Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jaśle
PP/443/50/06
z 24 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/50/06
Data
2006.10.24



Autor
Urząd Skarbowy w Jaśle


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumentowanie
odpłatne przekazanie
odpłatność
opodatkowanie
specyfikacja
specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ)


Pytanie podatnika
Czy przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia wykonawcom jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług i w jaki sposób powinno być udokumentowane?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 35 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.08.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko uznające przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia za odpłatnością za czynność nieopodatkowaną jest nieprawidłowe.

W dniu 28.08.2006 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako podmiot odpowiedzialny za koordynację grupy Projektów pn. "Program poprawy czystości zlewni rzeki Wisłoki" w ramach których realizowane są przez Gminy, inwestycje infrastrukturalne związane z ochroną środowiska na terenie dorzecza Wisłoki, jest zobowiązany do prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych na realizację zadań inwestycyjnych przygotowując m.in. specyfikację istotnych warunków zamówienia, szczegółowo określające m.in. przedmiot i warunki realizacji zamówienia. Specyfikację udostępnia na stronach internetowych i na żądanie przekazuje wykonawcom. Zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych - zamawiający może żądać za specyfikację opłaty, która "może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania". Czynność odpłatnego przekazania oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia na etapie organizowania postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z zapisami ustawy Prawo zamówień publicznych jako czynność objęta zakresem statutowej działalności jednostki samorządu terytorialnego jest sklasyfikowana jako usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej PKWiU 75.11.11-00.20.

Sformułowano w związku z tym pytanie: Czy przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia wykonawcom jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług i w jaki sposób powinno być udokumentowane?

W ocenie Wnioskodawcy: przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia wykonawcom ubiegającym się o uzyskanie zamówienia nie jest ani odpłatną dostawą towarów, ani odpłatnym świadczenie usług w rozumieniu art. 7 i 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług i w konsekwencji nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Specyfikacja nie jest towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Jest to specyficzny zbiór dokumentów zawierający szczegółowe informacje m.in. o przedmiocie zamówienia, warunkach udziału w postępowaniu, sposobie przygotowania oferty. Stanowi ona obligatoryjny element postępowania przetargowego zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, do której stosowania Wnioskodawca jest zobowiązany. Przygotowanie i przekazanie specyfikacji nie jest celem działalności, a jedynie środkiem, narzędziem w procesie wyłonienia najkorzystniejszej oferty i wypełnieniem ustawowych obowiązków spoczywających na zamawiającym. Wydanie specyfikacji nie następuje w wyniku zawartej umowy cywilnoprawnej. Jest to jeden z wielu dokumentów, związanych nierozerwalnie z procedurami zamówień publicznych. Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług" nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych" oraz na mocy § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku "czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego , z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

Zdaniem wnioskodawcy przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia za odpłatnością nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Czynności te winny być dokumentowane notami księgowymi lub innymi dokumentami księgowymi zewnętrznymi w rozumieniu ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości.

W oparciu o wyżej opisany, przyjęty stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako nieprawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 wym. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika zaś, iż zwolnieniu od podatku podlegają czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z powyższymi unormowaniami organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy występować mogą na gruncie podatku od towarów i usług w dwojakim charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich przepisami prawa, oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych. Kryterium rozróżnienia stanowi zatem charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują zaś uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez te podmioty odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają tym samym opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są podatnikami w sferze ich aktywności cywilnoprawnej.

Odnosząc omówione regulacje na grunt analizowanej sprawy wskazać należy, iż odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje obecnie w oparciu o regulacje zawarte w art. 42 ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.): na zamawiającym ciąży obowiązek przekazania wykonawcy specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a "cena, jakiej wolno żądać za specyfikację istotnych warunków zamówienia, może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania".

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że wskazana przez jednostkę czynność mieści się w sferze cywilnoprawnych stosunków łączących oferenta z potencjalnymi wykonawcami, bowiem treść powołanego przepisu zawiera jedynie wskazówki co do ustalenia ceny za materiały, stanowiąc o braku możliwości zawarcia w tej cenie zysku; zamawiający może ustalić cenę za specyfikacje nawet na niższym poziomie, niż wynika to ze sporządzonej kalkulacji kosztów. A zatem fakt dokonywania tego rodzaju czynności nie wyklucza jednostki z kategorii podatników VAT. Czynność odpłatnego przekazania oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia - jako czynność objęta zakresem statutowej (podstawowej) działalności danej jednostki - została sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 75.11.11-00.20 - usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej. Klasyfikacja ta nie przesądza o zwolnieniu czynności odpłatnego przekazywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia od podatku od towarów, bowiem na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zał. nr 4 do ustawy - poz. 6) zwolnione od VAT są usługi objęte symbolem PKWiU ex 75, tj. usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

W związku z powyższym przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22-procentowej (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) i zgodnie z art. 106 ust. 1 jednostka jest obowiązana w tym przypadku do wystawienia faktury VAT.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj