Interpretacja Urzędu Skarbowego w Gryfinie
US.DPD/35/4211/106/31/06
z 14 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.DPD/35/4211/106/31/06
Data
2006.11.14



Autor
Urząd Skarbowy w Gryfinie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
nieruchomość mieszkalna
trwały zarząd
zakład budżetowy


Pytanie podatnika
Czy wartość oddanych nieruchomości gminnych własnej jednostce organizacyjnej, tj. zakładowi budżetowemu w trwały zarząd, o którym mowa w art. 43 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryfinie - na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - dokonując interpretacji przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w oparciu o przedstawiony stan faktyczny zawarty we wniosku z dnia 18 września 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu - 25 września 2006 r.) Zakładu Gospodarki Komunalnej z siedzibą w uznaje przedstawione stanowisko za zgodne z prawem.

Wnoszący zapytanie Zakład Gospodarki Komunalnej w, zwany dalej Zakładem przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Gmina na mocy art. 43 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.), zamierza przekazać Zakładowi nieruchomości stanowiące komunalny zasób mieszkaniowy we władanie w formie trwałego zarządu. Trwały zarząd tym majątkiem ma zostać ustanowiony w celu wykonywania przez Zakład zadań określonych w statucie, tzn. w celu administrowania komunalnym zasobem mieszkaniowym. Stosownie do art. 82 ustawy o gospodarce nieruchomościami za nieruchomości oddane w trwały zarząd pobierane są opłaty roczne.

Na tle takich okoliczności faktycznych Strona formułuje stanowisko, że wartość oddanych nieruchomości gminnych własnej jednostce organizacyjnej, tj. zakładowi budżetowemu w trwały zarząd, o którym mowa w art. 43 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja ta będzie wiążąca, jeżeli przedstawiony w niej stan faktyczny się ziści i nie ulegnie zmianie stan prawny.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się kontrola skarbowa, postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Strony, uzasadnionej w sposób następujący:

  1. Zasady oddawania w trwały zarząd nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa oraz stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, regulują art. 43-50 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.)
  2. W myśl art. 43 ust. 1 tej ustawy, trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.
  3. Natomiast z art. 43 ust. 5 tej ustawy wynika, że nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa oddaje się w trwały zarząd państwowej jednostce organizacyjnej, a nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego - odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej.
  4. Jednostka organizacyjna ma prawo do korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:
  1. korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania; zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości lub oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd.

Nieruchomości oddaje się w trwały zarząd za opłatą, na czas oznaczony lub nieoznaczony, przy czym trwały zarząd ustanawia właściwy organ w drodze decyzji. Opłaty z tytułu trwałego zarządu ustala się według stawki procentowej od ceny nieruchomości.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ,,Przychodami są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe w nieodpłatny zarząd lub używanie".

Jak stanowi wyżej cytowany przepis, do przychodów podatkowych zalicza się wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Gmina zamierza przekazać Zakładowi nieruchomości stanowiące komunalny zasób mieszkaniowy. Sposób przekazania regulują przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. A mianowicie, władanie ma się odbywać w formie trwałego zarządu. Jednym z warunków władania nieruchomością będzie wnoszenie przez Zakład do Gminy opłaty rocznej. Wartość opłaty ustalana jest od wartości tej nieruchomości. Czyli, Zakład będzie mógł użytkować daną nieruchomość pod warunkiem poniesienia kosztu, jakim będzie opłata roczna. A zatem, takiego przypadku nie można rozpatrywać w kategoriach definicji nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego nabycia rzeczy. W konsekwencji, wartość środków trwałych otrzymanych przez zakład budżetowy jednostki budżetowej, jaką jest Gmina, nie może stanowić przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wartość nieruchomości jest neutralna podatkowo.

Reasumując, wartość oddanych nieruchomości gminnych własnej jednostce organizacyjnej w trwały zarząd, o którym mowa w art. 43 ustawy o gospodarce nieruchomościami nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej, "Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu".

Stosownie do art. 14 b § 2 Ordynacji podatkowej, "Interpretacja,jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji ".

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gryfinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj