniejszenia podatku należnego z podziałem na poszczególne stawki VAT, okres do którego odnosi się rabat.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przypadku gdy Wnioskodawca będzie udzielać rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, to przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób dokumentowania upustów/rabatów cenowych za pomocą zbiorczej faktury korygującej, o której mowa w § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r., będzie prawidłowy. Wskazane przez Wnioskodawcę elementy jakie znajdą się na fakturze korygującej spełnią wymogi określone tym przepisem.

Natomiast w przypadku gdy Wnioskodawca będzie udzielać rabatu w odniesieniu do danego rodzaju produktu, grupy produktów, (w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów) tj. nie wszystkich dostaw towarów dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, to przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób dokumentowania upustów/rabatów cenowych za pomocą zbiorczej faktury korygującej, o której mowa w § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r., będzie nieprawidłowy.

Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, wystawiana przez Spółkę zbiorcza faktura korygująca będzie zawierała: kolejny numer (faktura korygująca nr...), datę wystawienia zbiorczej faktury korygującej, dane nabywcy i sprzedawcy wraz z adresem i numerem NIP, kwotę i rodzaj udzielonego rabatu, kwotę zmniejszenia podatku należnego z podziałem na poszczególne stawki VAT, okres do którego odnosi się rabat, natomiast z opisanego zdarzenia przyszłego nie wynika, aby przedmiotowa faktura korygująca zawierała wymienione w pkt 2 lit a i b wskazanego przepisu: dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4 oraz nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem.

Wnioskodawca w swoim stanowisku twierdzi, że w obowiązujących przepisach nie wprowadzono obowiązku odwoływania się do poszczególnych faktur sprzedaży, czyli załączanie tzw. specyfikacji do faktury korygującej. W ocenie Wnioskodawcy od 1 stycznia 2011r. taki obowiązek nie istnieje.

Z tym stanowiskiem Wnioskodawcy nie można się zgodzić. Po pierwsze żaden przepis nigdy nie nakładał na podatnika obowiązku dołączania do faktury tzw. specyfikacji, przepisy zawsze dotyczyły wyłącznie sposobu wystawiania faktur oraz tego co ma się na nich znajdować, nigdy natomiast nie regulowały dołączania do faktur jakichkolwiek specyfikacji, więc nie można powiedzieć, że wcześniej taki obowiązek był, a teraz nie ma. Po drugie jeśli mamy do czynienia z sytuacją, o której mowa w § 13 ust. 2 rozporządzenia to niestety ustawodawca przewidział obowiązek odwołania się na fakturach korygujących do pierwotnych faktur, a to w przepisie § 13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia, który stanowi, że faktura korygująca powinna zawierać m.in. co najmniej dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
  2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem.

Z kolei § 5 ust. 1 pkt 3 i 4 wymienia:

  1. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  2. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury.


Zatem w przypadku, gdy zbiorcze faktury korygujące dotyczą jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, ale nie dotyczą wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, tj. w przypadku gdy zastosowanie znajduje § 13 ust. 2 rozporządzenia, koniecznym jest przywołanie na fakturze korygującej również danych z faktury pierwotnej w postaci numeru tej faktury korygowanej, daty jej wystawienia oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych rabatem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż Spółka prawidłowo wystawi zbiorczą fakturę korygującą, należało uznać za:

  • prawidłowe – w przypadku gdy rabat będzie dotyczyć wszystkich dostaw towarów dla jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym,
  • nieprawidłowe – w przypadku jeśli rabat będzie dotyczyć wybranych towarów lub grup towarów, tj. nie wszystkich dostaw towarów dla jednego odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj