Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/188/06 PDI-423/20/06
z 8 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/188/06 PDI-423/20/06
Data
2007.02.08



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
prywatyzacja


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione przez Spółkę na opracowanie analiz konultingowych, związanych z prywatyzacją stanowią koszt uzyskania przychodów?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego w dniu 18.10.2006 r. i uzupełnionego w dniu 08.11.2006 r. przez "O." Sp. z o.o. w K. w sprawie udzielnia pisemnej interperetacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidulanej sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

„X” Sp. z o. o. wnioskiem z dnia 18.10.2006 r. wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na opracowanie analiz konsultingowych, związanych z prywatyzacją. Ponieważ wniosek nie spełniał wymogów art. 14 a ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 24.10.2006 r. znak OG-005/188/PDI-......./2006 wezwano Spółkę do usunięcia braków w w/w wniosku. Wniosek został uzupełniony przez Spółkę pismem złożonym w dniu 08.11.2006 r.

Z przedstawionego we wniosku uzupełnienia oraz jego stanu faktycznego wynika, że „XXXXXX” Sp. z o. o. jest spółką zależną od YYYY S.A., która to Spółka posiada 100% udziałów. „YYYYY” SA jest spółką ze 100 % udziałem Skarbu Państwa. W myśl porozumienia zawartego pomiędzy w/w Spółkami, koszty związane z prywatyzacją „XXXXXX” Sp. z o. o. będą refakturowane na tę spółkę. Na powyższe koszty składają się: analiza prawna, analiza stanu i perspektyw rozwoju spółki, analiza środowiska naturalnego, wycena wartości spółki i memorandum informacyjne.

W złożonym wniosku Spółka postawiła pytanie: czy koszty doradztwa finansowego związane z opracowywaniem analiz przedprywatyzacyjnych są kosztem uzyskania przychodu dla „XXXXX” Sp. z o. o.

Zdaniem Spółki, refakturowane na nią przez YYYYYY S.A koszty związane z opracowywaniem analiz dla celów prywatyzacji Spółki stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodów

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz wyjaśnień podatnika wynika, że w Spółce zachodzi prywatyzacja pośrednia na podstawie art.32 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. Nr 171, poz. 1397 z 2002 r.). Zgodnie z dyspozycją w/w przepisu przed zaoferowaniem do zbycia akcji Skarbu Państwa w spółce powstałej w wyniku komercjalizacji dokonuje się analizy mającej na celu ustalenie sytuacji prawnej majątku spółki, stanu i perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa spółki, oszacowania wartości przedsiębiorstwa oraz oceny realizacji obowiązków wynikających z tytułu wymagań ochrony środowiska. Zakres analizy, o której mowa powyżej, sposób jej zlecania, opracowywania, odbioru i finansowania oraz warunki, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowywania analizy określa Rada Ministrów w drodze rozporządzenia (art. 32 ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji).

Rozpatrując wniosek podatnika, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Są to koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ponoszone wydatki, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Podatnik ponosząc koszt powinien obiektywnie zakładać, że może on przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Niewątpliwie ich zakres obejmuje także koszty związane z funkcjonowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów.„XXXXXX” finansując ze swoich środków koszty analiz i zbycia akcji, partycypuje tym samym w finansowaniu przygotowania procesu prywatyzacji.Przeprowadzona prywatyzacja ma na celu między innymi usprawnienie procesów produkcyjnych prywatyzowanego pomiotu gospodarczego skutkujących zwiększeniem osiąganych przez Jednostkę przychodów. Mając powyższe na uwadze, a w szczególności to, że:obowiązek pokrywania kosztów analiz dla celów prywatyzacji oraz wydatków związanych ze zbywaniem akcji Skarbu Państwa wynika z unormowań ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji i rozporządzeń wykonawczych wydanych w oparciu o przepisy tej ustawy,celem ekonomicznym prywatyzacji jest w ostatecznym rezultacie prawidłowe funkcjonowanie prywatyzowanych podmiotów gospodarczych, co w konsekwencji prowadzić będzie do wzrostu osiąganych przez nie przychodów,wydatki poniesione przez Spółkę związane z opracowywaniem analiz dla celów prywatyzacji w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - stanowić będą koszty uzyskania przychodów.Wydatki Spółki poczynione w celu przeprowadzenia prywatyzacji na szeroką analizę przedprywatyzacyjną, mogą skutkować podejmowaniem prawidłowych decyzji strategicznych służących rozwojowi Spółki, a także do bieżącego, bardziej efektywnego zarządzania podmiotem. Umiejętne wykorzystanie wiadomości pochodzących z analizy przedprywatyzacyjnej może przysłużyć się do zmniejszenia ryzyka błędnych działań gospodarczych Spółki, zwiększenia przewidywalności i racjonalności działań w zakresie sprzedaży.Celem ekonomicznym prywatyzacji jest w ostatecznym rezultacie prawidłowe funkcjonowanie prywatyzowanego podmiotu gospodarczego, co w konsekwencji prowadzić będzie do wzrostu osiąganych przez niego przychodów, poniesione przez Spółkę wydatki – na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - stanowić będą koszty uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, aby obowiązek ponoszenia omawianych wydatków wynikał z treści umów zawartych pomiędzy Spółkami (tj. „XXXXX” Sp. z o. o. a zlecającym YYYYYY S.A.) w trybie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1997 r. w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania zasad odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowywania analizy (Dz. U. Z 1997 r. Nr 64 poz. 408 z późn. zm.), oraz wydatek ten musi być prawidłowo udokumentowany.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko zajęte przez Spółkę we wniosku jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj