Interpretacja Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423/244/13/EG/06
z 30 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423/244/13/EG/06
Data
2006.11.30
Referencje
Autor
Zachodniopomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych
Słowa kluczowe
majątek spółki
obowiązek płatnika
podatek
przekazanie
Pytanie podatnika
Czy przekazanie do "C" majątku "A" pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli (tj. udziałów w "B"), na podstawie art. 286 § 1 i 2 KSH wiąże sie z koniecznością zapłaty przez Spółkę jako płatnika lub podatnika podatku dochodowego, a w szczególności tzw. podatku pobieranego u źródła z tytułu dochodów/przychodów, osiągniętych na terytorium RP przez "C".
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że,
Na tle przedstawionego stanu faktycznego powstały wątpliwości, czy przekazanie do majątku "A" pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli (tj. udziałów w "B"), na podstawie art. 286 § 1 i 2 KSH wiąże sie z koniecznością zapłaty przez Spółkę jako płatnika lub podatnika podatku dochodowego, a w szczególności tzw. podatku pobieranego u źródła z tytułu dochodów/przychodów, osiągniętych na terytorium RP przez "C". Podatnik stoi na stanowisku, że wartość majątku otrzymanego przez "C" na podstawie art. 286 § 1 i 2 KSH, tj. udziałów "B", powinna być kwalifikowana jako zwolniony z opodatkowania przychód z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terenie RP. W związku z powyższym "A" nie będzie zobowiązana, jako płatnik lub podatnik, do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce.
Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że przedstawione stanowisko jest zgodne z prawem. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 10 ust. 1 pkt 3, art 22 ust. 4 i 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - zwanej dalej ustawą. Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący. Zgodnie z art. 10 ust 1 pkt 3 ustawy dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej. Dochodem z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód faktycznie uzyskany z tego udziału. Powołane przepisy obejmują zatem wszelkie przychody (dochody), jakie powstają w następstwie posiadania przez podatnika prawa do udziału w zyskach innej osoby prawnej. Istotne jest źródło, jakim jest fakt bycia udziałowcem. Wartość otrzymanego przez udziałowca majątku w związku z likwidacją spółki będzie zatem dochodem z udziału w zysku osoby prawnej. Stosownie do art. 22 ust 4 ustawy zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
Art. 22 ust. 4a ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Jednocześnie w art. 26 ust.1c ustawy został określony dokument potwierdzający spełnienie powyższych warunków: osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, korzystające ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2, bądź spółkę, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2:
W świetle przytoczonego art. 26 ust. 1c ustawy zastosowanie zwolnienia od podatku dochodowego wynikającego z art. 22 ust. 4 ustawy uzależnione jest od posiadania przez podatnika, tj. zagraniczną osobę prawną, stosownego zaświadczenia o miejscu siedziby dla celów podatkowych. Miejsce siedziby dla celów podatkowych danego państwa należy pojmować, jako państwo, w którym dana osoba (prawna bądź fizyczna) jest traktowana jako podatnik podlegający w tym państwie nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (jest opodatkowany z każdego źródła dochodu wskazanego przez to państwo, niezależnie od miejsca położenia źródła tego dochodu). Prawidłowy certyfikat rezydencji, winien być dokumentem, w którym zagraniczna administracja podatkowa potwierdza rezydencję podatkową danej osoby prawnej, czyli posiadanie przez nią siedziby zarządu dla celów podatkowych oznacza, to że osoba taka traktowana jest w tym państwie jako podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatków od dochodów i majątku. Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis art. 22 ust. 4 ustawy określa zwolnienie od podatku z tytułu udziału w zyskach osób prawnych spółek mających siedzibę w jednym z krajów Unii Europejskiej, jeżeli spełnione są łącznie określone warunki. W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, iż ziszczenie się wszystkich warunków z przytoczonego stanu faktycznego w czasie dokonywania opisywanych przekształceń spowodują, że wypłacający dywidendę oraz uzyskujący dochody z udziału w zyskach wypełnią dyspozycje zawarte w art. 22 ust. 4 i 4a. Zatem u podatnika nie wystąpi obowiązek pobrania tzw. podatku pobieranego u źródła z tytułu dochodów/przychodów, osiągniętych przez "C" na terytorium RP przedstawionych w opisanym stanie faktycznym. W miejscu tym wskazać należy, iż istotne dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest spełnienie zawartego w treści art. 22 ust. 4a ustawy wymogu posiadania nieprzerwanie przez okres dwóch lat udziałów (akcji) w spółce wypłacającej należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, zakładający bezpośrednie posiadanie udziałów w spółce krajowej przez podmiot uzyskujący dochody z dywidendy. Niespełnienie tego warunku zaistnienie, gdy spółka otrzymująca dywidendę :
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie – zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.