Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-3/443/15/06
z 8 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-3/443/15/06
Data
2006.12.08



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
faktura wewnętrzna
import towarów
informacja podsumowująca
nabycie wewnątrzwspólnotowe


Pytanie podatnika
1.Czy Podatnik postąpił prawidłowo dokonując całkowitej odprawy zakupionego motocykla w Szwajcarii na terenie Niemiec?
2.Czy przywóz do Polski towaru uprzednio zaimportowanego ze Szwajcarii i dopuszczonego do obrotu na terenie innego państwa członkowskiego UE (w Niemczech) stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
3.Czy ustalając kwotę wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru powinien Podatnik doliczyć do ceny wynikającej z zakupu (faktura ze Szwajcarii) zapłacone na terenie Niemiec cło i podatek VAT?
4.Po jakim kursie (z którego dnia) powinien Podatnik wystawić fakturę wewnętrzną przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym?
5.Czy tak dokonane nabycie wewnątrzwspólnotowe powinien Podatnik umieszczać w informacji kwartalnej VAT-UE?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego:
- w części dotyczącej pytań nr 1,2,3 i 5 za prawidłowe,
- w części dotyczącej pytania nr 4 za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 września 2006 r. wpłynął Pana wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą jednoosobową, opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jest płatnikiem podatku VAT i wystąpił również o nadanie NIP UE. Działalność Podatnika polega na handlu różnego rodzaju motocyklami. Motocykle te zakupowane są w kraju oraz w krajach poza Unią np. Szwajcaria, jak również obecnie i w krajach Unii Europejskiej. Przywożone motocykle następnie przed rejestracją Podatnik sprzedaje jako towar handlowy.

Na zakupowane motocykle w krajach Unii Europejskiej jako towary używane Podatnik otrzymuje jako dowód zakupu Faktury VAT Marża lub faktury bez tej adnotacji. Te faktury jako niespełniające wymagań nabycia wewnątrzwspólnotowego nie dają Podatnikowi prawa do rozliczania tego nabycia jako wewnątrzwspólnotowego. Podatnik nabywa również motocykle umową kupna – sprzedaży. Nabyte w ten sposób motocykle sprzedaje w kraju fakturami VAT Marża, czyli podatek VAT nalicza tylko od osiągniętej marży.

W miesiącu lipcu Podatnik zakupił na podstawie faktury motocykl używany w Szwajcarii. Następnie na terenie Niemiec dokonał całkowitej odprawy celnej otrzymując dokument SAD. Tam również Podatnik uiścił należne cło i podatek VAT, tym samym kończąc import tego motocykla na terenie Niemiec. Po dokonaniu odprawy zakupiony motocykl został przywieziony do Polski (Lublin). Następnie w miesiącu sierpniu Podatnik dokonał sprzedaży tego motocykla.

Zapytanie Strony:
1. Czy Podatnik postąpił prawidłowo dokonując całkowitej odprawy zakupionego motocykla w Szwajcarii na terenie Niemiec?
2. Czy przywóz do Polski towaru uprzednio zaimportowanego ze Szwajcarii i dopuszczonego do obrotu na terenie innego państwa członkowskiego UE (w Niemczech) stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
3. Czy ustalając kwotę wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru powinien Podatnik doliczyć do ceny wynikającej z zakupu (faktura ze Szwajcarii) zapłacone na terenie Niemiec cło i podatek VAT?
4. Po jakim kursie (z którego dnia) powinien Podatnik wystawić fakturę wewnętrzną przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym?
5. Czy tak dokonane nabycie wewnątrzwspólnotowe powinien Podatnik umieszczać w informacji kwartalnej VAT-UE?

Zajęto stanowisko: zdaniem Strony zakupiony motocykl w Szwajcarii na podstawie faktury mógł zostać odprawiony w Niemczech. Następnie mógł przywieźć zakupiony motocykl do Polski. Wyliczając kwotę nabycia motocykla do kwoty wynikającej z faktury szwajcarskiej Podatnik doliczył zapłacone na terenie Niemiec cło, podatek VAT i opłaty Agencji Celnej. Wszystko to zostało przeliczone po kursie z dnia, kiedy motocykl został przywieziony do Niemiec i odprawiony (tak została sporządzona faktura wewnętrzna). Następnie tak sporządzona faktura wewnętrzna zostanie doliczona w podatku VAT piętnastego dnia następnego miesiąca. Również to nabycie tak wyliczone zostanie wykazane w informacji kwartalnej VAT-UE, gdzie jako sprzedawcę i nabywcę Podatnik wpisze swoją firmę. W miesiącu sierpniu Strona sprzedała przedmiotowy motocykl wystawiając fakturę fakturę VAT i naliczając 22% podatku VAT.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (teks jednolity Dz.U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Ad. 1

Art. 2 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, że przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Zatem przywóz towarów z państwa trzeciego na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - co ma miejsce w niniejszym przypadku - w rozumieniu przepisów w/w ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi importu towarów na terytorium Polski. Obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje co do zasady z chwilą objęcia towarów procedurą dopuszczenia do obrotu, a więc z chwilą dokonania odprawy celnej. Podatek od importu płacony jest w kraju, w którym dokonano dopuszczenia towaru do obrotu. Poddanie sprowadzonego towaru odprawie celnej w Niemczech skutkuje koniecznością zapłaty podatku od wartości dodanej z tytułu importu w Niemczech według obowiązującej w tym kraju stawki. Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, w przedmiotowej sprawie uznać należy, że przywiezienie do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Unii Europejskiej (w Niemczech) będzie dla Podatnika wewnątrzwspólnotowym nabyciem, co rodzi skutki w zakresie obowiązku rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Ad. 2

Zgodnie z postanowieniami Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17.05.1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz.U.UE.L.77.145.1), opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej podlega wprowadzenie na terytorium Wspólnoty towarów z państw trzecich (import towarów); miejscem importu jest państwo, na obszarze którego towary znalazły się po wprowadzeniu na terytorium Wspólnoty (art. 7 Dyrektywy). Tak więc podmiot, który wprowadził do obrotu wspólnotowego towar z obszarów trzecich automatycznie staje się zobowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, na obszarze którego towary te znalazły się po wprowadzeniu ich na terytorium Wspólnoty. Nawet jeśli podmiot nie jest zarejestrowany w tym państwie członkowskim jako podatnik podatku od wartości dodanej, to de facto występuje jako taki podatnik z uwagi na fakt wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem (importu towarów). A zatem, wprowadzając towar do obrotu wspólnotowego na obszarze Niemiec, Strona stała się podatnikiem podatku od wartości dodanej w tym państwie z tytułu importu towarów i dlatego dalsze przemieszczenie towaru na terytorium RP, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zgodnie, bowiem z art. 11. ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa m.in. zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. W związku z tym Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium RP jest zatem zobowiązany do zadeklarowania podatku należnego z zastosowaniem właściwej stawki podatku od towarów i usług w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Ad. 3

Stosownie do art. 31 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia, a jeżeli cena nabycia nie istnieje - koszt ich wytworzenia. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

W myśl ust. 2 cytowanego przepisu podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje :
1. podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku ;
2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zatem Podatnik ustalając podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, o którym mowa w art. 11 ustawy zgodnie z w/w przepisami cenę nabycia powiększa o zapłacone cło oraz o wszelkie związane z przedmiotowym nabyciem podatki inne niż polski podatek od towarów i usług.

Ad. 4

Na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)w przypadku czynności wymienionych w art.7 ust.2 i art.8 ust.2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z § 37 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

W § 37 ust. 2 w/w rozporządzenia uregulowano, że w przypadku gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony.

Na podstawie § 37 ust. 3 cytowanego rozporządzenia, w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

W myśl § 37 ust. 4 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług.

Ad. 5

Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. informacje podsumowujące składa się za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym: 1) powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, 2) powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. W przypadku Wnioskodawcy doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - a w tej sytuacji powstał obowiązek wykazania transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE.

W rozpatrywanym przypadku występuje szczególny przypadek wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, polegający na nieodpłatnym przemieszczeniu towaru z Niemiec do Polski. Oznacza to, iż Strona występuje zarówno w roli unijnego dostawcy towarów, jak i nabywcy tych towarów, stąd w informacji podsumowującej, w części D, Podatnik powinien wykazać WNT podając jako numer dostawcy towaru swój numer VAT-UE.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj