Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/71/2006/kk
z 16 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/71/2006/kk
Data
2007.01.16



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
kultura
usługi kulturalne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy usługi związane z kulturą mieszczące się w PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków" nie są objęte wyłączeniem ze zwolnienia i czy stosowanie zwolnienia z podatku VAT jest prawidłowe ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie przepisów:

  • art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 i ust. 3 i art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)
  • stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2006r. dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług wykonywanych czynności, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków". uznaje za prawidłowe

W dniu 30 listopada 2006r. został złożony wniosek w trybie art. 14a w/w ustawy Ordynacja podatkowa w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny sprawy:

W złożonym wniosku stwierdza Pani, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje m.in. usługi w zakresie archeologicznych badań wykopaliskowych o charakterze ratowniczym (archeologiczne prace wykopaliskowe) polegające na przebadaniu, dokumentowaniu, naukowym opracowaniu, skatalogowaniu, ewidencjonowaniu i konserwacji stanowisk archeologicznych - zabytków nieruchomych, na które składają się obiekty i nawarstwienia zabytkowe oraz zabytków ruchomych. W zakresie w/w usług mieszczą się wszelkie czynności polegające na zabezpieczeniu zabytków przed zniszczeniem, uszkodzeniem, dewastacją, zaginięciem, na zapewnieniu im warunków trwałego zachowania oraz ich konserwacji, a także wszelkie prace badawcze i dokumentacyjne.

W związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług i objęciu z dniem 1 stycznia 2006r. usług badawczo-rozwojowych 22% stawką podatku VAT, wystąpiła Pani do Urzędu Statystycznego w Łodzi o sklasyfikowanie dla celów podatkowych w/w usług. Pismem z dnia 13 listopada 2006r. znak: OK-5672/KU-5365/2006, którego kserokopia została załączona do wniosku, Urząd Statystyczny w Łodzi poinformował Panią, że wykonywane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00.

W złożonym wniosku wskazuje Pani również, że w/w usługi zostały wymienione w pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku VAT, który stanowi "Wykaz usług zwolnionych od podatku". Pozycja 11 w/w załącznika zawiera wpis: "ex 92 - Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych,wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem: (....) 5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5) (....)".

W związku z tym zwraca się Pani z prośbą o potwierdzenie, że usługi związane z kulturą mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków", w którym sklasyfikowane zostały usługi wykonywane przez Panią, nie zostały objęte wyłączeniem ze zwolnienia oraz zajęcie stanowiska, czy stosowanie w przedstawionej sprawie zwolnienia z podatku VAT jest prawidłowe.

W Pani opinii wyłączenie, o którym mowa w punkcie 5, pozycji 11 w/w załącznika nr 4 do ustawy, ma zastosowanie tylko do wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług tam wymienionych, natomiast usługi wykonywane przez Panią jako usługi ochrony zabytków są zwolnione od podatku od towarów i usług. Informuje Pani również, że stanowisko przedstawione powyżej zajmują także inne urzędy skarbowe, które zostały wskazane we wniosku.

Stanowisko tutejszego Organu:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w rozumieniu art. 7 ust. 1 w/w ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również pozostałe czynności wymienione w tym przepisie.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 3 w/w ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w tym załączniku, pod pozycją 11 wymienione zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    • usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    • wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12

Ponadto należy wskazać na objaśnienia zamieszczone przez ustawodawcę pod w/w załącznikiem do ustawy o podatku od towarów i usług z których m.in. wynika, że "ex" - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Oznacza to, że umieszczenie "ex" przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania zwolnienia od podatku tylko do usług należących do danego grupowania statystycznego ( w tym przypadku PKWiU 92 ), które spełniają określone przez ustawodawcę warunki wskazane w obowiązujących przepisach.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku stwierdza Pani, że w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności w zakresie archeologicznych badań wykopaliskowych o charakterze ratowniczym polegające na przebadaniu, dokumentowaniu, naukowym opracowaniu, skatalogowaniu, ewidencjonowaniu i konserwacji stanowisk archeologicznych zabytków nieruchomych i ruchomych. Natomiast w załączonej do wniosku opinii z dnia 13 listopada 2006r. znak: OK-5672/KU-5365/2006 Urząd Statystyczny w Łodzi stwierdza, że w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) wykopaliskowe ratownicze badania archeologiczne, powierzchniowe badania archeologiczne oraz nadzory archeologiczne mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 "Usługi ochrony zabytków".

Jak wynika z powyższego, wykonywane przez Panią czynności nie dotyczą wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12 i 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5), o czym jest mowa w pkt 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym - zdaniem tutejszego Organu - wykonywane przez Panią usługi ochrony zabytków, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, gdyż nie zostały objęte wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz. 11 załącznika nr 4 do w/w ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko przedstawione przez Panią w rozpatrywanym wniosku jest prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj