Interpretacja Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423/244/13/EG/06
z 30 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423/244/13/EG/06
Data
2006.11.30


Referencje


Autor
Zachodniopomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
majątek spółki
obowiązek płatnika
podatek
przekazanie


Pytanie podatnika
Czy przekazanie do "C" majątku "A" pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli (tj. udziałów w "B"), na podstawie art. 286 § 1 i 2 KSH wiąże sie z koniecznością zapłaty przez Spółkę jako płatnika lub podatnika podatku dochodowego, a w szczególności tzw. podatku pobieranego u źródła z tytułu dochodów/przychodów, osiągniętych na terytorium RP przez "C".


Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że,

  1. Właścicielem 100% udziałów w "A" od ponad dwóch lat jest "C" z siedzibą w Nikozji na Cyprze. "C" jest rezydentem podatkowym na Cyprze i tam podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów.
  2. "A" posiada 98% udziałów w kapitale "B" Sp. z o.o. Pozostałe 2% udziałów w "B" posiada "C".
  3. Aktywa "A" składają się głównie z udziałów w "B", nieruchomości, maszyn i urządzeń oraz należności.
  4. "A" ma długi wobec "B" obecnie w wysokości ok. 69 mln EURO ponadto posiada również inne zobowiązania wobec kontrahentów (zarówno podmiotów powiązanych, jak i niepowiązanych) w wysokości ok. 37 mln EURO wynikające z bieżącej działalności, które są regulowane w ramach możliwości finansowych "A".
  5. Zarządy i wspólnicy "A" oraz "B" podjęli decyzję o reorganizacji struktury kapitałowej i zobowiązań "A" wobec "B". W pierwszej kolejności zostanie podwyższony kapitał zakładowy i zapasowy "A" o kwotę, która pozwoli na spłatę zobowiązań "A" wobec "B", czyli ok. 69 mln EURO lub wspólnik pożyczy lub pomoże w uzyskaniu takich środków w formie pożyczki lub kredytu dla "A" w odpowiedniej kwocie.
  6. Zobowiązania "A" wobec "B" zostaną spłacone. Następnie rozważane jest połączenie "A" z "B" poprzez przeniesienie całego majątku "A" na "B" w zamian za nowe udziały w "B" wydane wspólnikowi "A", czyli "C". Jeżeli przedmiotem aportu będą również udziały "B" to kolejnym krokiem będzie umorzenie udziałów własnych, które "B" nabędzie w ramach połączenia z "A" i związane z tym obniżenie kapitału zakładowego "B" (dokładna kwota, o którą zostanie obniżony kapitał jest przedmiotem weryfikacji z audytorem "B").
  7. Ze względu na fakt, że obniżenie kapitału zakładowego "B" może zostać źle odebrane przez kontrahentów "B", w tym banki, zarządy i wspólnicy "B" oraz "A" w miejsce połączenia "B" i "A" podejmą następujące działania:
  1. kapitał zakładowy i zapasowy "A" zostanie podwyższony o kwotę, która pozwoli na spłatę zobowiązań "A" wobec "B", czyli ok. 69 mln EURO lub "A" pożyczy odpowiednią kwotę. Zobowiązania "A" wobec "B" zostaną spłacone;
  2. "A" wniesie tytułem wkładu niepieniężnego swoje przedsiębiorstwo (lub jego zorganizowaną część) do "B"–z wyłączeniem udziałów w "B" posiadanych przez "A". Aport będzie obejmował też wszystkie zobowiązania "A" (tj. zobowiązania wobec innych wierzycieli niż "B");
  3. kapitał zakładowy "B" zostanie podwyższony o wartość otrzymanego aportu, "B" wyda w związku z tym nowe udziały do "A". Po dokonaniu aportu jedynym majątkiem "A" zostaną dotychczasowe i nowo wyemitowane udziały w "B";
  4. "A" zostanie zlikwidowana. W ramach likwidacji "A" (po zakończeniu czynności likwidacyjnych), na podstawie art. 286 1 i 2 Kodeksu Spółek Handlowych, jej jedyny majątek, czyli udziały w "B", zostanie wydany jedynemu udziałowcowi "A" – "C".

Na tle przedstawionego stanu faktycznego powstały wątpliwości, czy przekazanie do majątku "A" pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli (tj. udziałów w "B"), na podstawie art. 286 § 1 i 2 KSH wiąże sie z koniecznością zapłaty przez Spółkę jako płatnika lub podatnika podatku dochodowego, a w szczególności tzw. podatku pobieranego u źródła z tytułu dochodów/przychodów, osiągniętych na terytorium RP przez "C".

Podatnik stoi na stanowisku, że wartość majątku otrzymanego przez "C" na podstawie art. 286 § 1 i 2 KSH, tj. udziałów "B", powinna być kwalifikowana jako zwolniony z opodatkowania przychód z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terenie RP. W związku z powyższym "A" nie będzie zobowiązana, jako płatnik lub podatnik, do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce.


1. Zgodnie z art. 10 ust 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, a także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

2. Przychody (dochody) z udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium RP, osiągane przez podatników niemających siedziby w RP opodatkowane są w RP 19% tzw. podatkiem u źródła, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

3. Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia sie od podatku dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli są spełnione następujące warunki:

  1. wypłacającym należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mająca siedzibę w Polsce – warunek spełniony – "A" podlega w RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu;
  2. odbiorcą wyżej wymienionych należności jest spółka podlegająca w innym niż RP kraju Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania – warunek spełniony – "C" podlega na Cyprze nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym;
  3. spółka odbierająca należności posiada nie mniej niż 20 % udziałów w kapitale zakładowym spółki dokonującej wypłaty nieprzerwanie przez okres 2 lat - warunek spełniony – "C" jest właścicielem 100% udziałów w Polspan nieprzerwanie przez okres ponad dwóch lat.


4. Na podstawie art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "A" nie będzie miała obowiązku pobrania podatku u źródła w związku z jej likwidacją ponieważ "C" spełnia warunki z art . 22 ust. 4 tej ustawy oraz w dacie przekazania majątku likwidacyjnego przez "A" do "C", Spółka będzie posiadała certyfikat rezydencji podatkowej "C".

5. Ponadto, polskie przepisy podatkowe nie nakładają na Spółkę obowiązku zadeklarowania przychodu/dochodu czy zapłaty podatku dochodowego w związku z likwidacją Spółki (oprócz podatku dochodowego od ewentualnego dochodu uzyskanego ze sprzedaży majątku przez Polspan osobom trzecim, co tutaj nie będzie miało miejsca) i przekazaniem jej majątku "C" na podstawie art. 286 § 1 i 2 KSH.

Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że przedstawione stanowisko jest zgodne z prawem.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 10 ust. 1 pkt 3, art 22 ust. 4 i 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - zwanej dalej ustawą.

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący.

Zgodnie z art. 10 ust 1 pkt 3 ustawy dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Dochodem z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód faktycznie uzyskany z tego udziału. Powołane przepisy obejmują zatem wszelkie przychody (dochody), jakie powstają w następstwie posiadania przez podatnika prawa do udziału w zyskach innej osoby prawnej. Istotne jest źródło, jakim jest fakt bycia udziałowcem. Wartość otrzymanego przez udziałowca majątku w związku z likwidacją spółki będzie zatem dochodem z udziału w zysku osoby prawnej.

Stosownie do art. 22 ust 4 ustawy zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. Wypłacającym dywidendę oraz inne należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. Uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. Spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 20 % udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
  4. Odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:
  1. spółka, o której mowa w pkt 2, albo
  2. położony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, w rozumieniu art. 20 ust. 13, spółki, o której mowa w pkt 2, jeżeli osiągnięty dochód (przychód) podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Art. 22 ust. 4a ustawy stanowi, że  zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Jednocześnie w art. 26 ust.1c ustawy został określony dokument potwierdzający spełnienie powyższych warunków: osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, korzystające ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2, bądź spółkę, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2:

  1. jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), lub
  2. istnienia zagranicznego zakładu, w rozumieniu art. 20 ust. 13, zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

W świetle przytoczonego art. 26 ust. 1c ustawy zastosowanie zwolnienia od podatku dochodowego wynikającego z art. 22 ust. 4 ustawy uzależnione jest od posiadania przez podatnika, tj. zagraniczną osobę prawną, stosownego zaświadczenia o miejscu siedziby dla celów podatkowych.

Miejsce siedziby dla celów podatkowych danego państwa należy pojmować, jako państwo, w którym dana osoba (prawna bądź fizyczna) jest traktowana jako podatnik podlegający w tym państwie nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (jest opodatkowany z każdego źródła dochodu wskazanego przez to państwo, niezależnie od miejsca położenia źródła tego dochodu).

Prawidłowy certyfikat rezydencji, winien być dokumentem, w którym zagraniczna administracja podatkowa potwierdza rezydencję podatkową danej osoby prawnej, czyli posiadanie przez nią siedziby zarządu dla celów podatkowych oznacza, to że osoba taka traktowana jest w tym państwie jako podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatków od dochodów i majątku.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepis art. 22 ust. 4 ustawy określa zwolnienie od podatku z tytułu udziału w zyskach osób prawnych spółek mających siedzibę w jednym z krajów Unii Europejskiej, jeżeli spełnione są łącznie określone warunki.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, iż ziszczenie się wszystkich warunków z przytoczonego stanu faktycznego w czasie dokonywania opisywanych przekształceń spowodują, że wypłacający dywidendę oraz uzyskujący dochody z udziału w zyskach wypełnią dyspozycje zawarte w art. 22 ust. 4 i 4a. Zatem u podatnika nie wystąpi obowiązek pobrania tzw. podatku pobieranego u źródła z tytułu dochodów/przychodów, osiągniętych przez "C" na terytorium RP przedstawionych w opisanym stanie faktycznym.

W miejscu tym wskazać należy, iż istotne dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest spełnienie zawartego w treści art. 22 ust. 4a ustawy wymogu posiadania nieprzerwanie przez okres dwóch lat udziałów (akcji) w spółce wypłacającej należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, zakładający bezpośrednie posiadanie udziałów w spółce krajowej przez podmiot uzyskujący dochody z dywidendy.

Niespełnienie tego warunku zaistnienie, gdy spółka otrzymująca dywidendę :

  • będzie posiadała udziały przez okres dwóch lat łącznie, ale z przerwami w ich dysponowaniu, nie zachowując wymaganej ciągłości posiadania,
  • przed upływem okresu dwuletniego dokona zbycia udziałów i nie zachowa zakładanej dwuletniej stałości udziałowca.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie – zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj