Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-232/295/06/PK
z 29 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-232/295/06/PK
Data
2006.09.29



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
beneficjent
darowizna
działalność pożytku publicznego
odliczenie od dochodu
organizacje pożytku publicznego
status


Pytanie podatnika
Jaki dokument o statusie obdarowanego zawiera zapis pozwalający Spółce zakwalifikować jednostkę obdarowaną jako spełniającą warunek do odliczenia darowizny(organizacja pozarządowa, osoby prawne i jednostki działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego).


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 11.07.2006 r. (wpłynęło do tut. urzędu 14.07.2006 r.)

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W w/w wniosku Spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej informacji w sprawie odliczania darowizn od dochodu. W obecnym stanie prawnym aby dokonać odliczenia darowizny od dochodu obdarowana organizacja oprócz spełnienia warunku przeznaczenia na cele społecznie użyteczne otrzymanej darowizny musi być organizacją określoną co do rodzaju w przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w myśl art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy.

Są nimi:

- organizacje pozarządowe (nie będące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej i utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z wyjątkiem organizacji wymienionych w art. 3 ust. 4 ) w/w ustawy.

-osoby prawne i jednostki działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła

-stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

W celu uzyskania informacji o statusie obdarowanego Spółka prosiła o statut organizacji ale zawarte tam informacje nie mają charakteru umożliwiającego Spółce zakwalifikowanie jednostki jako spełniającej drugi, konieczny warunek poza celem społecznie użytecznym umożliwiający dokonanie odliczenia darowizny od dochodu.

Wątpliwości Spółki związane z prawidłowym sposobem odliczenia darowizn sprowadzają się do pytania jaki dokument o statusie obdarowanego zawiera zapis pozwalający Spółce zakwalifikowanie jednostki obdarowanej jako spełniającej drugi, konieczny warunek do odliczenia darowizny.

W uzupełnieniu z dnia 02.08.2006 r. Spółka dodała, iż każdorazowo przed przekazaniem określonych środków finansowych sprawdza statut organizacji bądź akt założycielski oraz podpisuje stosowne umowy darowizny, że otrzymane przez w/w instytucje środki będą wydatkowane na cele określone w ustawie o działalności pożytku publicznego. Jednak nie wszystkie instytucje, które przeznaczają otrzymane środki na cele społecznie użyteczne, spełniają status organizacji pożytku publicznego np. szkoły czy domy pomocy społecznej.

Zdaniem Spółki pomimo braku tego statusu aby skorzystać z odliczenia od dochodu w świetle powołanych przepisów należy przekazać darowiznę na rzecz podmiotu prowadzącego działalność społecznie użyteczną. Nie musi to być tylko organizacja mająca status organizacji pożytku publicznego skoro również inne instytucje wykonują zadania i przeznaczają otrzymane środki na cele społecznie użyteczne .

Dodatkowo Spółka uważa, że wystarczającym dokumentem umożliwiającym dokonanie odliczenia darowizn jest statut organizacji, nawet jeśli informacje tam zawarte, w sposób jednoznaczny nie mówią o finansowaniu danej organizacji pożytku publicznego.

Ponadto Spółka uważa, że jeżeli w statucie widnieje zapis o prowadzeniu działalności gospodarczej przez obdarowaną fundację lub stowarzyszenie, to Spółka może dokonać odliczenia darowizny od dochodu.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym zauważa co następuje:

Z przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu, darowizna musi spełniać dwie kumulatywne przesłanki. Powinna być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96, poz. 873 ze zm.), a obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych. Mogą być nimi zatem:

- organizacje pozarządowe (tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku),

- kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne,

- stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Beneficjentami przekazywanych darowizn nie muszą być jednostki posiadające status organizacji pożytku publicznego. Obowiązkiem ustawowym jest natomiast, że muszą oni prowadzić działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych. Zgodnie z art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie preferowanymi przez ustawodawcę celami, na które mogą być przekazane darowizny są m.in. nauka, edukacja, oświata i wychowanie, ratownictwo i ochrona ludności, pomoc społeczna, ochrona i promocja zdrowia.

Wymienieni przez Spółkę ewentualni obdarowani jak np. szkoła publiczna czy państwowy zakład opieki społecznej jako jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, nie należą do organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Pomimo realizacji zadań wymienionych w art. 4 tej ustawy, darowizny na rzecz tych podmiotów nie podlegają więc odliczeniu od dochodu.

Wobec czego chcąc skorzystać z odliczenia od dochodu Spółka powinna powziąć informacje czy obdarowany spełnia przesłanki powyższych przepisów zarówno ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jak również ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazują na dowody jakimi obdarowany może dokumentować, że spełnia przesłanki do uznania iż należy do organizacji wymienionych w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego. Sa to więc generalnie wszelkiego rodzaju dowody spełniające warunek art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej. W tym zakresie nie jest również wymagany status organizacji pożytku publicznego. Natomiast ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że powinny być spełnione powyżej wymienione w przepisach kumulatywne przesłanki z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jeżeli wszystkie dyspozycje powyższego przepisu zostaną spełnione nie jest istotne czy w statucie widnieje zapis o możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez obdarowaną fundację lub stowarzyszenie. Istotne jest więc, że faktycznie są to w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego przedmiotowe organizacje nie należące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku.

Należy jednak zauważyć, że zapis formalny w akcie organizacyjnym danego podmiotu o możliwości prowadzenia działalności gospodarczej świadczy, że w praktyce głównym celem działalności danego podmiotu jest osiągnięcie zysku z prowadzonej przez siebie działalności. Udowodnienie wiec, że obdarowany prowadzi działalność pożytku publicznego o której mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (a więc że nie prowadzi faktycznie działalności w celu osiągnięcia zysku mimo, że posiada taki zapis w akcie założycielskim podmiotu) obciąża darującego jako pomniejszającego swoją podstawę opodatkowania o przekazaną darowiznę.

Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 – 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (t.j. z 2004 r. Dz. U. Nr 253, poz. 2532)).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj