Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto
ZPA/443-77/2006
z 2 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZPA/443-77/2006
Data
2007.01.02



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Nowe Miasto


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
korekta faktury
szczególny moment powstania obowiązku podatkowego


Pytanie podatnika
Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy konieczne jest w wyżej opisanej sytuacji dokonywanie korekt deklaracji VAT wskutek przesunięcia obowiązku podatkowego z tytułu wykonanych usług, z uwagi na podpisanie i otrzymanie protokołu odbioru robót po wystawieniu faktury przez podatnika oraz czy można od tego odstąpić.


Dnia 20 października 2006r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek podatnika w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) - zwanej dalej ustawa o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi budowlano-montażowe. Wykonanie usług dokumentuje fakturami, które wystawia przed otrzymaniem protokołu zdawczo-odbiorczego robót. Jeżeli wcześniej nie nastąpi zapłata to podatek należny z tytułu wykonania usług rozliczany jest w miesiącu wystawienia faktury. Po otrzymaniu protokołu Spółka dokonuje korekty wcześniej rozliczonego podatku VAT, z uwagi na przesunięcie obowiązku podatkowego.

Zdaniem podatnika, nie musi on ujmować podatku należnego w miesiącu otrzymania protokołu zdawczo-odbiorczego i jednocześnie korygować o kwotę tego podatku w deklaracji za miesiąc poprzedni, ponieważ jest to zbyt pracochłonne. Swoje stanowisko uzasadnia tym, że w wyniku przedwczesnego rozliczenia podatku należnego nie następuje uszczuplenie budżetu państwa. Twierdzi, iż organ podatkowy na podstawie przepisu art. 109 ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT pozbawiony jest możliwości zastosowania sankcji za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wobec tego stosowane przez Spółkę rozwiązania są zbyt ostrożne i niepotrzebne.

Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska podatnika zawartego w przedmiotowym wniosku i stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Od powyższej ogólnej zasady ustawodawca określił w sposób odmienny, szczególny moment powstania obowiązku podatkowego między innymi dla usług budowlanych i budowlano – montażowych.

W myśl art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych i budowlano – montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania tych usług. Przepis ten stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych – art. 19 ust. 14.

Oznacza to, że z tytułu wykonania usługi budowlano-montażowej dla powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma termin zapłaty, ale tylko wówczas, gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną na jego rzecz usługę w terminie 30 dni od dnia jej wykonania, gdyż 30 dnia obowiązek podatkowy powstanie niezależnie od tego czy zapłaty dokonano, czy nie.

Poza terminem zapłaty niezwykle istotne jest także zidentyfikowanie momentu, w którym usługi te zostały wykonane (lub można je uznać za wykonane). Powołana ustawa o VAT nie definiuje pojęcia momentu wykonania przedmiotowych usług, jak również nie precyzuje w żaden sposób jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia.

W przypadku usług budowlanych lub budowlano-montażowych określenie „wykonanie usługi” powszechnie rozumie się jako odbiór techniczny robót, potwierdzony stosownym protokołem, czyli dzień wykonania tych usług, to dzień dokonania odbioru potwierdzony podpisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego.

Ustawodawca określił również kiedy należy wystawić fakturę przy robotach budowlano-montażowych. Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. Nr 95, poz. 798 ze zm.) w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Jednakże faktury, o których mowa powyżej nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (por. § 15 ust. 2). Tym samym prawodawca dopuszcza, w ściśle określonych przypadkach na wystawienie faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Ostateczny termin wystawienia faktury, to data powstania obowiązku podatkowego, czyli 30. dzień od dnia wykonania usługi, a jeśli płatności dokonano wcześniej, wówczas będzie to dzień dokonania zapłaty. Zatem z powyższych regulacji wynika, że fakturę można wystawić najwcześniej w dniu wykonania usługi budowlanej (przy braku zapłaty).

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia i przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że Spółka nieprawidłowo wystawia faktury za roboty budowlano-montażowe, naruszając omówione przepisy § 15 ust. 1 i 2 rozporządzenia. Fakturę za wykonane roboty budowlano - montażowe Spółka winna wystawić nie później niż z dniem wystąpienia obowiązku podatkowego, tzn. najpóźniej z dniem zapłaty należności lub 30. dnia od dnia wykonania usługi, jeżeli zapłata nie nastąpiła.

Spółka może najwcześniej wystawić fakturę 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego tj. w dniu, w którym usługa została wykonana (co zostało potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym), jeśli nie dokonano żadnych płatności. Taki sposób i termin fakturowania robót budowlano-montażowych, pozwoli na przypisanie podatku należnego od danej transakcji do właściwego okresu rozliczeniowego (miesiąca, kwartału) i jego terminowe zadeklarowanie, bez konieczności dokonywania korekt deklaracji.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny i prawny orzeczono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań Nowe – Miasto informuje, że powyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dacie wydania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj