Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
BP/423–19/06
z 29 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BP/423–19/06
Data
2006.11.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz celowy
koszty uzyskania przychodów
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy środki finansowe z Ministerstwa Kultury należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych?Czy wydatki pokryte ze środków otrzymanych z Ministerstwa Kultury mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?


POSTANOWIENIE

Na podstawie 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmian. ) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z/s Gdańsk, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w sprawie prawidłowości opodatkowania otrzymanych od Ministra Kultury środków finansowych na wydanie książki oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów faktury zakupowej na druk w/w książki, stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku n i e j e s t p r a w i d ł o w e w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 08 września 2006 r. Spółka z o.o. wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie prawidłowości opodatkowania otrzymanych od Ministra Kultury środków finansowych na wydanie książki oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów faktury zakupowej na druk w/w książki.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w miesiącu maju Spółka zaliczyła do kosztów fakturę dotyczącą druku książki. Natomiast w dniu 06 lipca 2006 r. zawarła z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego umowę dotyczącą dofinansowania zadań w ramach Programu Operacyjnego/Priorytet Promocja Czytelnictwa/Rozwój sektora książki i promocji czytelnictwa. Z treści umowy załączonej do wniosku wynika, że Zleceniodawca w osobie Ministra Kultury zlecił Spółce następujące zadanie: „wydanie książki (...)”. Na realizacje przedmiotowego zadania zleceniodawca przyznał zleceniobiorcy środki finansowe Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwocie 33.500,00 zł, które miały zostać wypłacone jednorazowo do dnia 03.08.2006 r. Termin i poszczególne etapy realizacji zadania szczegółowo opisywał załącznik do przedmiotowej umowy. Wynika z niego, że zadanie miało zostać wykonane w okresie 02.01.2006 - 30.09.2006 r., zaś jednym z etapów zaplanowanych na miesiąc kwiecień był druk książki.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Spółka zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów wydatki na druk książki natomiast otrzymane w miesiącu sierpniu od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego środki finansowe opodatkowała zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z pewnymi zastrzeżeniami, są otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Przy czym - w świetle przepisów w/w ustawy dla faktu zaistnienia przychodu nie ma znaczenia źródło jego pochodzenia a jedynie fakt, że faktycznie został przez podatnika otrzymany. A zatem pieniądze, które spółka otrzymała od Ministerstwa Kultury w związku z podpisaną umową niewątpliwie stanowią jej przychód.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że Ustawodawca w art. 17 ust. 1 tejże ustawy zawarł katalog zwolnień przedmiotowych, które wpływać mogą na ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Dzięki temu przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł niepodlegających opodatkowaniu albo wolnych od podatku. I tak z treści art. 17 ust. 1 pkt 14 wynika, że wolne od podatku są: „dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządowego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowanych kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach” Przepis ten został uchylony przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwszy ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (j.t. Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1957 ze zm.) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2004 r., jednak pozostał w zastosowaniu do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r.

Z treści umowy załączonej do wniosku wynika, że pieniądze na realizację zadania pochodziły ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury. Jak wynika z art. 47e ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.) Fundusz Promocji Kultury jest państwowym funduszem celowym, którego wydatki są przeznaczane m.in. na promowanie lub wspieranie twórczości literackiej i czasopiśmiennictwa oraz działań na rzecz kultury języka polskiego i rozwoju czytelnictwa, wspieranie czasopism kulturalnych i literatury niskonakładowej.

Definicję dotacji określa natomiast przepis art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), zgodnie z którym są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:

1) finansowanie lub dofinansowanie:
a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b) ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej "organizacjami pozarządowymi",
e) kosztów realizacji inwestycji
- zwane dalej "dotacjami celowymi";
2) dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej "dotacjami podmiotowymi";
3) dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane dalej "dotacjami przedmiotowymi";
4) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie;
5) pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.”

Mając powyższe na uwadze pieniądze otrzymane przez Spółkę w związku z podpisaną umową stanowią w opinii Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego dotację pochodzącą z budżetu państwa, korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie w wolą Ustawodawcy zawartą w art. 16 ust. 1 pkt 58 (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (j.t. Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1957 ze zmian.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: „wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14-14b, 23-25 i 27 (...)”.

A zatem dotacja otrzymana przez Spółkę na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 14 jest wolna od podatku natomiast wydatki sfinansowane pieniędzmi pochodzącymi z przedmiotowej dotacji zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Oznacza to, że w momencie otrzymania dotacji Spółka z o.o. winna skorygować koszty uzyskania przychodów o wydatki sfinansowane pieniędzmi otrzymanymi od Ministra Kultury w związku z podpisaną umową.

Reasumując Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku nie potwierdza stanowiska Spółki przedstawionego we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj