Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kartuzach
DF/415-39/06/JM
z 1 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DF/415-39/06/JM
Data
2006.12.01



Autor
Urząd Skarbowy w Kartuzach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu --> Wykaz zasad


Słowa kluczowe
darowizna
likwidacja działalności
remanent
remanent likwidacyjny


Pytanie podatnika
Czy w związku z przekazaniem nieodpłatnie towarów córce powstanie u podatniczki obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego oraz jakie dokumenty należy złożyć do organu podatkowego?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zmian.) po rozpatrzeniu wniosku Pani (...) zam. (...) złożonego dnia 05.09.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego w przypadku likwidacji działalności gospodarczej i darowania towaru córce, która będzie kontynuowała prowadzenie działalności

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku, uzupełnionym pismami z 12.10.2006 r., jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U z a s a d n i e n i e

Od 17.01.1996 r. podatniczka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu opodatkowaną od 1999 roku podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Z dniem 31.12.2006 roku zamierza zlikwidować działalność gospodarczą, a towar przekazać w drodze darowizny córce, która będzie kontynuowała prowadzenie działalności. Powstała wątpliwość, czy w związku z przekazaniem nieodpłatnie towarów córce powstanie u podatniczki obowiązek podatkowy oraz jakie dokumenty należy złożyć do organu podatkowego. Wnioskodawczyni uważa, że w przypadku likwidacji działalności gospodarczej i przekazaniu towaru córce nie powstanie u niej obowiązek podatkowy; będzie zobowiązana jedynie do złożenia oświadczenia o zakończeniu działalności gospodarczej i remanentu likwidacyjnego.

Zgodnie z treścią § 27 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 152, poz. 1475 z późn. zmian.)

    1. podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.
    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności, spisem z natury należy objąć również wyposażenie.

Za wyposażenie uważa się rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych (§ 3 ust. 7 ww. rozporządzenia).

Podatnik jest obowiązany dokonać wyceny wyposażenia objętego spisem z natury sporządzonym na dzień likwidacji działalności według cen zakupu (§ 29 ust. 8 ww. rozporządzenia).

W myśl art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 roku nr 14, poz. 176 z późn. zmian.) w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim. Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

  1. w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,
  2. nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,
  3. osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,
  4. nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w stosunku do podatniczki nie zajdzie żadna z sytuacji wymienionych w treści art. 24 ust. 3 pkt 1 - 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku i będzie obowiązana do ustalenia dochodu na dzień likwidacji w sposób przewidziany w treści art. 24 ust. 3 ww. ustawy oraz do zapłacenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od tego dochodu.

Zgodnie z art. 44 ust. 4 ww. ustawy podatek od dochodu z remanentu likwidacyjnego ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności. W tym przypadku do deklaracji należy dołączyć spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością. Remanent likwidacyjny nie obejmuje składników majątku, które stanowią środki trwałe wykorzystywane w działalności.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. z 2000 r. Dz. U. nr 14, poz. 176 z późn. zmian.) ewentualne zbycie środka trwałego wykorzystywanego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą powoduje powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jednak ich zbycie nie powoduje powstania przychodu z działalności gospodarczej, jeżeli między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku wycofano z działalności gospodarczej i dniem ich odpłatnego zbycia upłynęło 6 lat.

Stosownie do tych przepisów, podatnik likwidujący działalność gospodarczą z końcem roku podatkowego powinien dokonać następujących czynności:

- na dzień zakończenia działalności gospodarczej należy sporządzić spis z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz wyposażenia i wpisać go do podatkowej księgi przychodów i rozchodów (art. 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów),

- w terminie 14 dni od dnia likwidacji zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej (art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników j.t. Dz. U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zmian.),

- do dnia 30 kwietnia 2007 roku złożyć zeznanie roczne według ustalonego wzoru (PIT-36) o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2006 wraz z informacją o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT/X), do zeznania należy dołączyć remanent likwidacyjny (art. 44 ust. 4 i art. 45 ust. 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),

- do dnia 30 kwietnia 2007 roku wpłacić podatek wynikający z zeznania podatkowego (art. 45 ust. 4 ww. ustawy).

Należy podkreślić, iż przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują możliwości zwolnienia podatniczki z konieczności ustalenia dochodu z remanentu likwidacyjnego i zapłaty podatku od tego dochodu - z uwagi na przekazanie w drodze darowizny towaru z likwidowanego sklepu córce. Zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach nie podziela zdania podatniczki przedstawionego we wniosku złożonym 05.09.2006 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj