Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
IB/415-52/06
z 31 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IB/415-52/06
Data
2007.01.31



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
decyzja administracyjna
mienie
odszkodowania
szkody
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy odszkodowanie z tytułu szkody poniesionej na mieniu przedsiebiorstwa, przyznane na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Ministra Gospodarki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?


Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stwierdza, że stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 21.11.2006r. (data wpływu: 22.11.2006r.) w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 22.11.2006r., uzupełnionym o dodatkowy materiał w dniu 05.12.2006r. i własne stanowisko w sprawie w dniu 06.12.2006r. zwróciła się Pani o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i załączonych w sprawie kserokopii dokumentów wynika, że na mocy orzeczenia nr 9 z dnia 24.12.1949r. wydanego przez Ministra Handlu Wewnętrznego doszło - na skutek wszczętego postępowania nacjonalizacyjnego - do przejęcia na własność Państwa przedsiębiorstwa "M...".
Decyzją z dnia 18.05.2004r. Minister Gospodarki i Pracy stwierdził nieważność w/w orzeczenia, wydanego z naruszeniem art. 156 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Powołując się na powyższą decyzję jeden ze spadkobierców - wnioskiem z dnia 04.08.2004r. zwrócił się do Ministra Gospodarki i Pracy o wypłatę odszkodowania z tytułu szkody poniesionej na mieniu w/w przedsiębiorstwa.
W trakcie postępowania administracyjnego z wnioskiem odszkodowawczym wystąpiła Pani i pozostali spadkobiercy.
Decyzją z dnia 22.06.2006r. Minister Gospodarki ustalił wysokość odszkodowania w kwocie 1.203.938,00zł - udział przypadający na Panią wyniósł 16.721,00zł.
Następnie decyzją z dnia 20.07.2006r. Minister Gospodarki - działając na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. - stwierdził z Urzędu nieważności powyższej decyzji i ustalił odszkodowanie w wysokości 1.200.326,00 zł - udział przypadający na Panią wyniósł 16.671,00zł.

W tym stanie faktycznym zwróciła się Pani z zapytaniem, czy od otrzymanej kwoty odszkodowania powinna Pani zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych, zajmując w dniu 06.12.2006r. stanowisko, że w/w kwota odszkodowania nie podlega opodatkowaniu w/w podatkiem.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie po sprawdzeniu dyspozycji wynikających z przepisów art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji:
.

Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów enumeratywnie wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zatem powszechność opodatkowania. Natomiast wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe stanowią wyjątek od tej reguły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca przepisy normujące ich zakres nie może być stosowana.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:

  1. określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  2. odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,
  3. odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,
  4. odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
  5. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  6. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane na zasadach, o których mowa w art. 27 ust.1,li>odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podstawą przyznania odszkodowania była decyzja administracyjna wydana przez Ministra Gospodarki w dniu 20.07.2006r. na mocy art. 160 § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 14.06.1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) oraz art. 5 ustawy z dnia 17.06.2004r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 162, poz. 1692).

W myśl art. 160 § 1 w/w ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego stronie, która poniosła szkodę na skutek wydania decyzji z naruszeniem przepisu art. 156 § 1 albo stwierdzenia nieważności takiej decyzji, służy roszczenie o odszkodowanie za poniesioną rzeczywistą szkodę, chyba że ponosi ona winę za powstanie okoliczności wymienionych w tym przepisie. Natomiast zgodnie z § 2 do odszkodowań stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, z wyłączeniem art. 418.
Odszkodowanie przysługuje od organu, który wydał decyzję z naruszeniem przepisu art. 156 § 1.
W przypadku, gdy winę za powstanie okoliczności wymienionych w w/w przepisie ponosi inna strona postępowania, roszczenie o odszkodowanie służy w stosunku do strony winnej powstania tych okoliczności, o czym stanowi art. 160 § 3 k.p.a.
Jednocześnie zgodnie z art. 160 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego o odszkodowaniu przysługującym od organu wymienionego w § 1 orzeka organ administracji publicznej, który stwierdził nieważność decyzji z powodu naruszenia przepisu art. 156 § 1 albo stwierdził - w myśl art. 158 § 2 - że decyzja została wydana z naruszeniem przepisu art. 156 § 1. Dochodzenie odszkodowania od strony winnej powstania okoliczności wymienionych w art. 156 § 1 następuje w postępowaniu przed sądem powszechnym.

Biorąc pod uwagę powyższe unormowania prawne należy stwierdzić, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, których obowiązek zapłaty wynika z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie i w stosunku do których nie zachodzi jednocześnie żaden z wyjątków przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. a) - g).

Reasumując - w przedmiotowej sprawie odszkodowanie z tytułu szkody poniesionej na mieniu przedsiębiorstwa "Młyn Motorowy" zostało Pani przyznane na mocy art. 160 ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, a zatem należy uznać, że zasada ustalenia tego odszkodowania wynika wprost z przepisów prawa administracyjnego.
Zasada szkody wyrządzonej "z powodu naruszenia przepisu art. 156 § 1 albo stwierdzenia - w myśl art. 158 § 2 - że została ona wydana z naruszeniem przepisu art. 156 § 1", wynika z art. 160 § 1 k.p.a. Źródłem szkody w Pani indywidualnej sprawie było orzeczenie Ministra Handlu Wewnętrznego wydane z naruszeniem art. 156 § 1 k.p.a.

Wobec powyższego należy uznać, że otrzymane przez Panią odszkodowanie korzysta ze zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w 2006r.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj