Interpretacja Urzędu Celnego w Przemyślu
401000-PA-911-4/06/07/1
z 24 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
401000-PA-911-4/06/07/1
Data
2007.01.24



Autor
Urząd Celny w Przemyślu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi


Słowa kluczowe
biokomponent
sprzedaż


Pytanie podatnika
1.Czy produkcja i sprzedaż estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowychjako 100%-owe paliwo jest zwolniona z podatku akcyzowego oraz w jakiejwysokości?2.Jaką dokumentację jest zobowiązany prowadzić przedsiębiorca w przypadkuw/w produkcji i sprzedaży (z uwzględnieniem dokumentacji wymaganej ododbiorcy)?3.Czy estry metylowe jako samoistne paliwo można sprzedawać odbiorcom nieposiadającym składu podatkowego, zachowując przy tym prawo do zwolnienia zpodatku akcyzowego?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek strony – pismo z dnia 24 października 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu – 27 października 2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Przemyślu postanawia :
uznać stanowisko przedstawione przez Stronę za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27 października 2006 r. do tut. Urzędu wpłynęło pismo Firmy XXXXXX o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w którym Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania, czy produkcja i sprzedaż estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych jako 100% paliwo jest zwolniona od podatku akcyzowego oraz w jakiej wysokości; jaką dokumentację jest zobowiązany prowadzić przedsiębiorca w przypadku w/w produkcji i sprzedaży (z uwzględnieniem dokumentacji wymaganej od odbiorcy); czy estry metylowe jako samoistne paliwo można sprzedawać odbiorcom nieposiadającym składu podatkowego, zachowując przy tym prawo do zwolnienia z podatku akcyzowego?

W w/w wniosku Strona przedstawiła następujący stan faktyczny:
XXXXXX, w związku z prowadzoną działalności gospodarczą, zajmuje się produkcją wyrobu pod nazwą estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych (biokomponenty) o symbolu PKWiU 24.66.48-90.30. Przedmiotowy wyrób posiada świadectwo jakości nr 18/2006 z dnia 30.03.2006 r. wydane przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie. Wyrób spełnia wymagania zawarte w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów (Dz. U. Nr 218, poz. 1845). XXXXXX uzyskała wpis do rejestru przedsiębiorców wytwarzających i magazynujących biokomponenty. Spółka w dniu 18 sierpnia 2006 r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych wytwarzane są z odnawialnych źródeł energii, tj. biomasy nasion oleistych rzepaku i tłuszczów zwierzęcych. Produkowany wyrób, estry wyższych kwasów tłuszczowych (biokomponenty), przeznaczony jest do sprzedaży w celu użycia jako biokomponent do produkcji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych. Produkcja i sprzedaż estrów metylowych odbywa się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
W/w działalność podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu. W celu ewidencjonowania procesu produkcji wyrobu estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych w XXXXXX prowadzona jest dokumentacja ewidencyjno-księgowa w postaci: kartoteki stanów magazynowych surowców do produkcji wyrobu, kartoteki stanów magazynowych wyrobu estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych, raporty produkcyjne wyrobu, przesunięcia magazynowe surowca i wyrobu.
W przypadku sprzedaży wyrobu Spółka prowadzi następującą dokumentację: umowy handlowe, zamówienia, dokumenty wydania na zewnątrz, faktura VAT, list przewozowy, administracyjny dokument towarzyszący. Po upływie każdego kwartału Spółka przedstawia sprawozdanie do Urzędu Regulacji Energetyki obejmujące ilość produkcji i sprzedaży wyrobu estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych.
Ponadto, Spółka składa comiesięczne deklaracje dla podatku akcyzowego w urzędzie celnym. Docelowo Spółka zamierza rozpocząć sprzedaż estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych do celów napędowych jako samoistne paliwo.
W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym, XXXXXX przedstawiła następujące stanowisko w przedmiotowej sprawie. Strona stwierdza, że produkcja i sprzedaż przez XXXXXX wyrobu estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych, wg klasyfikacji PKWiU 24.66.48-90.30, spełniającego wymagania jakościowe, potwierdzone świadectwem jakości nr 18/2006, jako paliwo podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2% do 5% - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5% do 10% biokomponentów – w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10% biokomponentów – w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. Przy wyliczeniu kwoty zwolnienia od podatku akcyzowego przyjmujemy, że zawartość biokomponentu w paliwie jest większa niż 10%, a w przypadku XXXXXX stanowić będzie 100% biokomponentu w każdym litrze paliwa. Zgodnie z tabelą stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, załącznik nr 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, poz. 4 – stawka podatku akcyzowego na wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, inne niż wymienione w pozycji 1 i 3 z wyłączeniem komponentów uzyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych PKWiU 24.66.32-90.00, wynosi 1.882,00 zł/1.000 l.

Stąd: 1000 l biopaliwa x 2,20 zł = 2.200,00 zł
Ponieważ zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw, to:
1000 litrów biopaliwa x 1.882,00 zł = 1.882,00 zł
Zatem kwota podatku akcyzowego do zapłaty wynosi 0 zł.
Ponadto, na podstawie wyżej powołanych przepisów XXXXXX uznaje, że można dokonywać sprzedaży estrów metylowych podmiotom, które nie posiadają składu podatkowego.
Ponadto, XXXXXX informuje, że w sprawach, których dotyczy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Urzędu Celnego w Przemyślu, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę, postanawia udzielić interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:
W rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 169, poz. 1199), użyte m.in. określenia oznaczają:
1) biokomponenty – bioetanol, biometanol, ester, dimetyloeter, czysty olej roślinny oraz węglowodory syntetyczne,
2) ester to – ester metylowy albo ester etylowy wyższych kwasów tłuszczowych wytwarzany z biomasy,
3) biopaliwa ciekłe:
a) benzyny silnikowe zawierające powyżej 5 % objętościowo biokomponentów lub powyżej 15,0% objętościowo eterów,
b) olej napędowy zawierający powyżej 5,0% objętościowo biokomponentów,
c) ester, bioetanol, biometanol, dimetyloeter oraz czysty olej roślinny – stanowiące samoistne paliwa,
d) biogaz – gaz pozyskany z biomasy,
e) biowodór – wodór pozyskiwany z biomasy,
f) biopaliwa syntetyczne – syntetyczne węglowodory lub mieszanki syntetyczne węglowodorów, wytwarzane z biomasy, stanowiące samoistne paliwa.W rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:1) wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;2) pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

W myśl tego przepisu do paliw silnikowych i olejów opałowych, poza wyrobami wymienionymi w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy, zalicza się również pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Należy zatem przyjąć, że w zależności od przeznaczenia biokomponentu – ester metylowy wyższych kwasów tłuszczowych (na cele napędowe lub opałowe albo cele inne niż napędowe lub opałowe) różny jest ich status z punktu widzenia przepisów akcyzowych. Estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych przeznaczone na cele napędowe lub opałowe podlegają opodatkowaniu akcyzą i jako wyroby akcyzowe zharmonizowane muszą być produkowane w składzie podatkowym. Warunek ten wskazuje również przepis art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 169, poz. 1199).
Na podstawie delegacji zawartej w art. 25 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania.
Zatem, uwzględniając zapisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia zwalnia się od akcyzy biokomponenty, stanowiące samoistne paliwo, spełniające wymagania jakościowe, określone w odrębnych przepisach – w wysokości 1.680,00 zł/1000 l, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych biokomponentów.

W myśl wyżej wskazanych przepisów prawa, stwierdzić należy, iż zwolnione od podatku akcyzowego są biokomponenty, stanowiące samoistne paliwo, spełniające wymagania jakościowe do kwoty 1.680,00 zł/1000 l. Zgodnie zaś z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), poz. 4 – stawka podatku akcyzowego na wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, inne niż wymienione w pozycji 1 – 3 z wyłączeniem komponentów uzyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych PKWiU 24.66.32-90.00, wynosi 1.882,00 zł/1.000 l, co w swoim piśmie prawidłowo zaznaczyła Strona.
W związku z powyższym rozliczenie podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych, jako samoistne paliwo, winno przedstawiać się następująco:
- 1.000 l biopaliwa x 1.882,00 zł /1.000 l = 1.882,00 zł
- zwolnienia i pomniejszenia 1.680,00 zł/1.000 l biokomponentu 1.680,00 zł
- podatek akcyzowy 202,00 zł

Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje, w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego. Udzielając odpowiedzi na pytanie nr 3, należy stwierdzić, iż jeżeli ester metylowy wyższych kwasów tłuszczowych zostanie wysłany do innego składu podatkowego, przemieszczanie towaru następuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Jeżeli zaś towar zostanie wyprowadzony ze składu podatkowego, z przeznaczeniem na sprzedaż jako samoistne paliwo, wówczas u prowadzącego skład podatkowy powstaje obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Rozliczenie podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży estru metylowego, jako samoistne paliwo, z zastosowaniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, wskazano powyżej.
Zagadnienie sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy sprecyzowano w art. 36 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym oraz w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.). W przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego estru metylowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, przepisy w zakresie podatku akcyzowego oraz szczególnego nadzoru podatkowego, nie nakładają na sprzedawcę obowiązków przyjmowania oświadczeń, bądź innych dokumentów od odbiorców.
Mając na uwadze powyższe rozważania oraz zmiany dokonane rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj