Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach
PP-1/443/35/2005/37/OG/005/149/PP1/2005
z 12 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/443/35/2005/37/OG/005/149/PP1/2005
Data
2005.10.12
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy
Słowa kluczowe
pomoc prawna
prawa autorskie
przychód z działalności wykonywanej osobiście
syndycy
Pytanie podatnika
Czy przychody uzyskiwane z tytułu:
1) wykonywania funkcji syndyka, 2) umów zlecenia i umów o dzieło dotyczących świadczenia pomocy prawnej, 3) praw autorskich podlegają podatkowi od towarów i usług, zarazem w związku z nowelizacja przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), jaka weszła w życie z dniem 1 czerwca 2005 roku ?
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 oraz art. 216-218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.08.2005 r. Pana Roberta P., w sprawie udzielenia interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego tj. wyjaśnienia czy przychody uzyskiwane z tytułu:
podlegają podatkowi od towarów i usług, zarazem w związku z nowelizacja przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), jaka weszła w życie z dniem 1 czerwca 2005 roku. Podatnik wnosi o udzielenie informacji oddzielnie w stosunku do okresu po nowelizacji, stwierdza, iż:
W dniu 29.08.2005 r. Pan Robert P. wystąpił do tut. Urzędu z wnioskiem o w sprawie udzielenia interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego tj. wyjaśnienia czy przychody uzyskiwane z tytułu:
podlegają podatkowi od towarów i usług, zarazem w związku z nowelizacja przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), jaka weszła w życie z dniem 1 czerwca 2005 roku Podatnik wnosi o udzielenie informacji oddzielnie w stosunku do okresu po nowelizacji. Ad. 1 Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 roku o podatku od towarów i usług, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności i wykonującym zlecane czynności, co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności. Na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychody uzyskiwane przez syndyka są kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ww. ustawy. Pomiędzy sądem syndykiem nie istnieje stosunek prawny, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, w zakresie odpowiedzialności za powierzone funkcje. Sąd nie jest związany z syndykiem więzami tworzącymi stosunek pracy, jaki istnieje pomiędzy zlecającym a zleceniobiorcą w zakresie wynagrodzenia, warunków pracy oraz odpowiedzialności zleceniodawcy, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Sąd - jako organ władzy powołuje syndyka i określa jego wynagrodzenie. Nie pokrywa jednak kosztów wynagrodzenia, (o których mowa w ww. przepisie ustawy z dnia 11 marca 2004 roku) i nie ponosi odpowiedzialności ani za działania, ani za szkodę wynikającą z czynności podejmowanych przez syndyka. Uznać, zatem należy, że czynności syndyka wykonującego powierzone funkcje w postępowaniu upadłościowym na podstawie postanowienia sądu upadłościowego wypełniają dyspozycję art.8 ust. 1 pkt 3 oraz art.15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg zasad ogólnych. Działalność prowadzona przez syndyka należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz176 ze zm.), przychody uzyskiwane przez syndyka są kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ww. ustawy. Konsekwencją tego na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają one opodatkowaniu na zasadach ogólnych wg stawki 22% VAT. Ad. 2 Od dnia 1 maja 2004 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Ustawa ta wprowadziła zmiany dotyczące opodatkowania czynności wynikających z umów zleceń i umów o dzieło, co wiąże się bezpośrednio z definicją działalności gospodarczej określonej dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 15 ust. 2 ww. ustawy(w tym dla osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. W sytuacji, gdy czynności wykonywane przez zleceniobiorcę mieszczą się w granicach przychodu zgodnie z brzmieniem art. 13 pkt 2-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jednocześnie spełnione zostaną kumulatywne warunki, o których mowa powyżej, wówczas nie znajdzie zastosowania przepis zawarty w art. 15 ust. 1, co oznacza, iż zleceniobiorca w tym zakresie nie stanie się podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku natomiast niespełnienia któregokolwiek z warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku VAT, uznać należy, że osoba, która świadczy, na podstawie umowy o dzieło czynności, wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, tym samym świadcząc usługi na podstawie tych umów, jest ona uznawana za podatnika tego podatku wówczas przychody uzyskiwane w wyniku realizacji takiej umowy będą podlegały opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem wg stawki właściwej dla danego rodzaju usług. Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 zwolnień od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 Euro, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie. Wobec czego wykonywane przez Pana czynności w zakresie świadczenia pomocy prawnej są opodatkowane podatkiem od towarów i usług w stawce 22% i bez znaczenia jest wysokość osiągniętej sprzedaży. Ad. 3 Odnośnie zapytania, czy przychody uzyskiwane z tytułu praw autorskich podlegają podatkowi od towarów i usług, tutejszy Organ podatkowy udzielił Panu odpowiedzi pismem PP-1/443/120/20004; DG/005/336/PP1/20004 z dnia 03.12.2004 r., uzupełnioną pismem PP1/448/123/OS z dnia 22.03.2005 r. W związku z powyższym stanowisko Pana Roberta P. zajęte we wniosku należy uznać za prawidłowe w zakresie pełnienia funkcji syndyka i nieprawidłowe odnośnie świadczenia pomocy prawnej na umowy zlecenia i umowy o dzieło. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. W myśl art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.