Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PP-1/443-49/26207/06/191/48/CzW
z 5 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/443-49/26207/06/191/48/CzW
Data
2006.04.05



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja podmiotowa
usługi naukowo-badawcze


Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:
- krajowe wieloletnie projekty badawcze/ granty/ własne, rozwojowe, promotorskie, zamawiane i specjalne?
- zagraniczne wieloletnie projekty badawcze realizowane w ramach Projektów Ramowych UE?
- zagraniczne zlecenia i umowy na wykonaie usług naukowo - badawczych/ zawarte bezpośrednio między Instytutem a Zagraniczną jednostą zlecającą?
- dotacje otrzymane przez Instytut do kosztów działalności firmy i na cele inwestycyjne?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. tekst jednolityz 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 06.12.2005 r., przekazanego do tut. organu - za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie -z Ministerstwa Finansów Departament Podatków Pośrednich (data wpływu do Urzędu- 17.02.2006 r.), uzupełnionego w dniu 07.03.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny:
Instytut w ramach prowadzonej działalności naukowo - badawczej realizuje obecnie wyłącznie projekty własne a w roku bieżącym podpisana zostanie z Ministerstwem Edukacji i Nauki umowa na realizację projektu promotorskiego mającego na celu przygotowanie rozprawy doktorskiej.
Realizacja tych projektów oparta jest na podpisanej umowie trójstronnej pomiędzy: Ministerstwem Edukacji i Nauki ("Ministerstwem"), Instytutem jako jednostką nadzorującą i odpowiedzialną za prawidłową realizację projektu ("Jednostką") oraz kierownikiem projektu.
Projekty badawcze kwalifikowane są do finansowania na podstawie wyników przeprowadzonego konkursu wniosków.
Podpisanie umowy poprzedzone jest wydaniem decyzji przez Ministra Edukacji i Nauki zatwierdzającej realizację określonego projektu naukowo -badawczego wraz z określeniem wysokości i zasad jego finansowania. Podmiot zaznacza, że w przypadku realizacji tych projektów nie występuje sprzedaż ani przekazanie wyników zrealizowanego projektu, o czym świadczą zapisy załączonej umowy (§ 11 umowy).
Ponadto, w chwili obecnej Instytut realizuje projekt naukowo-badawczy finansowany w ramach Szóstego Programu Ramowego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Działalność statutowa Instytutu (prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk biologicznych) jest finansowana z budżetu państwa poprzez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Przedmiotowa dotacja jest wykorzystywana na pokrycie kosztów realizowanych prac naukowych w tym: wynagrodzenia osobowe i bezosobowe, składki na ubezpieczenia i świadczenia obowiązkowe pracodawcy, zakup materiałów i usług niezbędnych do realizacji prac, delegacje krajowe i zagraniczne oraz prowadzenie badań terenowych, utrzymywanie budynków w których jest prowadzona działalność oraz zapewnienie szeroko rozumianej obsługi administracyjnej.

Wątpliwości Podatnika odnoszą się do kwestii, czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:
1. krajowe wieloletnie projekty badawcze/ granty /własne, rozwojowe, promotorskie, zamawiane i specjalne.
2. zagraniczne wieloletnie projekty badawcze realizowane w ramach Projektów Ramowych UE,
3. zagraniczne zlecenia i umowy na wykonanie usług naukowo - badawczych (zawarte bezpośrednio między Instytutem a Zagraniczną jednostką zlecającą)
4. dotacje otrzymane przez Instytut do kosztów działalności firmy i na cele inwestycyjne.

Zdaniem Instytutu: realizacja przedstawionych projektów naukowo-badawczych - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W przypadku realizacji tych projektów nie następuje przekazanie wyników realizowanego projektu ani sprzedaż w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena prawna stanowiska Podatnika:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i uslug podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (..).
Usługi naukowo-badawcze (PKWiU 73) do 31 grudnia 2005 r. korzystały ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.Od 1 stycznia 2006 r. usługi naukowo - badawcze zostały objęte 22% podatkiem od towarów i usług.
Niniejsza zmiana wynika z art. 27 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484)Jednocześnie, Minister Finansów wydał w dniu 29 grudnia 2005 r. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239 ), zgodnie z którym zwalnia się od podatku, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r., usługi naukowo - badawcze (PKWiU 73), które do dnia 31 grudnia 2005 r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W myśl ust. 2 niniejsze zwolnienie ma zastosowanie:
� w odniesieniu do usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005 r.,bez uwzględnienia ich zmian po tym dniu oraz
� pod warunkiem, że umowa o której mowa w pkt 1, zostanie zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2006 r.
W świetle powyższych przepisów przyjmuje się, że świadczenie usług naukowo - badawczych podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ma miejsce, gdy jest wykonywane na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, gdy istnieje podmiot będący odbiorcą (nabywcą ) tych usług.
W tej kwestii Minister Finansów w pismie PP3-81294/2006/BL/203 z dnia 10.02.2002 r. wskazał, iż: "w sytuacji natomiast gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie na rzecz zamawiającego, który jest odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo - badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług."
Jeśli natomiast z zawartych umów na wykonanie usług naukowo - badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (prace naukowo- badawcze nie są realizowane na rzecz konkretnego odbiorcy), wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym rozstrzygnięcie, czy czynności związane z prowadzeniem badań naukowych, prac rozwojowych itp. stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawyo podatku od towarów i usług może być dokonane na podstawie analizy umów dotyczących konkretnego stanu faktycznego.Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że realizacja krajowych projektów badawczych (grantów) jest finansowana z Ministerstwa Edukacji i Nauki na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161, poz. 1359).
Instytut otrzymuje ponadto środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach Szóstego Programu Ramowego na realizację konkretnego projektu badawczego a jego działalność statutowa (prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk biologicznych) jest finansowana z budżetu państwa -poprzez Ministerstwo Edukacji i Nauki- oraz w wybranym zakresie przez organ założycielski t. j. Polską Akademię Nauk.
W tym zakresie przedłożono decyzję Ministra Edukacji i Nauki nr 12/E-58/S/2006 z dnia 11.01.2006 r. w sprawie przyznania dotacji podmiotowej.Z § 50 ust.1 ww rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (..) wynika, że Jednostka badawcza, której zostały przekazane środki finansowe na realizacje projektu badawczego składa raporty roczne i raport końcowy sporządzone wg wzorów stanowiących załącznik do rozporządzenia.
Na podstawie oceny raportu końcowego z realizacji projektu badawczego dokonuje się rozliczenia umowy.
Z kolei, z zapisów przedłożonej umowy (§ 11 umowy) wynika, że prawo do przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje Jednostce.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że realizacja projektów badawczych, gdy nie występuje konkretny świadczeniobiorca, jak również uczestnictwo w badaniach naukowych i pracach rozwojowych współfinansowanych z zagranicznych środków w ramach programów Unii Europejskiej albo przyznawanych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opodatkowaniu według stawki 22% podlega sprzedaż usług naukowo-badawczych zamawianych przez podmioty krajowe, jak również ich świadczenie (na terytorium kraju) na podstawie umów zawieranych bezpośrednio z zagranicznym podmiotem zlecającym.
W świetle art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Unormowanie to jest zgodne z art. 11(A)(1)(a) VI Dyrektywy.Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny- tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia.Aby takie dofinansowanie objąć opodatkowaniem koniecznym jest stwierdzenie, że dofinansowanie to miało bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami (dotacja przedmiotowa).
Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie przekazywane podatnikowi ogólnie- na pokrycie kosztów jego działalności (dotacja podmiotowa) - nie podlega opodatkowaniu.
Z powyższego wynika, że otrzymane dotacje na działalność statutową, a także wszelkie inne dotacje, subwencje i dopłaty przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Instytutu, w tym na cele inwestycyjne mają charakter podmiotowy i jako nie związane z konkretną dostawą towarów czy świadczeniem usług - nie kreują obrotu zdefiniowanego w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika/ płatnika/ inkasenta/ następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj