Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów
1438/443/257-104/06/MB
z 13 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1438/443/257-104/06/MB
Data
2006.10.13
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
lekarz weterynarii
paszport
przemieszczanie
zwierzęta
Pytanie podatnika
Pytania dotyczy opodatkowania czynności wykonywanych przez izbę lekarsko - weterynaryjną polegających na odpłatnym wydaniu lekarzom weterynarii paszportów dla zwierząt przemieszczanych w celach niehandlowych.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 - 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek, z dnia 04.07.2006 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 17.07.2006r) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.), dotyczący czynności wykonywanych przez izbę lekarsko - weterynaryjną polegających na odpłatnym wydaniu lekarzom weterynarii paszportów dla zwierząt przemieszczanych w celach niehandlowych, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko za prawidłowe. Uzasadnienie W przedmiotowym wniosku przedstawiono pytanie, czy z opłaty w wysokości 21 zł izba lekarsko - weterynaryjna winna wydzielić podatek VAT według stawki 22% i wystawiać na tę okoliczność faktury VAT, czy też jest to opłata z której nie wydziela się podatku od towarów usług. Zdaniem wnioskodawcy z opłaty takiej nie wydziela się podatku VAT, ponieważ kwota 21 zł zarówno z definicji jak też jej przeznaczenia jest opłatą, od której nie pobiera się podatku VAT. Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów informuje. Na podstawie art. 24g ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr. 69, poz. 625 z późn. zm.) pobierane są opłaty za wydawanie paszportów dla przemieszczanych w celach niehandlowych zwierząt domowych towarzyszących podróżnych. Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie wysokości opłaty związanej z wydaniem paszportu dla przemieszczanych w celach niehandlowych zwierząt domowych towarzyszących podróżnym (Dz. U. Nr. 78, poz. 688) wysokość opłaty, o której wyżej mowa, wynosi 51 zł, z czego: #61485; 30 zł przeznaczone jest na wynagrodzenie lekarza weterynarii za wydanie paszportu; #61485; 21 zł przeznaczone jest na pokrycie kosztów. Jak wynika z treści wyżej cyt. rozporządzenia opłata za wydanie paszportu jest podzielona, przy czym część tej opłaty przeznaczona jest na pokrycie kosztów związanych bezpośrednio z paszportem (druk, przekazywanie druków okręgowym izbom lekarsko-weterynaryjnym, prowadzenie rejestru lekarzy weterynarii, przekazywanie druków paszportów lekarzom weterynarii). Według art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów usług opodatkowaniu podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (tj. Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt. 1 ustawy). Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również szczególne przypadki tych czynności enumeratywnie wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług. Przez świadczenie natomiast usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również :
W treści przepisów szczególnych art. 15 ustawodawca określa również czynności, których nie zalicza się do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 w/w ustawy jak również wskazuje podmiot, który z mocy prawa nie może być podatnikiem VAT. Do katalogu takich podmiotów, w myśl art. 15 ust. 6 ustawy zalicza się organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ustawa o podatku od towarów usług nie definiuje wprawdzie organu władzy publicznej, jednak zdaniem tut. organu podatkowego pod pojęciem tym zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, należy rozumieć organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej rządowej i samorządowej, powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, których wykonywane w określonych formach czynności uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Zaś pod pojęciem urzędu obsługującego organ władzy publicznej, w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów usług, należy rozumieć jednostkę organizacyjną spełniającą funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej, o której mowa w poprzednim zdaniu. Ponadto pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie. Biorąc pod uwagę powyższe, tut. Organ stoi na stanowisku, że izba lekarsko - weterynaryjna jest organizacją samorządu lekarzy weterynarii, który jest niezależny w wykonywaniu swych zadań i podlega tylko przepisom ustawy. Stosownie do art. 8 ustawy z dnia 21 grudnia 1990r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko - weterynaryjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr. 187, poz. 1567 z późn. zm.) izba lekarsko - weterynaryjna realizuje zadania z zakresu zadań publicznych państwa poprzez pobieranie określonej co do wysokości normą prawną opłaty, w związku z wydaniem paszportu dla przemieszczanych, w celach niehandlowych, zwierząt domowych. W związku z powyższym, należy stwierdzić iż pobranie przez Wnioskodawcę opłaty związanej z wydawaniem paszportu dla przemieszczanych w celach niehandlowych zwierząt domowych towarzyszących (w części związanych ze zwrotem kosztów) nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, gdyż czynność ta spełnia dyspozycje art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wyrażone powyżej stanowisko tutejszego organu podatkowego jest zgodne z przedstawionym we wniosku stanowiskiem Wnioskodawcy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.