Interpretacja Ministra Finansów
DD7/033-298-TK/06-824
z 21 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD7/033-298-TK/06-824
Data
2006.11.21


Referencje


Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
Holandia
odsetki
pożyczka


Pytanie podatnika
Czy Spółka jest zobligowana do potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat należności z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki przez udziałowca mającego siedzibę w Holandii?


Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie art. 11 Konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu ( Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120, dalej: konwencja polsko-holenderska),



Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku w sprawie opodatkowania odsetek od pożyczki.


Uzasadnienie


Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, firma Y mająca siedzibę w Holandii, udzieliła Spółce pożyczkę w 2005 r. Spółka spłaca odsetki od tej pożyczki w ratach począwszy od 1 listopada 2005 r. pożyczkodawcy holenderskiemu, który jednocześnie jest udziałowcem Spółki.


Wątpliwości Spółki budzi treść art. 11 konwencji polsko-holenderskiej. Spółka zwróciła się zatem z pytaniem, czy w świetle tego przepisu jest zobligowana do potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat należności z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki przez udziałowca mającego siedzibę w Holandii.


Zdaniem Spółki wypłacane odsetki powinny być opodatkowane tylko w Holandii. W ocenie Spółki brak obowiązku podatkowego po stronie pożyczkobiorcy jest uzasadniony treścią art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 64, poz. 654 ze zm.; dalej: updop).


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Minister Finansów zważył, co następuje.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 updop podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 updop podatnicy, podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium Polski (nierezydenci), nie posiadający w Polsce siedziby lub zarządu, uzyskujący na terytorium Polski przychody z tytułu odsetek, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20% przychodów.


Należy jednak zauważyć, że przepisy art. 21 updop stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska (art. 22a updop).


Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 konwencji polsko-holenderskiej odsetki, które powstają w Polsce i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Holandii, mogą być opodatkowane w Holandii. Jednakże takie odsetki mogą być opodatkowane także w Polsce ale jeśli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Holandii, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek. Zastosowanie 5% stawki podatku będzie możliwe pod warunkiem, że osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Holandii i nie prowadzi w Polsce działalności poprzez położony tu zakład lub stałą placówkę (art. 11 ust. 6 konwencji polsko-holenderskiej).


Jednakże w przypadku, gdy w wyniku szczególnych powiązań między dłużnikiem a osobą uprawnioną do odsetek lub między nimi a osobą trzecią kwota odsetek związanych z zadłużeniem, z tytułu którego są wypłacane, przekracza kwotę, która byłaby uzgodniona pomiędzy płatnikiem a osobą uprawnioną do odsetek bez takich powiązań, wówczas postanowienia artykułu 11 konwencji polsko-holenderskiej mają zastosowanie tylko do ostatniej wymienionej kwoty. W takim przypadku nadpłacona część podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawodawstwem każdego Umawiającego się Państwa i z uwzględnieniem innych postanowień konwencji polsko - holenderskiej (art. 11 ust. 7)


Natomiast stosownie do postanowień art. 11 ust. 3 konwencji polsko-holenderskiej, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce odsetki wypłacane:


  1. z tytułu jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej, zabezpieczonej lub gwarantowanej przez instytucję publiczną promującą eksport, której właścicielem jest Umawiające się Państwo lub która jest przez nie kontrolowana;
  2. w związku ze sprzedażą na kredyt wyposażenia przemysłowego, handlowego lub naukowego;
  3. w związku z jakąkolwiek pożyczką udzieloną przez bank;
  4. w związku z obligacjami, skryptami dłużnymi lub innymi podobnymi obligacjami emitowanymi przez Rząd Umawiającego się Państwa, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny;
  5. drugiemu Umawiającemu się Państwu lub jego jednostce terytorialnej albo jego organowi lokalnemu.


Z przedstawionego we wniosku Spółki stanu faktycznego nie wynika, aby spełnione zostały przesłanki określone w cytowanym art. 11 ust. 3 konwencji polsko-holenderskiej, skutkujące zwolnieniem wypłacanych odsetek z opodatkowania w Polsce.


Minister Finansów informuje, iż na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa nie jest kompetentny w sprawie interpretacji powołanego przez Spółkę art. 21 ust. 3 updop. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy do obowiązków naczelnika właściwego urzędu skarbowego, stosownie do art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.


Należy jednakże zauważyć, iż w myśl art. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy updop ma zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych od dnia 1 lipca 2013 r.


Należy również wyjaśnić, iż umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie nadają państwom żadnych nowych praw do opodatkowania w tym państwie dochodów osób zagranicznych, a jedynie ograniczają już istniejące prawa. Dlatego też dane państwo, na podstawie samej tylko umowy, nie może nałożyć na rezydenta podatkowego innego państwa obowiązków podatkowych ponad te, które wynikają z jego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego, może tylko ograniczyć obowiązki wynikające z własnego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego. Dlatego też w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania używa się sformułowania, że dane dochody podatnika "mogą być opodatkowane w drugim umawiającym się państwie", bowiem o tym czy będą tam opodatkowane zdecyduje już wyłącznie dane państwo, którego prawa taki zapis dotyczy, i które z prawa do opodatkowania takich dochodów może zrezygnować.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż na Spółce jako płatniku, ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego. Z tym, że pobranie przez polskiego płatnika podatku w wysokości 5%, zgodnie z konwencją polsko-holenderską, będzie możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.


Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj