Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/155/2006 PDI-415/23/2006
z 16 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/155/2006 PDI-415/23/2006
Data
2007.01.16
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Słowa kluczowe
amortyzacja
dotacja
fundusz inwestycyjny
koszty uzyskania przychodów
refundacja
środek trwały
środki pomocowe
zwolnienia podatkowe
zwrot wydatków
Pytanie podatnika
1. Czy otrzymane dotacje na zakup środka trwałego są wolne od podatku dochodowego ?
2. Czy amortyzacja naliczona od części wartości początkowej zrefundowanej dotacją nie stanowi kosztów uzyskania przychodów ? 3. Czy dotacja otrzymana na refundację kosztów poniesionych na udział w targach jest wolna od podatku dochodowego a wydatki poniesione za uczestnictwo w targach, tj. dostawa maszyn, dojazd i opłata za wykorzystany plac są kosztami uzyskania przychodów ?
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosu z dnia 16.08.2006 r. (data wpływu 23.08.2006 r.) uzupełnionego w dniu 16.10.2006 r. złożonego przez pana Pawła P. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "P." o udzielenie pisemnej interpertacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione stanowisko podatnika: Wnioskiem z dnia 16.08.2006 r. uzupełnionym w dniu 16.10.2006 r. podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego - podatku dochodowego od osób fizycznych. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. W zakresie tej działalności wystąpił o przyznanie następujących dotacji: Punkt 1 - Dotacja z Funduszu PHARE 2001, 2002, 2003 "Fundusz Dotacji Inwestycyjnych" na zakup środków trwałych, tj. maszyn niezbędnych do produkcji, które częściowo, tj. w 30 i 50% zostały zrefundowane tą dotacją;Punkt 2 - Sektorowy Program Operacyjny "Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006". Priorytet 2: Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw. Działanie 2.3: Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje. W ramach tego Funduszu została zakupiona maszyna, refundowana w 50% dotacją.Punkt 3 - Sektorowy Program Operacyjny "Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006". Priorytet 2: Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw.Działanie 2.2: Wsparcie konkurencyjności produktowej i technologicznej przedsiębiorstw.Poddziałanie 2.2.2: Wsparcie w zakresie internacjonalizacji przedsiębiorstw.W ramach w/w Funduszu podatnik otrzymał wsparcie finansowe, polegające na częściowej refundacji kosztów uczestnictwa jako wystawca w Targach PACK EXPO 2006, Ukraina Kijów i ROSUPAK 2006 Rosja Moskwa. Co do punktu 1 i 2, podatnik zadaje pytanie, czy otrzymane dotacje na zakup środka trwałego są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz czy amortyzacja naliczona od części wartości początkowej zrefundowanej dotacją nie stanowi kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 pkt 45 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w punkcie 3 wniosku podatnik zwraca się z zapytaniem, czy dotacja otrzymana na refundację kosztów poniesionych na udział w targach jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, a wydatki poniesione za uczestnictwo w targach, tj. dostawa maszyn, dojazd i opłata za wykorzystany plac są kosztami uzyskania przychodów. Zdaniem podatnika dotacje wymienione w punkcie 1 i 2, otrzymane na zakup środka trwałego są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 pkt 46 przedmiotowej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a amortyzacja od wartości zrefundowanej dotacją nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Co do punktu 3 podatnik uznał, że dotacja na pokrycie kosztów udziału w targach nie stanowi przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 pkt 46 w/w ustawy, natomiast poniesione wydatki z tytułu udziału w targach są kosztami uzyskania przychodów. W wyniku analizy informacji zawartych w złożonym wniosku, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje. 1. Ocena stanowiska podatnika, wyrażonego w punkcie 1 wniosku. Wydatki na zakup środków trwałych są to wydatki o charakterze inwestycyjnym. W zakresie zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów zastosowanie będzie miał więc art. 23 ust. 1 pkt 1 lit.b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Kosztami uzyskania przychodu są odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami art. 22a - 22o tej ustawy. W zakresie zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości środka trwałego, która została podatnikowi zwrócona, zastosowanie będzie miał przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Kosztami będą wyłącznie odpisy amortyzacyjne w części wartości początkowej pokrytej przez podatnika wydatkiem własnym, niepodlegającym zwrotowi.
2. Ocena stanowiska podatnika, wyrażonego w punkcie 2 wniosku. Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, bądź od których zaniechano poboru podatku. Pomoc jaką otrzymują beneficjenci za pomocą Sektorowych programów operacyjnych, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Nie jest więc to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy pdof. W tym przypadku więc przepis ten nie będzie miał zastosowania.Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych przeznaczona została w tym przypadku na zakup środka trwałego. Tak jak w punkcie 1 niniejszego postanowienia, zastosowanie będą miały następujące przepisy:w zakresie zaliczenia do kosztów wydatków na zakup środka trwałego art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy pdof;w zakresie zaliczenia do przychodów art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy pdof;w zakresie zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy pdof. Oznacza to, że :wydatki na zakup środka trwałego nie są kosztami uzyskania przychodów;zwrot części wydatków a zakup środka trwałego nie jest przychodem;odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona nie są kosztami uzyskania przychodu. Stanowisko podatnika wyrażone w punkcie 2 wniosku w części dotyczącej zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 46 jest nieprawidłowe. Natomiast uwzględniając fakt, że pomoc dotyczy zakupu środków trwałych to stanowisko w części dotyczącej nie uznania za koszt odpisów amortyzacyjnych od wartości środka trwałego zwróconej podatnikowi (art. 23 ust. 1 pkt 45) oraz nie zaliczenia do przychodów kwoty dotacji (art. 14 ust. 3 pkt 3a) jest prawidłowe. 3. Ocena stanowiska podatnika, wyrażonego w punkcie 3 wniosku. Podatnik otrzymał z Sektorowego Programu Operacyjnego zwrot części kosztów uczestnictwa w targach. W tym przypadku również nie będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Udzielona beneficjentowi pomoc stanowi jego przychód, stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w dacie jej otrzymania. W myśl tego przepisu, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w momencie poniesienia kosztu. Przy zastosowaniu wskazanych przepisów, skutki podatkowe dla ostatecznych odbiorców, otrzymujących dofinansowanie kosztów będą neutralne, bowiem w każdym przypadku przychody ze środków pomocowych zostaną zrównoważone wydatkami, stanowiącymi koszt podatkowy. Stanowisko podatnika wyrażone w punkcie 3 wniosku jest więc prawidłowe co do zaliczenia wydatków do kosztów, nieprawidłowe w części dotyczącej zaliczenia dotacji do przychodów. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.