Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
III/443-55/06/MC
z 30 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III/443-55/06/MC
Data
2006.10.30



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
dostawa towarów
eksport towarów
preferencyjna stawka amortyzacji
prowizje
stawki podatku
umowa agencyjna


Pytanie podatnika
Czy stosując art. 2 pkt 8 oraz art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT wraz z późniejszymi zmianami i podpisując w konsekwencji umowy agencyjne z dostawcami towarów na eksport, można zastosować stawkę VAT 0% dla producentów towarów i dla eksportera ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4, art. 14b §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem z dnia 14 sierpnia 2006r. (data wpływu 16 sierpnia 2006r.), uzupełnionym w dniach 30 sierpnia 2006r., 19 września 2006r. i 11 października 2006r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w Pana indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w przedmiocie możliwości zastosowania 0% stawki VAT z tytułu dostaw eksportowych - uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - "stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest Pan właścicielem firmy handlowej "L". Firma zajmuje się m.in. eksportem do Rosji towarów zakupionych przez odbiorcę w około 50 polskich fabrykach. Importerem po stronie rosyjskiej jest duży dom handlowy.

Zakres działania firmy obejmuje szeroki pakiet czynności usługowych, świadczonych na rzecz wyżej wymienionych fabryk, obejmujący:

- akwizycję polskich towarów na rynku rosyjskim;

- obsługę klientów rosyjskich poprzez prezentację wzorów oferowanych przez polskich producentów;

- organizację transportu towarów do odbiorców;

- dokonywanie czynności odpraw celnych;

- monitorowanie i realizacja płatności na rzecz polskich fabryk za wyeksportowany towar.

Do dnia 1 maja 2004r. relacje ekonomiczne pomiędzy podmiotami polskimi a firmą wnioskodawcy regulowały umowy o komisie w eksporcie. Aktualnie planowane jest podpisanie z polskimi podmiotami umów agencyjnych, regulujących podziały kompetencyjne między stronami.Do wniosku załączony został projekt umowy nazwanej umową agencyjną pomiędzy Przedsiębiorstwem X (Zleceniodawca) a Firmą "L" reprezentowaną przez Pana (Agent) oraz projekt pełnomocnictwa.

W związku z tym pyta Pan, czy stosując art.2 pkt 8 oraz art.83 ust.1 pkt 21 lit b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT wraz z późniejszymi zmianami i podpisując w konsekwencji umowy agencyjne z dostawcami towarów na eksport, można zastosować stawkę VAT 0% dla producentów towarów i dla eksportera firmy "L".

W Pana opinii spełnione są wszelkie warunki określone przez ustawę z dnia 11 marca 2004r o podatku VAT wraz z późniejszymi zmianami w sprawie stosowania stawki 0% dla eksportu towarów, tj.:

- zgodnie z art.2 pkt 8a działalność określona umową agencyjną dotyczy eksportu towarów na rzecz dostawców;

- zgodnie z art.83 ust.1 pkt 21b stawkę 0% dla eksportu stosuje się dla usług świadczonych na podstawie umowy agencyjnej, dotyczących towarów eksportowanych.

W uzupełnieniu wniosku (na wezwanie Urzędu z dnia 14 września 2006r.), w piśmie z 19 września 2006r. wyjaśnił Pan, iż w dniu 1 września 2006r. podpisał nowy kontrakt z partnerem rosyjskim, aktualizujący relacje między producentami krajowymi (dostawcami), firmą "L" - agentem, a odbiorcą zagranicznym - firmą "B" z Kaliningradu, który będzie obowiązywał od dnia 1stycznia 2007r.

Poinformował również iż zgodnie z przewidywaniami umowy agencyjne z dostawcami krajowymi zostaną podpisane w bieżącym roku z datą obowiązywania także od dnia 1 stycznia 2007r.W załączeniu przekazał Pan KONTRAKT nr ... z dnia 1 września 2006r. zawarty przez "L" (sprzedającym) a z Firmą "B" Sp. z o.o. (kupującym).

Dodatkowo - w dniu 11 października 2006r. - przekazany został uzupełniony KONTRAKT nr .... z dnia 1 września 2006r.

Odnosząc się do zaprezentowanego przez Podatnika stanowiska tutejszy Organ stwierdza co następuje.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 wyżej cytowanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 10 sierpnia 2006r. - przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniami.

Stosownie do art.41 ust.4 ustawy - w eksporcie towarów, o którym mowa w art.2 pkt 8 lit a, stawka podatku wynosi 0%, przy spełnieniu warunków określonych w ust.6 i 7.

Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art.5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z art.8 - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art.7.

Na podstawie art.83 ust.1 pkt 21 lit b ustawy- stawkę podatku w wysokości 0% - stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem, świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

W myśl art.83 ust.2 ustawy o VAT - opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust.1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W ustawie o VAT brak jest uregulowań definiujących zakres usług związanych bezpośrednio z eksportem, o których mowa w art.83 ust.1 pkt21 lit. b.

Cechy charakterystyczne umowy agencyjnej określa natomiast Kodeks Cywilny (art.758-764).

Dla oceny czy Wnioskodawca określony w umowie mianem agenta ma prawo do zastosowania stawki 0% w oparciu o regulacje art. 83 ust.1 - tutejszy Organ przeanalizował poszczególne postanowienia przygotowanej umowy agencyjnej , odnosząc je także do postanowień kontraktu Nr ... o współpracy z kontrahentem rosyjskim.

Z preambuły załączonej umowy agencyjnej wynika iż firma "L" określana jest mianem "Agenta", a kontrahent - "Zleceniodawcy".

Z zapisu § 1 wynika, że jej przedmiotem jest stałe pośredniczenie przez agenta w zawieraniu i realizacji transakcji. Na mocy § 2 umowy zakres przyznanego przedstawicielstwa obejmuje zawieranie i realizację w imieniu zleceniodawcy i na jego rzecz umów sprzedaży eksportowej i pośredniczenie przy tej sprzedaży, wyszukiwanie nabywców, marketing oraz przyjmowanie zamówień na wyroby zleceniodawcy.

Wynagrodzeniem Agenta - zgodnie z § 9 ust. 2 umowy - jest różnica pomiędzy wartością towarów określoną wg cen sprzedaży kontrahentowi zagranicznemu, a wartością tych towarów wynegocjowaną przez Agenta ze Zleceniodawcą.

Zasadę działania w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy potwierdzają także inne postanowienia przedstawionej umowy. Zleceniodawca daje Agentowi pisemne pełnomocnictwo do zawierania umów, odbierania oświadczenia woli osób trzecich za skutkiem dla Zleceniodawcy (§ 4) Agent upoważniony jest do zawarcia umowy w imieniu Zleceniodawcy z kontrahentem zagranicznym po uzyskaniu zgody Zleceniodawcy na piśmie w formie potwierdzonego przez Zleceniodawcę zamówienia eksportowego złożonego przez Agenta (§ 9 ust. 1). Agent zobowiązuje się do załatwiania w imieniu Zleceniodawcy wszelkich niezbędnych formalności związanych z wywozem towarów poza granice Unii Europejskiej (§ 11 ust. 1).

Ponadto załączony wraz z wyżej w umową projekt pełnomocnictwa zawiera również sformułowanie, potwierdzające upoważnienie dla "L" do zawierania i realizacji w imieniu firmy i na jej rzecz umów sprzedaży eksportowej i pośredniczenia przy tej sprzedaży.W związku z powyższym wyłączna analiza postanowień przedmiotowej umowy - pozwalałaby na uznanie iż jako działający w imieniu i na rzecz kontrahentów polskich świadczyć będzie Pan w ramach umowy agencyjnej usługi o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy o VAT.Z wyżej wymienioną umową agencyjną nie korespondują jednak postanowienia podpisanego kontraktu nr ..., którego stronami są "L" oraz "B", a który przekazany został w dniu 19 września 2006 oraz (po uzupełnieniu) w dniu 11 października 2006r.

Zgodnie ze wstępem do kontraktu przedłożonego w dniu 11 października 2006r. firma "L" reprezentowana przez Dyrektora działająca jako przedstawiciel grupy producentów - występuje w roli sprzedającego, a firma "B" z siedzibą w Kaliningradzie - w roli kupującego. W treści kontraktu nie są wskazani producenci, na rzecz których działa "przedstawiciel".Analiza kolejnych postanowień przedmiotowego kontraktu - w ocenie tutejszego Organu - nie potwierdza roli wnioskodawcy jako przedstawiciela - agenta o jakiej mowa w projekcie umowy agencyjnej.

Jedynie dwa zapisy kontraktu nawiązują do osoby zlecającego - punkt 1.2. z którego wynika, że "L" będzie przekazywać zamówienia eksportowe producentom-dostawcom, oraz punkt 3.1 który stanowi, że "zapłata za jakościowy towar dokonywana jest na rachunek bankowy sprzedającego w PLN drogą przelewu bankowego w terminach ustalonych z producentami-dostawcami.". W związku z powyższym, projekt umowy z kontrahentem polskim, wobec treści przedstawionego kontraktu - nie spełnia warunków umowy agencji gdyż z kontraktu wynika, iż sprzedający nie pośredniczy przy zawieraniu umów na rzecz zleceniodawcy ani też nie zawiera umów w jego imieniu w rozumieniu art.758 kodeksu cywilnego, co jest istotą tego typu umów.

Konkludując - wobec niespójności postanowień obu umów, tj. kontraktu z firmą rosyjską oraz umowy agencyjnej, których stroną jest (kontrakt), ma być (umowa agencyjna) wnioskodawca - nie można uznać iż będzie Pan świadczył usługi o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 21 b ustawy.
W związku z powyższym - w ocenie tutejszego Organu - w rozumieniu ustawy o VAT będzie Pan eksporterem, uprawnionym przy spełnieniu ustawowych warunków, do zastosowania stawki 0% na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o VAT.

Końcowo tutejszy Organ wyjaśnia, iż wobec postanowień art. 14a § 1, wskazujących na prawo podatnika do zadania pytania wyłącznie w imieniu własnym, a nie w imieniu osób trzecich, nawet gdy jest z nimi związany umowami cywilnymi - ograniczył interpretację przepisów prawa podatkowego jedynie do Pana indywidualnej sprawy.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Interpretacja - zgodnie z art. 14b § 1 - nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast - zgodnie z art. 14b § 2 - organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj