Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łęczycy
USIII/443-13/2006
z 5 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIII/443-13/2006
Data
2006.12.05



Autor
Urząd Skarbowy w Łęczycy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
gmina
opłata
targowisko
zakład budżetowy


Pytanie podatnika
Czy opłata za rezerwację stanowisk sprzedaży powinna być opodatkowana podatkiem VAT ?


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż na mocy uchwały Rady Miasta Zakład Budżetowy został Administratorem targowiska miejskiego. Zgodnie z uchwałą Administrator targowiska może zawierać umowy rezerwacji stanowiska sprzedaży. Dochód z rezerwacji stanowisk sprzedaży stanowi wynagrodzenie Zakładu Budżetowego , w związku z wykonywaniem funkcji Administratora. Z załączonego do przedmiotowego wniosku pisma wyjaśniającego wynika, iż opłaty za rezerwację stanowisk sprzedaży Zakład Budżetowy pobiera na mocy uchwały w sprawie ustalenia regulaminu targowiska miejskiego. Nie są to opłaty targowe, które pobierają inkasenci upoważnieni przez Burmistrza Miasta, lecz opłaty wymagane przez administratora za świadczone przez niego usługi, w szczególności za podnajęcie miejsc handlowych oraz za utrzymanie czystości i porządku na terenie targowiska. Wysokość opłat została ustalona na spotkaniu Burmistrza Miasta i Dyrektora Zakładu budżetowego z przedstawicielami kupców sprzedających na targowisku miejskim. Z kupcami zawarte są umowy, których przedmiotem jest rezerwacja stanowiska sprzedaży na targowisku miejskim, zgodnie z którymi uiszczają opłatę za rezerwację stanowiska.

Zdaniem Wnioskodawcy, czyli Zakładu Budżetowego opłata za rezerwację stanowisk sprzedaży nie powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca traktuje opłatę za rezerwację stanowisk sprzedaży tak jak opłatę targową.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego, stwierdza, co następuje:

Rada Miasta uchwałą Nr XVIII/20/04 z dnia 8 kwietnia 2004 r. powołała Zakład budżetowy. Przedmiotem działania zakładu jest między innymi, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 6 ww. uchwały, utrzymanie i eksploatacja targowiska. Ponadto Rada Miasta uchwałą Nr XXXIII/400/05 z dnia 27 października 2005 r. ustaliła regulamin targowiska miejskiego. Z § 1 regulaminu targowiska miejskiego wynika, iż administratorem targowiska jest Zakład Budżetowy. Zgodnie z § 6 ww. regulaminu targowisko miejskie podzielone jest przez administratora targowiska na stanowiska sprzedaży. Administrator targowiska może zawierać umowy rezerwacji stanowiska sprzedaży. Dochód z rezerwacji stanowisk sprzedaży stanowi wynagrodzenie Zakładu Budżetowego w związku z wykonywaniem funkcji Administratora. Zgodnie zaś z § 7 ww. regulaminu wszystkie osoby dokonujące sprzedaży na targowisku zobowiązane są do uiszczenia stawki opłaty targowej w wysokości ustalonej przez Radę Miasta oraz innych opłat wymaganych przez administratora za świadczone prze niego usługi, w szczególności opłat za podnajęcie miejsc handlowych oraz opłat za utrzymanie czystości i porządku na terenie targowiska. Opłaty targowe pobierają inkasenci upoważnieni przez Burmistrza Miasta.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towaru, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Gmina w celu wykonywania swoich zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Do wykonywania zadań w zakresie gospodarki komunalnej gminy mogą tworzyć zakłady budżetowe - art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm. ). Zakłady budżetowe nie posiadają osobowości prawnej, wykonują zadania własne gminy w zakresie zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w szczególności zadania utrzymania czystości i porządku, wywozu nieczystości, utrzymania zieleni gminnej. Zakłady budżetowe wykonują czynności na podstawie zlecenia lub porozumienia z gminą. Czynności te nie mają charakteru umów ani innych czynności cywilnoprawnych. Zdecydowaną większość działalności zakładów budżetowych stanowią zadania ( usługi ) wykonywane na potrzeby macierzystych jednostek samorządu terytorialnego. Są to ustawowe zadania własne jednostek samorządu terytorialnego, które gmina wykonuje za pośrednictwem swojej jednostki organizacyjnej.

Na gruncie prawa podatkowego zakłady budżetowe, utworzone przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego celem prowadzenia gospodarki komunalnej mają status podatnika podatku od towarów i usług. Wykonują one także usługi na rzecz podmiotów zewnętrznych, wówczas w sensie cywilnoprawnym reprezentują właściwą gminę.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy stwierdza, iż odpłatne realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez jednostkę na rzecz gminy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek właściwych dla poszczególnych usług, niezależnie od okoliczności, iż wykonywane czynności stanowią realizację zadań publicznych jednostki samorządu terytorialnego.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy stwierdza, iż usługi świadczone przez Zakład budżetowy w zakresie "rezerwacja stanowiska sprzedaży" na podstawie zawartych umów z osobami prowadzącymi sprzedaż na targowisku podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z pismem z dnia 05.09.2005 r. załączonym do przedmiotowego wniosku opłaty z tytułu rezerwacji stanowisk sprzedaży są opłatami za podnajęcie miejsc handlowych na terenie targowiska. Dla udokumentowania przedmiotowej usługi istnieje obowiązek wystawienia faktur, zgodnie z art. 106 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy stwierdza, iż opłatę targową normuje ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach. Zgodnie zaś z art. 15 ust. 3 ww. ustawy, opłatę targową pobiera się niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko. W związku z tym, iż opłata targowa stanowi źródło dochodów własnych gminy - art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 ze zm.) - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z załączonym regulaminem targowiska miejskiego (§ 7 pkt 2) opłaty targowe pobierają inkasenci upoważnieni przez Burmistrza Miasta.

Zatem stwierdzenie Zakładu budżetowego zawarte w przedmiotowym wniosku, iż opłata za rezerwację stanowiska sprzedaży nie powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług (potraktowaliśmy ją jako opłatę targową), zdaniem tut. Organu podatkowego należy uznać - za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj