Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie
PP/443-86/2006
z 24 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-86/2006
Data
2007.01.24



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Częstochowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
dotacja
odliczenie podatku od towarów i usług
usługa nieodpłatna


Pytanie podatnika
dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów sfinansowanych dotacją, jeżeli towary te będą wykorzystywane do bezpłatnego świadczenia usług, a następnie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie stwierdza, że stanowisko S.A. przedstawione we wniosku z dnia 06.11.2006r. (wpływ 09.11.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów sfinansowanych dotacją, jeżeli towary te będą wykorzystywane do bezpłatnego świadczenia usług a następnie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 09.11.2006r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 15.11.2006r. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Strona złożyła pismo uzupełniające w dniu 06.12.2006r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W rozpatrywanej sprawie przedstawiono następujący stan faktyczny:A

S.A. w ramach zakresu swojej działalności podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowy o udzielenie wsparcia na prowadzenie Punktu Konsultacyjnego Lokalnego w zakresie świadczenia bezpłatnych usług informacyjnych dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców oraz współpracy w ramach sieci Punktu Konsultacyjnego. Podpisała także podobną umowę na udzielenie wsparcia na usługi informacyjne, w ramach której również bezpłatnie świadczy usługi dla przedsiębiorców obejmujące udzielanie informacji z zagadnień związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz udzielania informacji dotyczących zasad przygotowywania wniosków o udzielenie wsparcia w ramach projektów pomocowych dostępnych dla MSP ze środków budżetu państwa, w szczególności dostępnych w PARP. W ramach tych usług Agencja poprzez swoich konsultantów udzielających informacji ma wpływać na świadomość przedsiębiorców nie tylko w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej ale również możliwości pozyskania różnych dostępnych środków pomocowych co w konsekwencji wpłynie na ich rozwój i poprawę konkurencyjności firm. Dla sprawnej realizacji tych umów Agencja ponosi różnego rodzaju wydatki, w tym m.in. na zakup materiałów biurowych, reklamę a także na zakup środków trwałych. Środki trwałe (np. komputery, meble biurowe) zakupione w ramach programów będą również wykorzystywane po ich zakończeniu w bieżącej działalności gospodarczej Agencji. Ponoszone wydatki są zwracane w ramach dotacji przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w kwotach netto.

Wnioskodawca pyta czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów w ramach opisanych wyżej umów.

Według stanowiska Wnioskodawcy - podatek naliczony z tytułu zakupów środków trwałych oraz pozostałych zakupów dokonanych w ramach zawartych umów podlegają odliczeniu od podatku należnego.Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z brzmienia zaś art. 88 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W przypadku Spółki przychodem w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych są otrzymane dotacje, co w konsekwencji powoduje, że wydatki dające się przyporządkować do danej dotacji, zaakceptowane zgodnie z zawartą umową nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Niemniej na podstawie przytoczonego powyżej przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi w takiej sytuacji przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Według Spółki nie ma znaczenia fakt, iż usługi wykonywane w ramach tych umów świadczone są na rzecz przedsiębiorców nieodpłatnie. Co do zasady Agencja uzyskuje bowiem zarówno przychody opodatkowane, np. z tytułu wynajmu pomieszczeń biurowych, jak i przychody zwolnione na podstawie przepisów szczególnych w postaci dotacji.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ust. 2 pkt 1 litera a) tego przepisu mówi, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z uwagi na fakt, że czynności wykonywane przez Spółkę w ramach umów zawartych z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości są nieodpłatne i nie stanowią odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, w konsekwencji czego czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w wydatkach na nabycie towarów i usług w takiej części, w jakiej wykorzystywane są do wykonywania tych czynności. Nadto należy zauważyć, że powołanie się w rozpatrywanej sprawie przez Stronę na fakt, iż powyższe dotacje stanowią przychody zwolnione od podatku dochodowego, nie ma w tym przypadku zastosowania.

Jednocześnie Strona oświadcza, że niektóre towary zakupione w ramach powyższych umów, np. komputery, meble biurowe będą również wykorzystywane w bieżącej działalności gospodarczej Agencji. Stosownie zatem do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Ust. 2 tego przepisu stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika zatem, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wyłącznie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj